شناسهٔ خبر: 28194427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

در نخستین مجمع سلامت استان قم مطرح شد

تصادفات تهدیدی برای سلامت استان قم/اختصاص یک سوم پرونده‌های قضایی به تصادفات

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نخستین مجمع سلامت استان قم دوشنبه شب با موضوع کاهش آسیب‌های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی ناشی از تصادفات رانندگی در تالار امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد.در این نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم طی سخنانی با اشاره به اینکه طی چند ماه اخیر جلسه‌ها و نشست‌های مختلفی با حضور مسئولان استانی در حوزه‌های مرتبط با مجمع سلامت استان تشکیل شده است، اظهار کرد: در راستای تهیه سند استانی سلامت تلاش‌هایی انجام شده که یکی از این تلاش‌ها دیدار با ائمه جمعه و مسؤولان ارشد استان و آشنایی آن‌ها با مباحث مرتبط با این سند بوده است.ابوالفضل ایرانی‌خواه با بیان اینکه تصادفات هزینه‌های سنگینی را برای مردم استان قم به دنبال داشته است، اضافه کرد: امروز به دنبال اجرای کار‌های مختلف در راستای کاهش آمار تصادفات نیستیم، اما تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت دستگاه‌های مختلف برای رسیدن به تصمیم‌گیری‌های استانی استفاده کنیم. مرگ ۳۰۰ نفر در تصادفاتوی خاطرنشان کرد: در استان قم سالانه ۳۰۰ مرگ بین جاده‌ای و درون شهری داریم و با توجه به اینکه این استان در رأس استان‌های حادثه‌خیز نیست، اما تعداد قابل توجهی از این آمار به مسیر‌های داخلی استان قم و موتور سواران اختصاص دارد.ایرانی‌خواه با اشاره به اینکه روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ حادثه برای موتورسواران استان قم رخ می‌دهد، تصریح کرد: ۱۶ هزار مصدوم سرپایی در سال با مراجعه به مراکز درمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرند و نزدیک به ۱۳ هزار نفر نیز در مراکز بستری می‌شوند که این آمار هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: هر چند آمار چاقی، فشار خون سکته‌های مغزی و وضعیت جسمی نامطلوب مردم بالاست، اما ما این باور را داریم که مرگ و میر‌ها و آسیب‌های درون شهری را می‌توان به صفر رساند.وی با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی مجمع سلامت با تایید استاندار قم ابلاغ می‌شود، گفت: خیرین قمی و دستگاه‌های مختلف در استان قم به منظور تحقق اهداف مورد نظر در حوزه سلامت مشارکت قابل توجهی داشته‌اند که امیدواریم این مشارکت‌ها به صورت مستمر دنبال شود. استان قم دارای ۳۰۰ هزار موتورسوار استرئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تصادفات منازعات حقوقی و قضایی بسیاری را برای نهاد‌ها به دنبال دارد، اظهار کرد: هر تصادف برای مجموعه دستگاه‌ها هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد به عبارتی با کاهش آمار تصادف‌ها می‌توان در هزینه دستگاه‌های مختلف صرفه‌جویی کرد.محمد شهیدی اضافه کرد: در چهار سال گذشته با وجود اینکه برخی آمار‌ها کاهشی و افزایشی بوده است، اما تعداد در مجموع آمار تصادفات کاهشی نداشته و این نشان می‌دهد که در تصمیم‌ها و قوانین خلا‌هایی وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی که تاکنون در راستای کاهش آمار تصادفات انجام شده است مربوط به حوزه‌های ساختاری بوده نه رفتاری، چراکه تاکنون به موضوع فرهنگ‌سازی توجه لازم نشده است، هر چند فرهنگ‌سازی دارای یک فرآیند پیچیده است و اجرایی کردن این فرآیند زمان زیادی را از ما می‌گیرد، اما این موضوع در امر پیشگیری از اهمیت بسیاری برخودار است.شهیدی با اشاره به اینکه قانون استفاده از کلاه ایمنی به امضا رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی رسیده است، گفت: نه فقط به این قانون توجه لازم نمی‌شود بلکه آیین‌نامه حمل و نقل و سوانح رانندگی نیز به درستی اجرا نشده و بر اساس گفته‌های کارشناسان کمتر از ۵۰ درصد این آیین‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.وی تصریح کرد: اکنون در استان قم تصمیم‌های ترافیکی بیشتر بر اساس آزمون و خطاست که این روش همیشه نمی‌تواند منجر به نتیجه شود درحالی که اگر با انجام مطالعات مورد نیاز کار را دنبال کنیم نتیجه زودتر حاصل می‌شود.رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با بیان اینکه ۲۳ درصد از تلفات انسانی تصادفات استان مرتبط با راکبین موتورسیکلت است، گفت: بیش از ۳۰۰ هزار راکب موتور سیکلت در قم داریم که برخی از آن‌ها هنوز به سن بلوغ هم نرسیده‌اند.وی یادآور شد: موضوع تصادفات یک امر پیچیده و چند وجهی است به همین علت با ورود دستگاه‌ها به صورت مجزا مشکلی رفع نمی‌شود بلکه باید حوادث به صورت جامع مورد بازنگری قرار گیرد تا بتوانیم به تصمیم‌گیری‌های جامع در سطح استانی برسیم.شهیدی ادامه داد: ما در هنگام تحلیل آمار‌های تصادفات بیشتر به خارج از بیمارستان‌ها توجه داریم درحالی‌که بیشتر افرادی که در بیمارستان‌ها حضور می‌یابند یا مدتی در بیمارستان بستری می‌شوند یا تا پایان عمر درگیر آسیب خاصی خواهند بود. یک سوم پرونده‌های قضایی استان به تصادفات اختصاص دارددر این نشست معاون سیاسی امنیتی استانداری قم از برگزاری جلسات مختلف کارگروه امنیت و سلامت غذایی استان قم یاد و اظهار کرد: تاکنون جلسات و شورا‌های مختلف در راستای کاهش آسیب‌های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی ناشی از تصادفات در استان قم برگزار شده است.سید محمدرضا هاشمی اضافه کرد: بیش از ۳۶ هزار خانواده که نزدیک به ۱۰ درصد خانواده‌های استان را تشکیل می‌دهند با موضوع تصادفات گرفتار شده‌اند به همین علت با کاهش آمار تصادفات می‌توانیم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشیم.وی با بیان اینکه یک سوم پرونده‌های قضایی استان قم به تصادفات اختصاص دارد، گفت: برخی از نزاع‌های خیابانی بعد از تصادفات در داخل شهر رخ می‌دهد و ادامه‌دار می‌شود؛ تاکنون برای رسیدن به آمار‌ها و تحلیل‌های دقیق در این حوزه ۴۵۰ ساعت کار پژوهشی انجام شده است. لزوم استانداردسازی پایگاه‌های امدادرسانی در سطح ملیمدیرکل مدیریت بحران استانداری قم با اشاره به اینکه استانداردسازی پایگاه‌های امدادرسانی در سطح ملی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اتوبان قم-تهران یک پیشانی برای کشور است که استانداردسازی پایگاه‌های امدادرسانی به عنوان نمونه می‌تواند در این اتوبان مورد توجه قرار گیرد تا دستگاه‌های امدادی در هنگام بروز حادثه همراه با یکدیگر در محل حضور یابند.محسن اروجی افزود: تکلیف آتش‌نشانی و اطفا حریق در جاده‌ها مشخص نیست هر چند ما در قم آتش‌نشانی شهر را موظف کردیم تا در جاده‌ها به اطفا حریق بپردازد، اما با این وجود گاهی به علت فاصله طولانی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با محل حادثه، نمی‌توان امدادرسانی لازم را داشته باشیم که امیدواریم در راستای رفع این مشکل تصمیم‌گیری‌های ملی دنبال شود. بیشترین تعداد موتورسیکلت کشور در قم تولید می‌شودمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز طی سخنانی در این نشست گفت: موضوع تصادفات در شورای ترافیک و کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی قرار گرفته که در این مجموعه‌ها ارتقا جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی داخل شهر و ایجاد تقاطع‌های غیر هم‌سطح به‌عنوان راهکاری تاثیرگذار در کاهش تصادفات مطرح شده است به همین علت ما فعالیت‌های زیرساختی را در حوزه ترافیک مورد توجه قرار داده‌ایم.محسن بهشتی با بیان اینکه اکنون بیشترین تعداد موتورسیکلت کشور در قم تولید می‌شود، تصریح کرد: به علت فراوانی و کیفیت مطلوب موتورسیکلت‌ها، تعداد موتورسوار‌های این شهر نیز زیاد است، اما این افراد قوانین مورد نظر را به شیوه مطلوب رعایت نمی‌کنند.وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد تولید سوسیس و کالباس کشور در قم انجام می‌شود، گفت: در حوزه سلامت ما قانونی نداریم که این واحد‌ها را به سمت نیاز‌های اصلی غذایی مردم هدایت کنیم، اما امیدواریم شورای برنامه‌ریزی، کارگروه‌های سلامت، اشتغال و استاندارد باید سرمایه‌گذاران را به سمت تولید محصولات غذایی و صنعت مناسب سوق دهند.مدیرعامل هلال احمر استان قم نیز در این جلسه بیان کرد: در استان قم نزدیک به ۱۰۰ خانه هلال داریم که در این خانه‌ها آموزش‌های امدادی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط را دنبال می‌کنیم، در این خانه‌ها می‌توانیم مشارکت لازم را در راستای پیگیری فرهنگ‌سازی لازم داشته باشیم.محمد گلفشان اضافه کرد: در مورد امدادرسانی به تصادفات جاده‌ای باید تدابیر لازم انجام شود تا بتوانیم کمک‌رسانی بهتر و به موقع را به مردم داشته باشیم و در این راستا نیز باید مباحث تخصصی در کاگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. بیمه‌ها ۱۳۰ میلیارد تومان برای تصادفات خسارات پرداخت کرده‌اندهمچنین، دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه در سال گذشته نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان برای تصادفات خسارات پرداخت کرده‌اند، گفت: از مبلغ حق بیمه شخص ثالث، ۱۰ درصد به وزارت بهداشت و ۱۰ درصد نیز به نیروی انتظامی اختصاص داده می‌شود تا این دو مجموعه برای فرهنگ‌سازی در حوزه تصادفات تلاش کنند، با وجود پرداخت این درصدها، اما نه فقط آمار تصادفات کاهش نیافته بلکه گاهی شاهد افزایش هم بوده‌ایم.محمد قطبی با تاکید بر اینکه در تصادفات قم عابرین پیاده دچار بیشترین آسیب می‌شوند، تصریح کرد: باید برای امنیت عابرین پیاده نیز تدبیری اندیشیده شود؛ واژگونی خودرو‌ها در آزادراه‌ها و و برخورد با خانواده‌های درحال استراحت در حاشیه جاده‌ها بخش قابل توجهی از خسارات را به خود اختصاص داده‌اند.مجمع سلامت استان قم با حضور جمعی از مسئولان ارشد و مدیران کل استان و به منظور استفاده از ظرفیت‌های مختلف دستگاه‌ها و نهاد‌های استان در راستای افزایش سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی مردم تشکیل شده است.

نظر شما