شناسهٔ خبر: 27992438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت الله خاتمی:

طلبه کاخ‌نشین از چشم مردم می‌افتد

امام جمعه موقت تهران با طرح این سؤال که چرا یک طلبه باید سوار ماشین چند صد میلیونی شود، گفت: مردم عالمان دین را با شاخص‌ها می‌سنجند و بزرگان ساده‌زیست را دیده‌اند اما وقتی ببینند یک طلبه کاخ‌نشین شده، آن طلبه از چشم می‌افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز در همایش طلایه‌داران تبلیغ که در مسجد جامع تبریز برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران مدیون ماه محرم و صفر است به طوریکه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نشانگر شور حسینی(ع) بود و بذر انقلاب را نشاند.

وی ادامه داد: دهه محرم، دهه ترویج فرهنگ "هیهات من‌الذله" است، امروز در شرایطی هستیم که به شدت به این فرهنگ احتیاج داریم. فرهنگ هیهات من‌الذله یعنی تفسیر درست زندگی با راه سیدالشهدا(ع) که امروز خروجی این فرهنگ سازش‌ناپذیری با جریان سلطه و استکبار است.

آیت‌الله خاتمی مقاومت را عنصر ضروری و حتمی برای عصر کنونی جامعه دانست و افزود: خداوند فرموده که اگر صبر و تقوا داشته باشید قطعاً آسیب نخواهید دید؛ طبق وعده خدا باید مقاومت داشت تا دشمن، عقب‌نشینی کند.

نماینده خبرگان رهبری، دهه محرم را دهه اعتلای فرهنگ تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمن دانست و تصریح کرد: راه و تفکر نهضت سیدالشهدا(ع) همچنان ساری و جاری است، ۴۰ سال است که دشمنان با توطئه به میدان آمده‌اند ولی در طول این مدت، با فرهنگ شهادت توانستیم از خطرات مصون بمانیم.

وی، دهه محرم را دهه فرهنگ ایثار در راه دین معرفی کرد و گفت: دهه عاشورا دهه ترویج فرهنگ شجاعت و شهامت است؛ ما طلبه‌ها افتخار می‌کنیم که دهه ما، همین دهه محرم است و مناسبت ما مناسبت اربعین، فاطمیه و رمضان است.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسالت خطیر روحانیت در عصر حاضر اظهار داشت: علما باید نقش انبیای الهی را نشان دهند، چراکه وارث رسالت انبیا بوده و نقش امین پیامبران را داشته‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که پاسداری از فرهنگ دینی مدیون عالمان دینی است، گفت: ای کاش کتابی در رابطه با خدمات اجتماعی روحانیت نوشته شود؛ نقش علما در عرصه خدمات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، این‌گونه نیست که فقط کار ما منبر و محراب باشد، همیشه با مردم و همراه آنها هستیم.

امام جمعه موقت تهران، نقش دیگر علما را تلاش گسترده برای استقلال کشور اسلامی و استقلال تشیع در عرصه سیاسی برشمرد و گفت: فتوای میرزای شیرازی در ۱۰۰ سال گذشته غوغا کرد و می‌توان این‌گونه حرکت‌ها را در تاثیر فعالیت علما دید.

وی، انقلاب اسلامی را انجام رسالت سیاسی روحانیت در عصر معاصر دانست و گفت: قبل از انقلاب با وجود سلطنت پهلوی و ظلم و جورها، یک مرجع تقلید شجاعانه وارد میدان شد و مردم به ندای ایشان لبیک گفته و اطرافش را گرفتند تا به فضل خداوند حکومتی که دنیای استکبار از آن حمایت می‌کرد را سرنگون کردند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان، روحانیت را سرمایه عزت، عظمت و استقلال کشور دانست و افزود: در طول تاریخ روحانیت و علمای اصیل محبوب بوده و محبوب هستند و دشمن تلاش می‌کند تا این سرمایه را بکوبد.

وی خط تخریب روحانیت را از سوی اشخاص مختلف را یکی از توطئه های دشمن دانست و تصریح کرد: القای جنگ روانی مبنی بر اینکه روحانیت از چشم افتاده است و دیگر مردم توجهی به روحانیت ندارند، همه این موضوعات القائات دشمن است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مردم عالمان دین را با شاخص‌ها می‌سنجند و بزرگان ساده‌زیست را دیده‌اند اما وقتی ببینند یک طلبه کاخ‌نشین شده، آن طلبه از چشم می‌افتد و باید هم بیافتد.

وی افزود: چرا باید یک طلبه سوار ماشین چند صد میلیونی شود و انتظار داشته باشد که از چشم نیافتد، در این شرایط باید آفرین به بصیرت مردم گفت. وقتی می‌توان با خودروی ۳۰ میلیونی روزگار را سپری کرد چرا باید روحیه تجمل‌گرایی و اشراف‌گری که سم برای روحانیت است را به جامعه تزریق کرد.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: روحیه تجمل‌گرایی نه تنها در خود روحانی بلکه در خانواده، فرزندان و منسوبان آنها نیز نباید دیده شود، از این رو شاهد هستیم روحانیتی که روحیه طلبگی را رعایت کرده‌ هرگز از چشم نیافتاده است.

نظر شما