شناسهٔ خبر: 28101121 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود قانون منع به کارگیری بازنشستگان به فاز اجرایی:

صاحب‌خبر - دولت برای جایگزینی افراد بازنشسته کارگروه تشکیل دهد
نماینده مردم مبارکه درمجلس دهم، از تایید قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی توسط شورای نگهبان و آغاز فاز اجرایی این قانون خبر داد.
زهرا سعیدی، طراح اصلی طرح قانون منع به کارگیری بازنشستگان، درگفت‌وگو با خانه ملت با اعلام این خبر که قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی بعد از تایید شورای نگهبان وارد فاز اجرایی شده است، گفت: با توجه به اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان وارد فاز اجرایی شده است، انتظار داریم همان طور که قانونگذار 60 روز مهلت تعیین کرده تا مدیران بازنشسته استعفا دهند، دولت هر چه سریعتر نسبت به اجرای این قانون اقدام کند، چرا که اجرای آن در شرایط کنونی که التهاباتی در بازار ایجاد شده است، می‌تواند روزنه امیدی برای جامعه باشد و فکر و ایده‌های جدیدی را به کشور تزریق کند. وی تصریح کرد: آنچه در این شرایط از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، انتخاب افراد جایگزین برای مدیران بازنشسته است و روسای قوا و وزرا و سایر افراد تصمیم‌گیر فعال در دستگاه‌های مختلف باید فارغ از تعصب جنسیتی، شایسته‌سالاری را در انتخاب مدیران جدید به جامعه نشان دهند. سعیدی با اشاره به افراد بازنشسته‌ای که در این قانون همچنان مستثنی قرار گرفته‌اند، یادآورشد: این استثناها تغییری نسبت به قوانین گذشته نداشته و تنها تفاوت این است که پیش از این در حجم گسترده وجود داشته است، اما مجلس دهم این استثنائات را محدودتر کرده است، کما اینکه در بندهای الف، ب و ج این قانون، روسای قوی سه گانه، معاونان رئیس‌جمهوری، اعضای شورای نگهبان، نواب رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرا مستثنی هستند.
نماینده مردم مبارکه در مجلس دهم افزود: البته در این قانون معاونان وزرا، سفیران و همترازانشان از این استثنائات حذف شده‌اند و افرادی هم که تحت تدبیر فرمانده معظم کل قوا انتخاب شده‌اند مشمول این قانون قرار نمی‌گیرند و استثنا هستند، کما اینکه رئیس سازمان صدا و سیما نیز مستثنی قرار می‌گیرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در پی اجرای این قانون عدالت در انتصاب‌ها رعایت می‌شود، تاکید کرد: پیش از این ممکن بود افراد دارای تجربه بیش از 25 سال در کنار این مدیران بازنشسته فعالیت کرده باشند، اما فرصتی برای مدیریت نداشته باشند که بعد از اجرای این قانون قطعا می‌توانند بر مبنای شایسته‌سالاری که در انتخاب مدیران جایگزین لحاظ می‌شود، این فرصت را به دست آورند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین در گفت‌وگو با تسنیم، با اعلام اینکه جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان با داشتن سابقه 3 سال اسارت و فرزندان شهدا نیز از این قانون مستثنی هستند، اضافه کرد: در این قانون به کارگیری افراد بازنشسته در نیروهای مسلح نیز منوط به تدابیر رهبر معظم انقلاب است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دستگاه‌هایی که به هر طریقی از بودجه دولتی برای حقوق و دستمزد استفاده می‌کنند نیز شامل قانون جدید می‌شوند. وی با بیان اینکه پیش از تصویب قانون در مجلس پیشنهاد شده بود تا یکی از تبصره‌های مربوط به ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری که درباره به کارگیری افراد بازنشسته به عنوان مشاور بود نیز حذف شود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق نیفتد و همچنان این افراد می‌توانند به عنوان مشاور فعالیت داشته باشند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بهتر است دولت برای جایگزینی افراد بازنشسته کمیته‌ای را تشکیل دهد، اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از افراد بازنشسته عهده‌دار پست‌های مهم هستند، دولت با تشکیل کارگروهی با هدف شایسته‌سالاری جوانان با انگیزه که دارای تخصص، شناخت و روحیه عدالت‌محوری هستند را جایگزین افراد بازنشسته کند.

نظر شما