شناسهٔ خبر: 28060833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«ابراهیم الجعفری» خواستار واکنش اتحادیه عرب به حضور نظامیان ترکیه در عراق شد

وزیر خارجه عراق در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب، خواستار واکنش این اتحادیه به حضور نظامیان ترکیه در خاک کشورش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق، سه شنبه (دیروز 11 سپتامبر)  طی نشست یکصد و پنجاهمین نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه به ریاست سودان در قاهره، خواستار خروج نیروهای ترکی حاضر در خاک کشورش شد و از اتحادیه عرب خواست تا در این‌باره تصمیمی اتخاذ کند.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومة» عراق، وی تاکید کرد: عراق بر ادامه روابطش با ترکیه و سایر کشورهای همسایه و منطقه تاکید دارد اما در عین حال اجازه نمی‌دهد که آنها به خاکش تعدی کنند یا حاکمیت آن  از سوی ترکیه یا هر کشور دیگری، نقض شود.

وی افزود: اتحادیه عرب در دوره پیش و برای نخستین‌بار بر روی محکوم کردن ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق، توافق کرد. لذا بار دیگر از این اتحادیه می‌خواهیم تا موضعش درباره عراق و ضرورت خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور را تکرار کند.

ترکیه از سال 2007 به طور رسمی بارها برای سرکوب مواضع نیروهای شورشی پ ک ک وارد شمال عراق شده و بعد از سقوط شهر موصل و تسلط نیروهای داعش بر این شهر به سال 2014 و درخواست مسعود بارزانی و تأیید دولت مرکزی عراق، نیروهای نظامی آن کشور در حدود 20 کیلومتری موصل در منطقه‌ای به نام «بعشیقه» مستقر شدند.

حضور نیروهای نظامی ترکیه در این پایگاه و افزایش نیروهای موجود در آن موجب ایجاد برخوردها و موضع‌گیری‌های سیاسی میان ترکیه و عراق شد. در شرایطی که ورود نظامی ترکیه به شمال عراق، موجب خشم نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوی عراق گردید اما در آن زمان، جریان‌های دیگری از جمله مخالفان حکومت مرکزی عراق و کردهای منطقه کردستان چندان هم از حضور نیروهای ترکیه ناخرسند نبودند.

در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان در 25 سپتامبر 2017 و عدم حمایت آنکارا از «مسعود بارزانی»، کردها نیز به این مسئله معترض شدند.

در پی اعتراض رسمی مقامات عراق به حضور نیروهای ترکیه در استان نینوی، آنکارا بخش مهمی از نیروهایش را از حوالی شهر موصل خارج کرد اما هنوز شماری از نظامیان ترکیه در خاک عراقند. 

انتهای پیام/ص

نظر شما