شناسهٔ خبر: 27762768 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استقبال فتح از طرح مصر برای آشتی داخلی و مخالفت با رایزنی برای توافق آتش‌بس

هیأت فتح که به مصر سفر کرده، از طرح این کشور برای آشتی ملی استقبال کرد اما گفت حاضر نیست با حماس درباره توافق آتش‌بس دیداری داشته باشد مگر زمانی که پرونده آشتی داخلی نهایی شده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش فتح پاسخ نهایی خود درباره طرح مصر برای آشتی داخلی را داد و خواستار اجرایی شدن «بند به بند» آن از نقطه توقف شد؛ فتح تأکید کرد قبل از نهایی شدن آشتی ملی، صحبت درباره توافق آتش‌بس را نمی‌پذیرد، موضوعی که حماس و جهاد اسلامی با آن مخالف هستند.

بر اساس گزارش روزنامه «الحیاة»، منابع عالیرتبه فتح اعلام کردند هیأت این جنبش در مصر با درخواست قاهره برای برگزاری نشست‌هایی با هیأت حماس درباره دو پرونده آشتی ملی و توافق آتش‌بس مخالفت و اصرار کرده است ابتدا باید توافق آشتی داخلی اجرایی شود و پس از آن به سراغ پرونده آتش‌بس رفت.

هیأتی از فتح شنبه هفته جاری برای برگزاری نشست‌هایی با مسئولان مصری عازم این کشور شد اما مصر در ساعات پایانی روز یکشنبه از هیأت‌های حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی درخواست کرد سفر خود به قاهره را به تأخیر بیندازند. این اقدام پس از آن انجام شد که فتح به مصر گفت تا زمانی که آشتی داخلی نهایی نشده حاضر نیست درباره آتش‌بس، دیداری با گروه‌های فلسطینی و در مقدمه ‌آنها حماس داشته باشد.

«عزام الاحمد» رئیس هیأت فتح در قاهره هفته جاری اعلام کرد این جنبش قبل از نهایی شدن آشتی داخلی ، حاضر به صحبت درباره آتش‌بس نیست. وی افزود: زمانی که آشتی محقق شود ما دولتی واحد در کرانه باختری و نوار غزه خواهیم داشت و در آن زمان می‌توانیم به توافق آتش‌بس برسیم به نحوی که دولت مذکور قادر به نظارت به این آتش‌بس و اجرایی شدن آن باشد.

الاحمد ادعا کرد: برخی طرف‌ها در حماس می‌خواهند اول آتش‌بس نهایی شود و خواهان آشتی داخلی نیستند، این جنبش می‌خواهد حاکمیت خود بر نوار غزه را به حساب منافع عالی ملت فلسطین تقویت کند. این طرف‌ها با تلاش‌های دولت آمریکا برای بهره‌گیری از اوضاع غزه برای اجرایی کردن معامله قرن همراه شده‌اند.

این عضو ارشد فتح اعلام کرد طرح مصر درباره آشتی داخلی حدود سه‌ هفته پیش تحویل این جنبش شده بوده و فتح هفته جاری موافقت خود برای اجرا شدن بند بند آن را اعلام کرده است . فتح خواستار بازگشت وزرا به وزارتخانه‌ها در غزه، پایان کار کمیته‌های اداری ویژه پرونده کارمندان که حماس آنها را ایجاد کرده و تکمیل کمیته‌های ویژه مانند آشتی اجتماعی و آزادی‌های عمومی است.

الاحمد گفت فتح در پاسخ خود به طرح مصر بر توافق‌های آشتی مربوط به سا‌ل‌های 2011 و 2017 استناد کرده است.

«موسی ابومرزوق» از اعضای ارشد حماس در پاسخ به این ادعاهای عزام الاحمد گفت: تشکیلات خودگردان مسئول محاصره غزه است. اذعان او به اینکه بدون موافقت ما (تشکیلات خودگردان) هیچ توافقی برای کاستن از محاصره غزه یا لغو آن وجود نخواهد داشت اعترافی آشکار به این موضوع است.

«محمد الهندی» عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی هم گفت شروط تشکیلات خودگردان برای توافق آشتی، محال و مردود است.

وی ادامه داد آشتی بر طبق تعریف تشکیلات خودگردان بدان معناست حاکمیتی بر غزه شبیه به حاکمیتش بر کرانه باختری داشته و سلاح و غیره را در اختیار داشته باشد، پذیرش این شروط محال است.

 مذاکرات میان گروه‌های فلسطینی و سازمان اطلاعات مصر قبل از عید قربان (31 مردادماه) متوقف و قرار بر آن شد که پس از این تاریخ از سر گرفته شود.گفته می‌شود حماس و رژیم صهیونیستی برای توافق آتش بس در نوار غزه به توافقاتی ابتدایی رسیده‌اند اما تشکیلات خودگردان بشدت با این توافق مخالف است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما