شناسهٔ خبر: 27605688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

اجرای طرح کانون اسکان عشایر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است

صاحب‌خبر -
در سال‌های اخیر طرح اسکان عشایر با هدف جلوگیری از تخریب مراتع و کمک به افزایش تولید در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان هرمزگان، مدیر امور عشایری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: هم‌اکنون 4 کانون اسکان عشایر در شهرستان حاجی آباد آماده واگذاری است اما به دلیل عدم اجرای طرح هادی از سوی بنیاد مسکن استان، عدم ایجاد زیرساخت‌هایی همچون خیابان‌کشی، برق و آب، مرحله واگذاری این کانون‌‌ها به عشایر با مشکل روبرو شده است.
منوچهر سالاری در نشست شورای عشایری در شهرستان حاجی آباد افزود: در منطقه حاجی آباد قریب به 1 هزار و 400 خانوار عشایر زندگی می‌کنند.
وی تصریح کرد: عمده عشایر شهرستان حاجی آباد در بخش طارم ، دهستان دارگاه و روستاهایی همچون فارغان ، شمیل و جائین ساکن می باشند.
سالاری با اشاره به این که عشایر حاجی آباد دارای 100هزار راس دام با تولید سالیانه 625 تن گوشت قرمز و 120تن شیر خام می باشد اظهار داشت : در 3 سال اخیر برای رفع مشکلات این قشر زحمت کش اقداماتی همچون ایجاد 8 جایگاه سوخت فسیلی ، بهسازی 50 چشمه و آبشخور دام ، تجهیز 7حلقه چاه آب ، لوله کشی به طول 400 کیلومتر با هدف تامین آب دام عشایر، توزیع بیش از 500 تن نهاده دامی، خرید 20 تانکر آب و تیغ زنی جاده‌های عشایری انجام شده است.
این مقام مسئول افزود: 3 هزار و 467 خانوار برون کوچ و درون کوچ با تولید سالانه 1هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 4 هزار و 320 تن شیرخام ، 12هزار و 500 تن محصول باغی، 8 هزار تن محصول زراعی و 1 هزار و500 متر مربع صنایع دستی توسط عشایر استان تولید می‌شود.
وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات تا سقف 10میلیون تومان با سود 4 درصد و باز پرداخت 5 ساله و پیگیری مشکلات عشایر از مهمترین برنامه سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری می‌باشند.
در ادامه این نشست مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد گفت: عشایر این منطقه از شهرستان‌های بافت، سیرجان، بردسیر استان کرمان و بخشی هم از استان فارس به این منطقه کوچ می‌کنند.
عباس پور با بیان این که عشایر علاوه بر نقش تولیدی می‌تواند در حفظ مراتع و محیط زیست موثر باشد اظهار داشت : یکی از مهمترین مشکلات عشایر این است که در سال‌های گذشته هرمزگان را در آمارها استان عشایر خیزی لحاظ نکرده‌اند و این امر مشکلاتی را برای پیگیری مطالبات مالی عشایر ایجاد کرده است در حالی که بیش از 3 هزار خانوار عشایر برون کوچ و درون کوچ در استان زندگی می‌کنند.
وی عدم همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در رفع مشکلات عشایر استان را از دیگر معضلات عشایر شهرستان حاجی آباد برشمرد و اظهار داشت: هرگاه عشایر برای رفع مشکلاتی همچون آب، برق، جاده به ادارات مربوطه مراجعه می‌کنند آنها عشایر را به جهاد کشاورزی ارجاع می‌دهند.
عباسپور افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب در استان و شهرستان مشکلات عشایر استان و به خصوص شهرستان حاجی آباد مرتفع شود.
لازم به ذکر است؛ در این نشست جهانگیری فرماندار شهرستان حاجی آباد حضور داشت.

نظر شما