شناسهٔ خبر: 27875551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

الحاق ماده‌ای به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان

نمایندگان مجلس با رفع ایراد شورای نگهبان طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را تصویب کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز، طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی با اصلاحات و الحاقات بعدی که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود با یک اصلاح تصویب شد.
بر اساس این مصوبه، اجرای حکم این قانون منوط به پیش بینی منابع لازم در قوانین بودجه سنواتی است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2575678" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2219466/2575678?width=400&height=300"></script></div>
 
اصلاحاتی در لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی

­نمایندگان مردم در خانه ملت با اصلاحاتی، مناطق ویژه اقتصادی تعیین شده در لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را بازنگری کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی با الحاق مناطق خلخال، کیاشهر و فریدن به مناطق ویژه اقتصادی کشور موافقت کردند.
گفتنی است نمایندگان در بررسی ردیف 82 لایحه یک فوریتی ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی، منطقه ویژه امیرکبیر اراک را اصلاح کردند. همچنین در ردیف 71 نام شهر چاف و چمخاله را نیز افزودند.
نمایندگان در ادامه بررسی و اصلاح این لایحه با پیوست بودن نقشه واضح منطقه آزاد ارس موافقت کردند.
 
قانون استخدام ناجا با اولویت بررسی می شود

­نمایندگان مردم با بررسی اولویت دار طرح دائمی شدن قانون استخدام ناجا موافقت کردند.
نمایندگان ملت در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت دارگزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح دایمی شدن قانون استخدام ناجا موافقت کردند.
 
کاتب در اخطار قانون اساسی: طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریسان مغایر اصل ۷۵ است

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: بار مالی طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریسان و نهضت سوادآموزی از محل حذف حقوق دریافتی حق التدریسی های تبدیل وضعیت شده دیده شده است.
غلامرضا کاتب در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل 75 قانون اساسی در بررسی طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش اعاده شده از شورای نگهبان افزود: برای این دستور پیشنهاد چاپ شده ای داشتیم اما بدون توجه به آن، رأی گیری انجام شد.
رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: بنا بر یکی از بندهای این طرح بار مالی این قانون از محل حذف حقوق دریافتی حق التدریسی های تبدیل وضعیت شده در این قانون در بودجه سنواتی تامین می شود.
آقای لاریجانی در پاسخ به اخطار کاتب گفت: در ابتدا پیشنهادی وجود نداشت اما بعد از رأی گیری مشخص شد که پیشنهاد چاپ شده وجود داشته است لذا گاهی غفلت رخ می دهد.
 
رد کلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی

­نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور مخالفت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور با 62 رأی موافق، 154 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
 
موافقت مجلس با یک فوریت طرح اصلاح بودجه 97

­نمایندگان مردم با یک فوریت طرح اصلاح قانون بودجه سال 1397 کل کشور در خصوص تکمیل تسویه تسهیلات بانکی موافقت کردند.
این طرح که به امضای 62 نفر از نمایندگان رسیده در خصوص ضرورت تسهیل در تکمیل طرحهای عمرانی در استان ها و حذف کاغذبازی های اداری زاید، ضرورت تمدید حکم مربوط به تسویه تسهیلات بانکی به دلیل تعلل بانک مرکزی و بانک های عامل است.
 
اعلام وصول طرح اصلاح قانون حمایت از خانواده

­عضو هیات رئیسه مجلس سه طرح نمایندگان را اعلام وصول کرد.
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز موارد اعلام وصول شده را به شرح زیر قرائت کرد:
طرح اصلاح موادی از قانون شوراهای حل اختلاف؛ طرح لغو مجوزهای ناظر بر وزارتخانه ها، موسسات و سازمان های مستلزم نام یا تصحیح نام از شمول قوانین و مقررات عمومی و طرح الحاق یک تبصره به ماده 43 قانون حمایت از خانواده.
 
تصویب یک فوریت طرح تمدید مهلت پرداخت بدهی تولیدکنندگان به بانک‌ها

­نمایندگان مردم با یک فوریت طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور موافقت کردند که بر اساس آن و در صورت تصویب نهایی، مهلت پرداخت بدهی تولیدکنندگان به بانک‌ها تمدید می شود.
نمایندگان در نشست علنی امروز با یک فوریت طرح اصلاح قانون بودجه سال 1397 با 140 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
محمدحسین فرهنگی در توضیح دلایل یک فوریت این طرح گفت: بر اساس بند (و) تبصره (16) قانون بودجه، تولیدکنندگانی که وام آنها تا پایان سال 96 سررسید شده می‌توانند تا شهریور 97 با پرداخت اصل وام و سود وام خود را تسویه کنند این در حالی است که نظام بانکی به دلایل نامعلوم تحقق این مهم را به تعویق انداخت و تا امروز یک مورد از مصادیق آن اجرایی نشد.
اصلاح قانون بودجه سال 1397 کل کشور به منظور تأمین زمان مورد نیاز تولیدکنندگان برای تسویه وام‌های آنها است، با اصلاح این قانون، تولیدکنندگان فرصت کافی برای تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تا پایان سال 97 را دارند.
علیرضا محجوب در مخالفت با یک فوریت اصلاح قانون بودجه 97 بیان کرد: این اصلاحیه خلاف قانون برنامه است و انضباط مالی را بر هم می‌زند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: از اصول بودجه‌ریزی نباید عدول شود.
محسن کوهکن در موافقت با فوریت اصلاح قانون بودجه سال 97 گفت: به نظر می‌رسد نمایندگان مخالف دو فوریت این طرح هستند و با اصل آن نظر مخالفی نداشته باشند.
 
آغاز طرح سؤال از وزیر ارشاد

­بررسی طرح سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی حوزه های کلیدی این وزارتخانه دقایقی پیش آغاز شد.
در ادامه نشست علنی صبح امروز خانه ملت سؤال ملی عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم از سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت.
در متن سؤال آمده است که علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که در حوزه های کلیدی وزارتخانه بوده اند و جایگزینی نیروهای بی تجربه چیست؟
 
اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی مشخص شدند

­نمایندگان مردم در خانه ملت اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی را مشخص کردند.
محمد حسینی با 138 رأی موافق و سید فرید موسوی با 137 رأی موافق از مجموع 169 نماینده حاضر در جلسه به عضویت در هیئت امنای صندوق توسعه ملی درآمدند.
 
کاظم زاده در اخطار قانون اساسی؛ نمایندگان باید در رأی گیری مشارکت کنند

­عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از شرکت نکردن نمایندگان در رأی گیری های مجلس انتقاد کرد.
شادمهر کاظم زاده در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 67 قانون اساسی گفت: همه ما سوگند یاد کرده ایم که از همه جهات از حقوق ملت در گفته ها و اظهار نظرها دفاع کنیم.
نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از جاهایی که نمایندگان باید از حقوق مردم دفاع کنند شرکت در رأی گیری ها و مصوبات مجلس است اما متاسفانه دیده می شود که نمایندگان اهمیتی برای این مهم در نظر نمی‌گیرند.
وی تاکید کرد: شرکت نکردن عده زیادی از نمایندگان در رأی گیری ها مصوب شدن طرح ها و لوایح را با مشکل مواجه می کند.
آقای لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: وظیفه همه نمایندگان مشارکت در رأی گیری هاست.
 
صالحی در پاسخ به سؤال خدری: سهم روحانیان در کانون فرهنگی- هنری مساجد تغییری نکرده است

­وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: روحانیت در فضای وزارت فرهنگ حضور دارند و جابه‌جایی مدیران بنا به صلاحیت افراد و فارغ از بحث‌های گروهی و قشری است.
سیدعباس صالحی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در مجلس مبنی بر اینکه علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در حوزه‌های کلیدی وزارت فرهنگ چیست، افزود: جابه‌جایی مدیران امری طبیعی است که این در مهم به صلاحیت افراد فارغ از بحث‌های گروهی و قشری توجه می‌شود.
وی گفت: در وزارت فرهنگ در کانون مساجد به جای روحانی جابه‌جا شده که هم اکنون مشاور وزیر است روحانی دیگری با سابقه قوی حضور دارد، در معاونت قرآنی نیز از شخصیت دانشمند قرآنی استفاده شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سه مدیر کل استانی روحانی هستند، درباره عملکرد یک ساله وزارت فرهنگ توضیح داد: 12 فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی تکمیل شد و 100 سالن سینما و بیش از 90 کتابخانه ساخته شده، 1400 کتابخانه نوسازی شده است، همچنین برخی از موزه‌ها تکمیل شده‌اند.
صالحی با اشاره به بیمه هنرمندان خاطرنشان کرد: 19 هزار هنرمند بیمه بودند که در این یک سال این رقم به 30 هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: در سال 96، سینما 184 میلیارد تومان فروش داشته و 4500 فیلم ساخته شده است؛ در 4 ماه نخست سال97 نیز این فروش به 106 میلیارد رسیده است؛ سینما در سال گذشته، 562 جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای کسب کرده است.
این وزیر کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: در حوزه موسیقی در سال گذشته، 8000 اجرای صحنه‌ای علاوه بر جشنواره‌های موسیقی استانی و غیراستانی اجرا شده است، همچنین در هنرهای نمایش 6900 تئاتر با 101 هزار اجرا با 5.5 میلیون مخاطب اجرا شده است.
صالحی با اشاره به دستاوردهای حوزه مد و لباس بیان کرد: 11 هزار و 265 شیما به عنوان طرح ثبت لباس‌های ملی و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها داشتیم. در حوزه قرآن و عترت نیز در سال گذشته در جشنواره آیات در17 رشته و نمایشگاه قرآن در 160 شهرستان برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه روحانیت در فضای وزارت فرهنگ حضور دارند، اضافه کرد: محصولات سال 96 نشان‌دهنده شتاب کمی پیشرفت‌های قابل توجهی است؛ در حوزه کیفی نیز رویکردهایی انجام شده است.
صالحی تاکید کرد: روحانیت به عنوان نهاد پیش برنده باید مرجع و مبنا در حوزه اجتماعی و همچنین در حوزه فرهنگ باشند. ما هم تلاش کردیم تعامل با روحانیت را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: ممکن است در کانون فرهنگی و هنری مساجد برخی استان ها روحانیت جا به جا شده باشند اما در مجموع سهم روحانیون در کانون فرهنگی، هنری مساجد تغییری نکرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دغدغه آقای خدری مبنی بر لزوم ارتباط وسیع با روحانیت و استفاده از آنها در کانون فرهنگی هنری مساجد یکی از ضروریات است، مساجد کانون مهم دینی در ارتباط اجتماعی هستند و باید مورد توجه همکاران بنده نیز قرار گیرد.
 
خدری در طرح سؤال از وزیر ارشاد: علت حذف مسئولان روحانی از کانون های فرهنگی مساجد چیست

­عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره حذف روحانیت از کانون های فرهنگی مساجد ازجانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزیر ارشاد طرح سوال کرد.
عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مطالبی که در گزارش کمیسیون از سوال مطرح شد ادبیات بنده نبود و من وزیر ارشاد را به عنوان ناکارآمدترین وزیر پس از انقلاب اعلام نکردم ضمن اینکه از هیأت رئیسه می‌خواهم که سؤالات مربوط به نمایندگان را با سرعت بیشتری در دستورکار صحن علنی مجلس قرار دهند.
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: ایشان بارها نگرانی خود را در خصوص مسائل فرهنگی اعلام کرده اند لذا مسئولان در این حوزه باید با اهتمام ویژه اقدام کنند به طور حتم یکی از وظایف خطیر مسئولان تولیدات اثرگذار در حوزه فرهنگ است. مقام معظم رهبری مسئولان را بارها به تلاش و کوشش و تربیت جوانان با روحیه دینی و انقلابی تشویق کرده اند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارتخانه متبوع شما متولی بخش فرهنگ جامعه است و باید ارتقای بخش فرهنگ و رونق دین و برنامه ریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
خدری با بیان اینکه وزارت ارشاد چه اقداماتی را از یک سال گذشته در حوزه ارتقای سطح فرهنگی جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی انجام داده است، افزود: به خوبی نقش کانون های فرهنگی مساجد برای همه مسجل است اما مدیران شما در این وزارتخانه به این بخش توجهی ندارند و مدیران روحانی را از این حوزه حذف می کنند.
وی با تاکید بر اینکه امروزه مهم ترین پایگاه برای تحقق اهداف وزارت ارشاد در حوزه فرهنگی، کانون های فرهنگی مساجد است، افزود: عزل مدیران روحانی از کانون های فرهنگی مساجد بر چه اساسی از جانب مدیران مجموعه وزارت ارشاد صورت می گیرد متاسفانه در اکثر شهرستان ها و استان های کشور مدیران روحانی را حذف می کنند.
خدری با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند کار فرهنگی را از ذات یک روحانی جدا کند، افزود: متاسفانه مدیران روحانی و کارآمد که ید طولایی در حوزه فرهنگ دارند حذف و به جای آنها افراد بی تجربه به کار گرفته شده اند، نقش روحانیت اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه است و همه به این نکته اذعان دارند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برای حفظ شأن جایگاه مجلس از طرح برخی رویکردهای غیرقابل قبول وزارت ارشاد در بخش کانون های فرهنگی مساجد جلوگیری می کنم، افزود: بارها این دغدغه ها به وزیر مربوط تذکر داده شده است و درمورد رویکرد نامناسب این وزارتخانه به روحانیت فعال در کانون های فرهنگی مساجد هشدار می دهم.
وی در سوال دوم خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایفای وظایف مندرج در این قانون طبق ماده 2 در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ به عنوان رئیس است.
نماینده مردم بوشهر در مجلس دهم با بیان اینکه شهرداری ها هر ساله باید نیم درصد درآمدهای خود را برای اداره امور کتابخانه‌ها اختصاص دهند، افزود: قانون در این باره بسیار شفاف است و صراحت دارد، اگر تخلفی در این باره صورت گرفته است باید رسیدگی شود.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها مکلفند نیم درصد سهم درآمدی خود را به حساب متمرکز برای اداره کتابخانه‌های عمومی کشور اختصاص دهند، تصریح کرد: متأسفانه یک حساب متمرکز در تهران ایجاد شده است و همه درآمدها در آن تجمیع می شود این در حالی است که این خلاف عدالت، وجدان و انصاف است.
خدری با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگوی این مهم باشد که چرا تاکنون توضیحی درباره عدم تزریق نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی نبوده است، گفت: اگر تخلفی در این باره صورت گرفته است باید گزارش آن به نهادهای نظارتی و امنیتی داده شود.
وی با تأکید بر اینکه مسامحه کاری‌ها در این باره به شخص شما برمی‌گردد، افزود: متأسفانه منابع واریز شده نیز در جاهای دیگر واریز شده که این نیز تخلف محرز از قانون است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: انتظار داریم اگر تا به امروز نیز در اجرای این قانون سهل انگاری صورت گرفته، طبق قانون جبران شده است و از این پس درآمد نیم درصدی شهرداری‌ها در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اگر در جای دیگر کمبود مالی وجود دارد، قانون اجازه نمی‌دهد که درآمدها در خلاف مسیر تعیین شده تزریق شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: موارد مطرح شده در این جلسه از نمونه گزارش‌هایی است که از جانب استان‌های مختلف به ما ارائه شده است.
خدری ادامه داد: اینکه گفته شد در استان بوشهر برای مثال در سال های 95 و 96 دریافتی از شهرداری ها حدود 4 میلیارد بوده اما هزینه کرد نهاد کتابخانه های عمومی 12 میلیارد بوده است به طور دقیق روشن نیست.
وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: طبق گفته شما یکی از منابع مالی نیم درصد شهرداری ها به این نهاد بوده و کمک های دولتی هم وجود دارد لذا در توزیع عادلانه اعتبارات به مناطق محروم باید بیشتر توجه شود البته که طبق گفته برخی از نمایندگان اعتبارات نیم درصد شهرداری ها به نهاد کتابخانه های برخی استان ها و شهرستان ها واریز نشده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیته ای برای تعیین تکلیف این مسأله باید تشکیل شود، تصریح کرد: جمع آوری این اعتبارات در حسابی متمرکز در یکی از بانک های تهران است که سپرده آن متاسفانه در محل دیگری هزینه می شود لذا از وزیر ارشاد انتظار می رود این مسأله را پیگیری کند.
 
اقناع مشروط نماینده بوشهر از توضیحات وزیر ارشاد

­نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی پس از ارائه توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مشروط از پاسخ‌های وی قانع شد.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص "نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 95 تاکنون و همچنین علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که در حوزه‌های کلیدی وزارتخانه بوده‌اند و جایگزینی نیروهای بی‌تجربه" به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

گفتنی است احد آزادی خواه سخگوی کمیسیون فرهنگی در توضیح سوال خدری گفت: هر دو سوال ازجانب عبدالحمید خدری مطرح شده که در سوال ابتدایی نماینده معتقد است از سال 95 تاکنون حدود یکصد میلیارد تومان از حساب نیم درصد درآمدهای شهرداری‌های کشور از جانب نهاد کتابخانه‌های عمومی برداشت شده است و به استناد ماده 6 قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌ها مصوب مجلس این مبالغ می بایست به حساب انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی همان شهرستان واریز می‌شد تا بعد در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه هزینه شود اما متأسفانه این مبالغ برخلاف قانون هزینه شده است.
وی ادامه داد: سوال دیگر این نماینده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص این است که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که رسالت توسعه فرهنگ و هنر اسلامی را برعهده دارد اقدام به حذف نیروهای متخصص روحانی در حوزه‌های قرآنی و امور مساجد کرده است، اینگونه عملکرد موجب بی‌انگیزگی وزارتخانه‌ها در انجام دادن رسالت خود شده است به گونه‌ای که در حوزه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و در طول انقلاب هیچ گاه سرنوشت وزارتخانه اینگونه نبوده است.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی افزود: با توجه به اینکه نمایندگان قلمرو هر دو سوال را ملی تشخیصی داده اند برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس ارجاع شد.
 
حاجی بابایی: انتقاد از طرح توهین به نظام در نطق نمایندگان/ مطهری:نمایندگان در ابراز عقاید خود به دور از توهین آزادند

­نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در تذکر رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی درباره نطق برخی از نمایندگان گفت: نمایندگان می توانند به دور از توهین و افترا، نظر و عقیده خود را در مجلس مطرح کنند.
حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی در تذکری به استناد به مواد 22، 23 و 24 قانون آیین نامه داخلی مجلس و اصول 53، 52 و 85 قانون اساسی، گفت: مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 صبح جلسه داشته و حتما مردم می دانند در این مدت چه مصوباتی به نفع آنها داشتیم و چه توهین هایی به نظام شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر وقتی افراد از رادیو صدای مجلس را می شنوند به اشتباه می پندارند که رادیو صدای مجلس کشورهای دیگر را گوش می دهند، رئیس مجلس در برابر این امور مسئول است، وی چه کار بهتر از اینجا دارد که هر روز ساعت 10 می رود؟
وی ادامه داد: هم اکنون دلار 13 هزار تومان و سکه 5 میلیون تومان است لذا رئیس مجلس باید نظارت کند و از مسئولان بخواهد در مجلس حاضر شوند و توضیح دهند در کشور چه خبر است و مجلس چکاره است؟ این درست نیست که ما از صبح به بررسی و تصویب لوایح و طرح های بی مورد بپردازیم.
حاجی بابایی یادآور شد: کمر مردم خورد شده و در اینجا به نظام توهین می شود و هیچ کاری هم با وضعیت ارز و دلار و سکه نداریم. در مجلس ششم که یک بار به نظام و رهبری توهین شد رئیس مجلس محکم جواب داد اما در این مجلس صدها بار به نظام توهین شده اما رئیس یک بار دفاع نکرده است.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم افزود: چرا وقتی تریبون باز است هر کسی هر چه می خواهد در مورد نظام می گوید؟
علی مطهری در پاسخ به تذکر حاجی بابایی در خصوص نطق نماینده ها، گفت: نماینده ها در ابراز عقیده و نطق آزادند مگر آنکه شامل توهین و افترا شود، اگر کسی هم اعتقادی دارد باید در تذکر یا نطق بعدی جواب دهد لذا در مجلس هر کس نظر خود را خالی از توهین و افترا می تواند بیان کند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تدبیر و راهکار برای معضلات امروز کشور، افزود: دولت در درجه نخست وظایفی برعهده دارد و بار را نباید به گردن مجلس بیندازیم لذا دولت باید تدبیر و با مردم صحبت کند. مجلس هم طبیعتا با دولت همکاری خواهد کرد.
 
پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعدی؛ چهارشنبه ۱۴ شهریور

­نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی را به صدا درآورد.
علی مطهری زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریور) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 35 دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس (چهارشنبه، 14 شهریور) با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود.

نظر شما