شناسهٔ خبر: 27896189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

خبر مرگ جلال‌الدین حقانی بنیانگذار گروه تروریستی «حقانی» رسماً تأیید شد

گروه تروریستی طالبان رسماً مرگ «جلال‌الدین حقانی» رهبر «شبکه حقانی» و عضو شورای رهبری طالبان را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -

گروه تروریستی طالبان دیروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد «جلال‌الدین حقانی» رهبر «شبکه حقانی» و عضو شورای رهبری طالبان، پس از یک دوره بیماری طولانی، مرده است. وی در زمان حکومت طالبان، وزیر امور مرزها نیز بود.
طالبان در بیانیه خود، جلال‌الدین حقانی را «شخصیتی جهادی» خوانده که زحمات زیادی برای اسلام کشیده است!
پیش از این و در سال 2007 نیز مقامات کابل خبر مرگ حقانی را اعلام کرده بودند اما این خبر از سوی طالبان تکذیب شده بود.
شبکه حقانی بخشی از گروه طالبان است و «جلال‌الدین حقانی» هم از چهره‌های رده بالای این گروه تروریستی محسوب می‌شده است.
شبکه حقانی تاکنون حملات متعدد و خونینی را علیه اشغالگران آمریکایی و نیروهای امنیتی افغانستان انجام داده است.
حمله به هتل «اینترکانتیننتال» کابل در سال 2011، حمله به سفارت آمریکا در کابل در سپتامبر(مهر) همان سال و همچنین حملات همزمان به چند هدف مهم در پایتخت افغانستان، از جمله حملاتی است که شبکه حقانی مسئولیت آن را برعهده گرفته و مقامات افغانستان و ناتو نیز آن را تأیید کرده‌اند.
مقامات افغان همچنین شبکه حقانی را مسئول شمار دیگری از حملات خونین در افغانستان، از جمله انفجار بزرگ سال گذشته در منطقه دیپلمات‌نشین کابل می‌دانند اما شبکه حقانی دخالت در این حملات را رد کرده است.
گفتنی است که پس از انتشار خبر مرگ «جلال‌الدین حقانی» در سال 2014، «سراج‌الدین حقانی» پسر مؤسس این گروه، رهبری شبکه حقانی را به عهده گرفت.
جلال‌الدین حقانی در سال 1980 شبکه‌ای را با نام «شبکه حقانی» بنیان نهاد. این شبکه برای مبارزه با حضور نظامیان اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان، تشکیل شده بود و از کمک آمریکا و پاکستان برخوردار می‌شده است.
جلال‌الدین حقانی در سال 1990 وزیر رژیم طالبان بود او از سال 2001 نیز مبارزه با نیروهای آمریکایی و ناتو را آغاز کرده بود.
شبکه حقانی جناحی از طالبان افغانستان است که به نزدیکی با القاعده شهرت دارد و حملات بسیاری را در افغانستان انجام داده و برخی از این حملات، علیه نیروهای آمریکایی و ناتو صورت گرفته است.
میان شبکه حقانی و داعش نیز احتمالاً ارتباط وجود دارد.

نظر شما