شناسهٔ خبر: 28197454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی | لینک خبر

محسنی بند پی: پیام نهضت عاشورا فرهنگ مشارکت پذیری آحاد جامعه و خیر جمعی است/ اخلاق مداری و نهادینه کردن انسانیت در جامعه پیام نهضت امام حسین (ع) است+ فیلم

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم شب تاسوعای عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام که با حضور علیرضا محجوب دبیر خانه کارگر در هیات عزاداری خانه کارگر برگزار شده بود گفت : راه اول مبارزه همه جانبه با توطئه های استکبار ، افزایش اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی در جامعه است.

صاحب‌خبر -
محسنی بند پی در جمع عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت : همه نهضتها و  انقلابها و همه پدیده های تاریخ را که ورق می زنیم و بررسی می کنیم می بینیم هیچ قیام و نهضتی ماندگارتر ، جادودانه ترو اثر بخش تر از  حرکت امام حسین علیه السلام و قیام تاسوعا و عاشورا  وجود ندارد .  این حرکت به نحوی بود که در یک طرف تمامی عوامل باطل با همکاری استکبار و استثمار و استبداد  و در طرف دیگر هم حق ، عدالت طلبی، انصاف ، آزادگی و دفاع از حقوق مردم به رهبری امام حسین ( ع) در مقابل همدیگر صف کشیده بودند. 
 

وی افزود : زمانی که امام حسین (ع)  مکتب اسلامی که جدش پیامبر عظیم الشان در جامعه نهادینه کرده بود را  مورد بررسی و ارزیابی قرار داد دو انحراف عمیق را در آن مشاهد کرد و  روز به روز این دو انحراف خود را بیشتر نشان می داد . اولین انحراف را می توان انحراف عقیدتی مردم از توحید که رکن اصلی شریعت اسلام  و یکتا پرستی را که همیشه در جامعه ترویج شده بود جای خود را به شرک و افراد پرستی داده بود .  همچنین  انحراف اجتماعی را در جامعه شاهد بود . به نحوی که ظلم ، چپاول غارتگری و دست درازی به بیت المال و انواع و اقسام انحرافات اجتماعی را که در خاندان بنی امیه سراغ داشتیم  به یک امر عادی تبدیل شده بود. بنابراین امام حسین ( ع) دوراه در پیش رو داشت یا برای اصلاح دین جدش باید قیام می کرد و یا باید نظاره گر این وضعیت در جامعه می شد. لذا  ایشان  با تعداد اندک یارانشان که بیش از 72 نفر نبود راه اول را انتخاب کرد. 

بندپی افزود : لذا حرکت امام حسین ( ع) در آن مسیر به عنوان یک الگو و فرهنگ مورد توجه قرار گرفت . یقینا" امام حسین (ع) در میان همه مکاتب سمبل آزادی خواهی و آزاد مردی شناخته شده است و  قیام امام حسین(ع)  تبدیل به فرهنگ شده است . حال سوال اساسی این  است که این فرهنگ چه کاربردهایی در جامعه امروز می تواند  داشته باشد؟ 

وی به تشریح  ابعاد و کاربرد پیام فرهنگ عاشورا پرداخت و گفت :  بدون تردید کاربرد اول آن انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام راحل و صف همراهی این انقلاب از سوی عزیزان کارگر و همه اقشار مردم بود . در ادامه نیز در زمان دفاع مقدس  شرایطی را فراهم کردند که در این طرف ایران اسلامی  تنها و آن طرف همه عومل استکبار و استثمار و پول و تجهیزات را در  اختیار رژیم بعثی قرار دادند و واژه شهادت و  ایثار از نهضت امام حسین (ع) سرمشق  انقلاب ما شد. 
محسنی بندپی افزود : یکی دیگر از پیامهای  نهضت عاشورا ، فرهنگ مشارکت پذیری آحاد جامعه است . امروز در این جمع که به عزاداری مشغول هستید این فرهنگ عاشورا پیوندی را ایجاد کرده که فاصله طبقاتی را از بین برده و علاوه بر این باعث شده که خیر جمعی را در جامعه ترویج کنیم . 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود : همانطور که  سال گذشته در پیام آیت الله جوادی عاملی  برای همایش محرم و خیر جمعی  که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد آمده بود ایشان بر  خیر جمعی و ترویج عدالت به عنوان پیام نهضت عاشورا تاکید کرد .  ترویج  صمیمیت و کم کردن فاصله مردم با مسئولین از دیگر تاکیدات ایشان در این پیام بود. از دیگر پیامهای عاشورا می توان به امیدواری که در بین عزاداران حسینی  ایجاد می شود اشاره کرد که  حق پیروز است و می توان باطل را  از بین برد.بی تردید  این امید برگرفته از فرهنگ عاشورا و فرهنگ امام حسین (ع) است . 

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی افزود : یکی از مسایلی که  امروز در جامعه  مطرح است و باز فرهنگ عاشورایی به  ما این درس را به عنوان یک آموزه دینی و  انقلابی  در ما ترویج می نماید اخلاق مداری و نهادینه کردن انسانیت در جامعه است . اگر امروز ما بر شیر خوار حضرت علی اصغر امام حسین (ع)  گریه می کنیم نباید در جامعه نظار گر این باشیم که شیرخشک بچه ها در جایی دیگر احتکار شود و فزون خواهی و افزایش منفعت طلبی داشته باشیم . یقینا" احتکار، کم فروشی  و یا گران فروشی در برخی از اقلام  در این شرایط اقتصادی فاصله گرفتن از نهضت عاشورایی و اخلاق و انسانیتی است که فرهنگ عاشورا توانسته آن را در جامعه نهادینه کند . 

 

وی در ادامه به برنامه های وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اقشار آسیب پذیر و گروههای هدف پرداخت و گفت : امروز در مقطعی قرار گرفته ایم که عوامل استکبار به سرکردگی ترامپ شرایط خاصی را به کشور ما تحمیل می کند. یقینا" این شرایط آخرین نبوده و اولین آن هم نبوده است . از بدو انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون شاهد توطئه های مختلف از طرف استکبار جهانی بوده ایم .  یکی از راههای مبارزه با استکبار و بویژه  آمریکا این است که اجازه ندهیم فاصله ای بین مردم و دولت ایجاد شود  و این سرمایه اجتماعی  را حفظ کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که  اعتماد مردم بیش از پیش تقویت شود . بدون شک راه اول مبارزه همه جانبه با توطئه های استکبار ، افزایش اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی در جامعه است . لذا درک صحیح و تصمیم درست و اجرای درست برنامه ها باید در این شرایط  اجرا شود . 

وی تاکید کرد : مهمترین و اولویت دارترین برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارزه همه جانبه با فقر و نابرابری و گسترش رفاه و عدالت اجتماعی است .  برخورداری و بهره مندی 9 تا 10میلیون نفر از  جمعیت حاشیه نشین کشور که هیچگونه  بیمه ای نداشتند و  با فراهم کردن شرایط از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنان توانستند از دفترچه بیمه سلامت استفاده کنند. 

وی افزود: از دیگر اقدامات وزارتخانه افزایش  مستمری برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود. معتقدیم این رقم کم است اما جهش قبل از گرانی ها بود . این مستمری بگیران از ابتدای سال 96 مستمریشان سه تا 5 برابر شده است.  

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت :  یکی دیگر از این اقدامات برخورداری حداقل مستمری برای  همه کسانی که در این کشور زندگی می کنند و درآمدشان از این مستمری بگیران کمتر بوده است .  از سوی دیگر امروز فشاری که بر حقوق بگیران ثابت ، کارگران عزیز ، کارمندان ، مستمری بگیران تامین اجتماعی ، مستمری بگیران بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد  وارد می شود  را نمی توان نادیده گرفت . 

وی افزود: بررسیهای اقتصادی هم نشان می دهد  که قدرت خرید آنان کاهش یافته است  که در همین زمینه دولت دو راه کار را به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال کرده است که 27 قلم از اقلام کالایی افزایش قیمت نداشته باشد. امیدواریم بتوانیم اقلام اساسی را از طریق کالا کارت نهادینه کنیم تا  این دست از افراد جامعه  از آن استفاده کنند. در حوزه سلامت هم دولت مکلف است که از رفاه آحاد جامعه دفاع نماید. همچنین وظیفه خود می دانیم از کارگرانی که در صف اول اقتصاد مقاومتی قرار دارند حمایت کنیم  و مطالبه گر خوبی از حقوق آنان باشیم .  

 

نظر شما