شناسهٔ خبر: 28059465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

کانون مساجد/ برگزاری اولین نشست بررسی ‌و‌‌ تبیین «ساز وکارهای ارتقاء کارکردهای اجتماعی‌‌مساجد» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نخستین نشست از سلسله جلسات «گفت‌وگوهای‌ فرهنگی به مثابه ‌راهبرد حل مسأله» با محوریت «تقویت امتداد اجتماعی مساجد» برای بررسی موضوع «ساز وکارهای احیای کارکردهای اجتماعی‌ مساجد» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، پایه و اساس دین اسلام بر اصل اجتماعى بودن قرار گرفته است تا انسان را از زندگى فردى و خزیدن در کنج عزلت و تنهایى برهاند و او را به سوى زندگى جمعى و اجتماعى سوق دهد و به همین جهت اسلام همواره مؤمنین را به شرکت در اجتماعات براى عبادت خداوند ترغیب مى‌کند؛ اجتماعتی که پایه و مبنای آن در مساجد است. زیرا تنها از طریق اجتماع است که مسلمانان مى‏توانند به صورت یَدِ واحدى در مقابل مصائب و مشکلات ایستادگى نمایند (یدالله مع‌الجماعه)

با تأسیس مسجد پیامبر در مدینه، استفاده از این نهاد جدید به عنوان مکان اجتماع مردم بسیار معمول شد. رسول خدا (صل‌الله‌علیه ‌وآله)‌ و پیروان او به‌سرعت مسجد را به عنوان عبادتگاه و محلّ اجتماع خود مورد توجّه قرار دادند.

فعّالیّت‌هایى که در مساجد انجام مى‏گرفت بسیار گوناگون بود. بنا به روایات، پیامبر خدا همواره با اصحاب خود در مسجد ملاقات مى‏کرد و با آنان پیرامون امور دنیایى و دینى‏شان بحث مى‏فرمود، طرح فتوحات آتى را مى‏ریخت، هیأت‌هاى نماینده‏ى خود را به سرزمین‌هاى دور اعزام مى‏کرد و نمایندگان دولت‌ها و قبایل را مى‏پذیرفت .

بنابراین، دیرى نگذشت که مسجد پیامبر علاوه بر آن که محلّ اصلى عبادت در مدینه بود به صورت اولین مرکز تجمّع و اجتماع در اسلام نیز در آمد و نمونه‏اى شد که مساجد دیگر تاکنون از آن پیروى کرده‏اند. این نقش دوگانه‏ى مسجد که دین و دنیا را در زیر یک سقف با هم جمع مى‏کند در اسناد و منابع مختلفی به وضوح بیان شده است.

امروزه همه فرهیختگان و باورمندان به ادیان الهی برای نیل به تفاهم و همزیستی دینی و انسانی، مراوده و گفتگوی دانشمندان دینی و مذهبی را لازم می‌دانند و تأکید می‌کنند که انجام این گفتگو‌ها موجب پیدایش حسّ تفاهم و درک حقیقی دینی خواهد شد. طبیعی است که محور اصلی این گفتگو‌ها متون مقدس وحیانی باشد.

در این میان قرآن کریم و کتاب مقدس بیشترین پیروان الهی را به خود اختصاص داده‌اند. از این رو، یکی از محور‌های اصلی، گفتگوی بین ادیان، از گذشته تا حال وآینده خواهد بود.

برای دستیابی به توسعه و اصلاح به ویژه در شرایط کنونی ایران و وجود تنگناهای مختلف، به نظر می‌رسد گفتگو می‌تواند به عنوان مؤثرترین راهبرد تغییر به کار گرفته شود.

نقش مساجد در مقابله با آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز از جمله مباحثی است که باید در راستای تقویت آن کوشید. در این بین پیدا کردن راهکارهای ارتقاء کارکردهای اجتماعی مساجد در جامعه کنونی، از مهم‌ترین وظایف دست‌اندرکاران و اندیشمندان حوزه، دین و فرهنگ است و می‌طلبد، نسبت به این مهمّ توجه ویژه شود.

در همین راستا نخستین نشست از سلسله جلسات «گفت‌وگوهای‌ فرهنگی به مثابه ‌راهبرد حل مسأله» با محوریت «تقویت امتداد اجتماعی مساجد» برای بررسی موضوع «ساز وکارهای احیای کارکردهای اجتماعی‌ مساجد» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

از جمله اصلی‌ترین مباحث این حوزه که در این نشست در رابطه با آنها تبادل نظر و گفت‌‌وگو شد می توان به مواردذیل اشاره کرد.

1. راهکارهای تحقق مسجد طراز اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

2. الگوی کلان مناسبات حاکمیت و مساجد و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه .

3. تحولات فن‌آورانه و نقش آن در تقویت یا تضعیف جایگاه اجتماعی مساجد .

4. نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تقویت جایگاه اجتماعی مساجد .

5. راههای تقویت سخت‌افزاری، نرم‌افزای و منابع انسانی مساجد، در جذب نوجوانان و جوانان.

  

شایان ذکر است در این نشست جمعی از نخبگان و فعالان فرهنگی مساجد حضور داشتند.

پایان پیام/

نظر شما