شناسهٔ خبر: 27750711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یادگار امام هادی(ع) در ایران

حسین بن علی‌ النقی(ع) معروف به شاهزاده حسین(ع) فرزند امام هادی(ع)، که مقبره ایشان در شهر همدان واقع‌ شده است.

صاحب‌خبر -

یادگار امام هادی(ع) در ایرانمدیرکل اوقاف استان همدان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت : امامزاده حسین بن علی النقی(ع)، معروف به شاهزاده حسین(ع)، یادگار امام هادی(ع) و مشهور به عموی امام زمان(عج) واقع در میدان امام همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران ، گمنام مانده است. 

محمد کاروند افزود : در واقع نه‌ تنها در معرض دید نبودن گنبد و بارگاه ، بلکه کم‌کاری نهادهای فرهنگی در معرفی شایسته از مزار امامزادگان استان همدان و رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی، موجب شده گردشگران و حتی شهروندان همدانی هم، از وجود این امامزاده بزرگوار بی‌اطلاع باشند و در حصار گمنامی مانده است.

شاهزاده حسین(ع) فرزند بلافصل امام هادی(ع)، و برادر امامزاده سیدمحمد(ع) در 30 کیلومتری شهر سامرا و عموی بزرگوار امام زمان(عج) می باشند که در کتاب بحرالانصار فتوحی آملی و کتاب امامزادگان همدان آیت اله اردبیل زاده به تقوا و پرهیزکاری امامزاده شاهزاده حسین(ع) و همچنین اهل ادب و شاعری یادگار امام هادی(ع) اشاره شده است.

همین موضوع موجب شده تا مردم همدان در زمان گرفتاری و دردمندی برای تسکین و آلایش روح برای توسل و عبادت به این بقعه شریف بشتابند زیرا ملجأ دل‌های دردمندی است که جز پروردگار هستی پناهی برای خود نمی‌یابند و حاجت‌های خود را پنجه در پنجه ضریح؛ به امید استجابت زمزمه می‌کنند.

همچنین سادات، افراد مشهور از جمله شاعران و فرهیختگان ادب و هنر بزرگ ایران در این مکان مقدس دفن هستند .

معماری ایرانی اسلامی ؛ 

آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) همدان از معماری بسیار زیبایی برخوردار است و با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی و واقع‌شدن در دیار کهن و تاریخی هگمتانه، قابلیت مطرح‌شدن به عنوان "قطب گردشگری مذهبی" در کشور را دارد. 

محمد کاروند در ادامه افزود : مرمت و بازسازی ساختمان این بقعه مترک به دوران صفویه و قاجاریه بر میگردد و برای اولین بار در سال 423(قمری) و در برای بار دوم در 751 سال پیش مرمت شده است که در حال حاضر کتیبه موجود در ساختمان اشاره به دوران قاجار دارد.مدیرکل اوقاف استان همدان از وجود مدارک ثبت شده در اداره املک و مستغلات همدان نیز خبر داد و گفت : این ساختمان دارای موقوفات بزرگی بوده است که متاسفانه از دوران پهلوی به صورت نامعلومی دستخوش تغییراتی و تعرض افرادی قرار گرفته است که در حال پیگیری و بازپس گیری بعضی اراضی موقوفه این ساختمان هستیم. 

کاروند با اشاره به دریافت اسنادی از سازمان نقشه برداری کشوری اشاره کرد و گفت : به تازگی موفق شدیم دو عکس هوایی از سالهای 1335 و 1345 که محدوده امامزاده شاهزاده حسین(ع) در نبش میدان و تمام مستغلات مربوط به آن کاملا مشخص است را دریافت کردیم.

وی به تخریب سقاخانه این امامزاده نیز اشاره کرد و گفت : متاسفانه زمین بخش سقاخانه توسط دو نفر در سالهای 1336 هجری شمسی به صورت غیرقانونی فروخته شده است و در سال 1344 این سقاخانه تخریب شده که با پیگیری های فراوان در حال مذاکره برای بازگرداندن زمین ها و املاک مورد تعرض به این مکان مقدس هستیم.

مدیرکل اوقاف استان همدان در پایان افزود : شاید اگر این بقعه شریف در سایر استان‌ها قرار داشت، تلاش بیشتری برای معرفی این حرم امن در سطح ملی و بین‌المللی صورت می گرفت تا شمار زیادی از مشتاقان را به زیارت این مزار مطهر فرا بخوانند.

نهادهای فرهنگی می توانند با برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های شایسته و تبلیغات وسیع در سطح استان و کشور برای معرفی این آستان مقدس و رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی گام موثری بر دارند تا درکنار جاذبه های گردشگری به ایجاد جاذبه های فرهنگی و مذهبی هم توجه بیشتری شود.

یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران یادگار امام هادی(ع) در ایران

نظر شما