شناسهٔ خبر: 27742962 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

ساختمان تصفیه سرم های درمانی موسسه رازی در آستانه هفته دولت به بهره برداری رسید

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، ساختمان تصفیه سرم و فرمولاسیون سرم های درمانی ( B1) موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حضور وزیر جهاد کشاورزی به صورت رسمی گشایش یافت. به گزارش روابط عمومی موسسه رازی، در آستانه هفته دولت، ساختمان جدید فرمولاسیون و تصفیه سرم های درمانی موسسه رازی ( B1) با حضور مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه رازی، محمد علی نجفی استاندار البرز، دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و حجت الاسلام کریم صادقی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در موسسه رازی به صورت رسمی افتتاح شد. این ساختمان دارای دو هزار و 100 مترمربع مساحت و هزار و 780 مترمربع زیربنا شامل 823 مترمربع فضای تمیز، 639 مترمربع فضای اداری و آزمایشگاهی و 310 مترمربع نیز فضای تکنیکال است. در ساختمان B1 علاوه بر اتاق ها و تاسیسات تمیز، نخستین سیستم آب PW (آبسازی) و بخار تمیز موسسه نیز مستقر شده که تمام استانداردها و الزامات تضمین کیفیت در ساخت، نصب و راه اندازی آن رعایت شده است.

در این مرکز سرم های درمانی ضد مارگزیدگی، عقرب زدگی و سرم ضد دیفتری تولید می شود و با افتتاح آن چشم‌انداز صادرات این محصولات نیز افزایش یافته و به رونق اقتصاد ملی کمک خواهد کرد.

مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی طی سخنانی با اشاره به توانمندی و ظرفیت های بالای موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بیان داشت: با استفاده از این ظرفیت می توان کشور را با مرکزیت موسسه رازی به بورس تولید واکسن و سرم های درمانی در منطقه تبدیل کرد همچنین تقاضا در این بخش روز به روز در حال افزایش است. وی با بیان اینکه باید هر چه بیشتر به عرصه تولید واکسن و سرم ورود کنیم، افزود: موسسه رازی در این زمینه خوب عمل کرده و واکسن های متنوع و سرم های درمانی ارزشمندی در این مجموعه تولید می شود.وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: امروز، نیاز کشورهای همسایه در زمینه انواع واکسن های دام و طیور رو به فزونی است و با تولید واکسن در موسسه رازی ضمن برطرف کردن نیازهای داخلی می توانیم نیازهای منطقه را نیز تامین کنیم. مهندس حجتی رسیدن به این هدف را مستلزم ورود شرکت های دانش بنیان، فارغ التحصیلان، صاحبان اندیشه و دانش دانست و گفت: ایران یکی از پرورش دهندگان بزرگ دام و طیور است و با کمک ظرفیت های موجود می توانیم در این حوزه عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم. و پر قدرت ظاهر شویم . وی اظهار داشت: کشورمان سرمایه انسانی و ظرفیت بالایی برای تولیدات بیشتر در زمینه واکسن و سرم دارد و این فرصتی است تا در مرزهای دانش دنیا به داد و ستد با دیگر کشورها بپردازیم.وزیر جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنانش از استاندار البرز درخواست کرد فضای سبز موسسه های تحقیقاتی مستقر در این استان را حفظ کند و افزود: بخشی از زمین های موسسه های تحقیقاتی در اختیار اجرای پروژه های شهری قرا گرفته اما ضروری است نسبت به حفظ این عرصه ها توجه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال حمایت و برقراری تعامل بیشتر میان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و کمیسیون کشاورزی مجلس هستیم، گفت: انجام ماموریت های این موسسه مستلزم حمایت و تخصیص بودجه است. دکتر احمدعلی کیخا با ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه گفت: یکی از وظایف کمیسیون ها اطلاع از کم و کیف امور کشور است و موسسه رازی نیز یکی از موسسه های تحقیقاتی مهم کشور است که در ارتباط با تحقیقات و تولید واکسن و سرم های درمانی سابقه ای نزدیک به یک قرن دارد. وی با بیان اینکه تولیدات و فعالیت های موسسه رازی بخش عمده ای از نیاز کشور را برآورده می کند، افزود: هدف از این بازدید آشنایی بیشتر با فعالیت ها، ماموریت ها و بررسی مسائل و مشکلات این مجموعه است. دکتر کیخا با اشاره به اینکه موسسه رازی زمانی که بسیاری از مراکز واکسن سازی وجود خارجی نداشتند، فعالیت می کرد و اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می دهد، تاکید کرد: فرآورده های ارزشمندی در این موسسه تولید می شود که توسعه آن مستلزم حمایت و تخصیص بودجه مناسب در راستای ماموریت های این مجموعه است. وی یادآور شد: کشور ایران ظرفیت های بسیار خوبی برای رشد و توسعه در حوزه واکسن سازی دارد اما باید نگاه مان را به این عرصه تغییر دهیم تا حداقل درک لازم برای توسعه چنین موسساتی را به دست آوریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بخشی از کمک ها در حوزه علم و فناوری و تحقیقات در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که شامل موسسه رازی نیز می شود و برخی نیز در حوزه اعتبارات است که امیدواریم در فصل بودجه با هماهنگی و همکاری دولت و مجلس و کمیسیون بتوانیم بخشی از گره های این مجموعه را باز کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه سرم های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی این موسسه حرف اول را در منطقه می زند، گفت: کشورهای زیادی متقاضی سرم های درمانی موسسه رازی هستند. دکتر علی اسحاقی بیان داشت : در حال حاضر 200 هزار آمپول سرم ضد مارگزیدگی، عقرب زدگی و سرم ضد دیفتری در موسسه رازی تولید می شود که با افتتاح این ساختمان ظرفیت تولید سه برابر افزایش یافته و به 600 هزار آمپول می رسد. وی افزود: میزان تولید فعلی پاسخگوی نیاز کشور است اما با توجه به تقاضای کشورهای همسایه برای صادرات این محصولات، این ساختمان با اهداف صادراتی ساخته شده است.

دکتر اسحاقی با بیان اینکه هم اکنون سرم های درمانی موسسه رازی به کشورهای عراق و قطر صادر می شود، یادآورد شد: سال گذشته به کشور انگلستان نیز صادرات سرم ضد مارگزیدگی داشتیم و امسال از کشورهایی مانند پاکستان نیز اعلام تقاضا شده است. رئیس موسسه رازی در ادامه با اشاره به اینکه این موسسه تولید کننده برتر سرم های درمانی در دنیا به لحاظ حجم و کیفیت تولید است افزود: در کشورهای جهان اسلام و منطقه جایگاهی منحصر به فرد دارد و حرف اول را می زند، کیفیت بالا، خلوص مناسب و قابلیت درمانی بسیار بالای این سرم ها، موجب شده تقاضای زیادی از کشورهای مختلف برای صادرات داشته باشیم. وی گفت: در حال حاضر براساس تقاضا، سه محصول شامل سرم ضد مارگزیدگی، عقرب زدگی و سرم ضد دیفتری در این ساختمان تولید می شود اما با به نتیجه رسیدن تحقیقاتR&D) ) واحد تحقیق و توسعه خط تولید این ساختمان ظرفیت تولید سایر سرم های درمانی مورد نیاز کشور را دارد. به گفته دکتر اسحاقی این ساختمان به لحاظ تجهیزات به کار رفته و هم از نظر فضای تولید، منطبق با اصول جی ام پی است و جزو صنایع هایتک به شمار می آید. همچنین با بهره برداری از این خط تولید، حدود 70 میلیارد تومان ارز آوری برای کشور خواهیم داشت. رئیس موسسه رازی افزود: هر ویال 10 سی سی سرم ضد مارگزیدگی به قیمت 300 هزار تومان و هر ویال 5 سی سی سرم ضد عقرب زدگی به قیمت 130 هزار تومان از موسسه رازی به کشورهای متقاضی صادر می شود که نشان دهنده ارزش اقتصادی بالای این محصولات برای کشورمان است. وی یادآور شد: به واقع هر ویال سرم ضد مارگزیدگی بیش از یک بشکه نفت ارزش اقتصادی دارد.

نظر شما