شناسهٔ خبر: 28156091 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به مناسبت محرم در حال برگزاری است؛

مراسم سوگواری امام حسین(ع) و یاران با وفایش در نقاط مختلف جهان

همزمان با فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، در نقاط مختلف جهان در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، در نقاط مختلف جهان در حال برگزاری است، در ادامه برخی از این مراسم آمده است:

عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در پرتوریا

همزمان با فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، طی روز پنجشنبه ۲۲ شهریور در مدرسه امام خمینی (ره) پرتوریا برگزار شد.

در این مراسم که سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران، اساتید مدرسه امام خمینی (ره) و ایرانیان مقیم حضور داشتند، دعای کمیل قرائت و حجت‌الاسلام والمسلمین اورعی به بیان فلسفه قیام حسینی، تدبر در آیات الهی و علت بوجود آمدن واقعه عاشورا پرداخت.

این مراسم با مدیحه‌سرایی در مدح امام حسین (ع) توسط ذاکرین اهل بیت (ع) پایان یافت.

همچنین، مراسمی در روز جمعه (۲۳ شهریورماه) با موضوع «وحدت اسلامی» در مسجد الرحمن برگزار و حجت‌الاسلام اورعی با بیان سخنانی، بر لزوم اتحاد و همبستگی مسلمانان با محوریت قرآن و عمل به تعالیم اسلامی تأکید کرد.

این مراسم از رادیو اسلامی به مدت ۲۵ دقیقه به صورت زنده برای مخاطبات پخش شد.

عزاداری دهه اول محرم در اسلام‌آباد پاکستان

همزمان با آغاز دهه اول ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به همت سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام‌آباد پاکستان آغاز شد.

 این مراسم باحضور مهدی هنردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا کاکا، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان و جمعی از ایرانیان مقیم پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد مجتمع مسکونی سفارت کشورمان ۲۰ شهریورماه در اسلام‌آباد آغاز شد.

در ادامه آیاتی چند از کلام الله مجید و زیارت عاشورا توسط سعید فرقانی، ذاکر اهل بیت (ع) قرائت شد و با سخنان حجت‌الاسلام حسین اسکندری، روحانی اعزامی از مرکز بین‎الملل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدیریت مدرسه علمیه دارالسلام ادامه یافت.

وی در بخشی از سخنان خود با استناد به برخی روایات در خصوص فلسفه اقامه عزا و گریه بر امام حسین (ع)، بیان آثار و فواید برپایی مجالس عزاداریی سرور و سالار شهیدان پرداخت.

بنابر اعلام این خبر، این مراسم دهه اول محرم به مدت ۱۰ شب از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام‌آباد پاکستان در محل مسجد مجتمع مسکونی سفارت ایران دایر خواهد بود.

مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ژاپن

مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، ۲۵ شهریورماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن برگزار شد.

این مراسم همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور ایرانیان مقیم و عاشقان اهل بیت (ع) در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد.

حجت‌الاسلام علم الهدی، از روحانیون برجسته کشورمان با بیان سخنانی در خصوص خلوص نیت، به مقتل خوانی و روضه خوانی پرداخت.

قرائت زیارت عاشورا و مدیحه سرایی در مدح امام حسین (ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

بنابر اعلام این خبر، مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان به مدت ۱۰ شب ادامه خواهد اشت.

سوگواری و عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در آنکارا

همزمان با آغاز دهه اول ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسناتی، روحانی اعزامی از ایران، سفیر و رایزن فرهنگی ایران، اعضای سفارت و خانواده‌ها، ایرانیان مقیم در اتیوپی برگزار می‌شود.

این مراسم شامل نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، اقامه نماز جماعت در دو نوبت ظهر و شب، بیان احکام شرعی، سخنرانی مذهبی و قرائت زیارت عاشوراء می‌شود.

همچنین مراسمی در روز عاشورا از ساعت ۱۰ تا ۱۵، همراه با زیارت عاشوراء، سینه‌زنی و سخنرانی مذهبی در محل رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار می‌شود.

عزاداری حسینی در آتن

مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) در شب‌های ماه محرم در شهر آتن (پایتخت یونان) برگزار می‌شود.

 همچنین مراسم شب ششم ماه محرم پس از اقامه نماز مغرب و عشا با حضور عاشقان امامت و ولایت در سالن خلیج فارس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

در این مراسم، مجید مطلبی‌شبستری، سفیر کشورمان در آتن، کارکنان سفارت و دیگر ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران مستقر در پایتخت یونان به همراه خانواده‌هایشان و جمعی از ایرانیان مقیم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام مفید کیایی‌نژاد با بیان سخنانی به اهمیت واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) و یاران با وفایش پرداخت و گفت: امام حسین (ع) وقتی که یزید به قدرت رسید بر این باور بود که اسلام در حال نابودی قرار گرفته و برای نجات دین جدش رسول خدا (ص) به مبارزه علیه ظلم شدت بخشید و حج خود را ناتمام و بسوی کربلا حرکت کرد.

وی افزود: امام حسین (ع) با نثار جان خود و خاندان ارجمند و یاران با وفایش، برای احیا و نجات دین مبین اسلام قیام کرد.

حجت‌الاسلام کیایی‌نژاد نجات و سعادت بشری را منوط به پیروی از مکتب شهادت امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: تنها راه نجات ورود به سفینه نجات سالار شهیدان (ع) و پیروی از تعلیمات ایشان است، بخصوص در این عصر که جهان اسلام مورد تاخت و تاز دشمنان قسم خورده قرار گرفته است.

در بخش پایانی این مراسم، عاشقان امامت و ولایت به سینه زنی و نوحه خوانی پرداختند. همچنین مراسمی با حضور گسترده عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) در مراکز و انجمن‌های شیعیه مقیم شهر آتن، انجمن جعفری پاکستانی‌ها، انجمن گلزاری حضرت زینب (س) و مهدیه افغانی‌ها برگزار شد.

برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در مالزی

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و هیأت عزاداران حسینی ایرانیان مقیم مالزی، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌ الحسین (ع) در کوالالامپور (پایتخت مالزی) برگزار می‌شود.

 در این مراسم که هر شب پس از اقامه نماز جماعت و قرائت قرآن کریم در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام محمد افتخاری، مبلغ اعزامی از ایران و از اساتید حوزه و دانشگاه، سخنرانی می‌کند.

ذکر مصیبت اهل بیت(ع) توسط حامد عبداللهی، مداح اعزامی از ایران و سینه‌زنی، از دیگر برنامه‌های مراسم  عزاداری رایزنی فرهنگی ایران در مالزی در ایام محرم‌الحرام است.

این مراسم تا هشتم ماه محرم در محل رایزنی فرهنگی ایران و پس از آن در محل سالن فرهنگی mca کوالالامپور برگزار خواهد شد.

 علاوه بر کوالالامپور (پایتخت)، عزاداران حسینی در شهرهای دیگر مالزی همچون پیننگ، جوهور بارو و منطقه سردانگ و همچنین شیعیان مالزی در مناطق مختلف، با برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری، یاد و خاطره شهدای کربلا را زنده نگه داشته‌اند.

نظر شما