شناسهٔ خبر: 28166553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارگردان فیلم «داش آکل»:

مسئولان گلستان در ساخت «داش آکل» همراهی نکردند

گرگان- تهیه کننده و کارگردان فیلم «داش آکل» از نبود همکاری نهادهای استانی برای تولید این فیلم گلایه کرد و گفت: مافیای مدیریت اکران سینماهای استان، زمان خوبی را برای پخش فیلم انتخاب نکردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب ظهر دوشنبه در نشست خبری و جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «داش آکل»، اظهار کرد: فروش بلیط این فیلم در سینماهای اصفهان با کمتر از ۱۰ روز اکران یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروش داشته و در سینماهای مشهد در سانس اضافه و ساعت ۱ بامداد اکران می شود درحالی‌که همین فیلم در استان فقط روزی ۱۵ هزار تومان فروش دارد.

وی از نبود همکاری دستگاه های استانی برای تولید فیلم هم انتقاد کرد و افزود: با وجود بافت تاریخی گرگان و خانه های دوره قاجار این منطقه، عدم همکاری مسئولان متولی باعث شد تا این فیلم با هزینه بالا در شهرک سینمایی غزالی تهران تولید شود.

وی هزینه طراحی صحنه و لباس این اثر هنری را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: روند تولید فیلم «داش آکل» بالغ بر دو میلیارد ریال هزینه داشته است.

این هنرمند گلستانی ادامه داد: باوجود سرمایه گذاران خوب در استان، بخش خصوصی حاضر به همکاری برای تولید فیلم در استان نشد. زیرا در استان کسی به هنر هفتم به عنوان صنعت نمی نگرد و تنها کارخانه ها را مکانی برای اشتغال و تجارت می دانند درحالیکه اینطور نیست.

وی افزود: در روند تولید فیلم حدود ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم به کار مشغول می شوند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش از قضاوت رسانه ها از فیلم «داش آکل» انتقاد کرد و گفت: بعضی رسانه های اصولگرا فیلمی که کاملا ملی، فرهنگی و اسلامی ساخته شده را رد می کنند؛ صدا و سیما کمتر تیزر تبلیغاتی این فیلم را پخش می کند و تنها دلیل این همه مخالفت را نام فیلم می دانند و آن را منتسب به دوره طاغوت می کنند.

این کارگردان سینمای کشور بابیان اینکه افتخار می کنیم که فیلم «داش آکل» اسلامی را در این دوره ساختیم، افزود: در کشور ما مرسوم نیست از یک نمایشنامه دوبار فیلم ساخته شود اما از آثار شکسپیر بارها نمایش و فیلم ساخته می شود.

وی هدف از ساخت فیلم «داش آکل» را احیای سنت جوانمردی و پهلوانی دانست و گفت: فرهنگ پهلوانی قدری در کشور کمرنگ شده و ما تلاش کردیم با این فیلم کمک به بازسازی دوباره این فرهنگ کرده باشیم.

رسانه های استان از هنر هفتم حمایت کنند

در ادامه این نشست مشاور فرهنگی فیلم «داش آکل» خواستار حمایت رسانه های استان از این فیلم شد و گفت: متاسفانه به این اثر هنری از رسانه های داخلی و خارجی تاخته می شود حتی رسانه های داخلی به شکل قهرآمیز به آن نگاه کردند که این اصلا خوب نیست.

احمد قلیشلی با بیان اینکه حمایت از فیلم «داش آکل» در جلسه شورای اداری اسفندماه سال گذشته مطرح شد، افزود: در بند ۶ مصوبه شورای اداری آمد که زمان اکران این فیلم دستگاه های دولتی بلیت این اثر فاخر را خریداری کنند؛ مصوبه ای که تا به این لحظه اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: هرچند این اقدام هدیه فرهنگی به خانواده کارکنان نهادهای دولتی است اما از طرفی یک تولید هنرمند استانی هم حمایت شده است.

اکران فیلم «داش آکل» در تالارفخرالدین اسعد گرگانی

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که در این جلسه بود در توضیح زمان مناسب اکران فیلم «داش آکل» در سینماهای استان، گفت: سینماداران بخش خصوصی هستند و نمی توان با آن‌ها از موضع قدرت برخورد کرد.

رمضان یازرلو افزود: اقدام ارشاد برای حمایت از این اثر هنری، اکران فیلم «داش آکل» در تالار فخرالدین اسعد گرگانی خواهد بود.

وی از سینما در استان به عنوان هنری نوپا یاد کرد و گفت: تولید فیلم «داش آکل» توسط هنرمند استان و حمایت از سوی سرمایه گزاران گلستانی نقطه عطفی در سینمای استان به شمار می رود.

یازرلو با اشاره به فیلم «زاپاس» اثر برزو نیک نژاد هنرمند گلستانی، گفت: از آنجایی که سرمایه گذاری و ساخت فیلم در خارج گلستان اتفاق افتاد آن را نمی توان صنعت استانی دانست در حالیکه فیلم «داش آکل» این مزیت را دارد.

وی فیلم «داش آکل» را اثری ارزشمند و دارای متن و محتوای قوی دانست و افزود: امیدواریم سینماهای استان هم با اکران در زمان مناسب از این فیلم حمایت لازم را داشته باشند.

گفتنی است نشست خبری و جلسه نقد و بررسی فیلم «داش آکل» با حضور دستیار کارگردان این فیلم و هنرمند و علاقمندان به سینمای استان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

نظر شما