مرکز پژوهشهای مجلس درگزارش اخیر خود با تاکید بر اینکه بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی عمرانی سال ۹۴ بسیار غیرواقعی است، اعلام کرد: «دولت معمولا از طریق عدم تخصیص بخشی از بودجه عمرانی، کسری بودجه جاری را پوشش میدهد.»این مرکز در تحلیلی درباره محل انجام سرمایهگذاریهای عمرانی با این استدلال که اصولا سرمایهگذاریهای عمرانی برای نگهداری و توسعه ظرفیتهای اقتصادی انجام میشوند، آورده است: «اعتبارات سرمایهگذاریهای عمرانی (موسوم به تملک داراییهای سرمایهای) در لایحه بودجه سال 94 با رقم 8/47 هزار میلیارد تومان در مقایسه با قانون 93 (2/41 هزار میلیارد تومان) 16 درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه بنا بر پیشبینیها، اعتبارات عمرانی تخصیص داده شده تا پایان سال 93 حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن اینکه دولت با محدودیت جدی در منابع مواجه است، رقم 8/47 هزار میلیارد تومان ارائه شده در لایحه بسیار غیرواقعی به نظر میرسد.»از همین رو مرکز پژوهشها با توجه به عملکرد اعتبارات عمرانی در بودجه سنوات گذشته و برای جلوگیری از عدم ایفای تعهدات دولت، توصیه کرد: «از تعریف و تصویب طرح عمرانی جدید بهشدت پرهیز شود و با توجه به اینکه محدودیتهای موجود، توزیع منابع بین همه طرحهای عمرانی عملا کارایی منابع را بهشدت کاهش خواهد داد، باید سیاست دولت در سال گذشته مبنی بر تخصیص منابع به طرحهای اولویتدار و با پیشرفت فیزیکی بالا تداوم یابد.»همچنین در گزارش این مرکز تصریح شد: «در میان طرحهای با اولویت، طرحهایی که قرار بوده در سال 1393 خاتمه یابند، ولی این امر محقق نشده است، در اولویت بالاتری قرار داده شوند.»در ادامه گزارش مرکز پژوهشها آمده است: «در حالی که ظرفیت منابع بودجهای قابل اختصاص به طرحهای عمرانی محدود بوده و در چند سال اخیر افزایش چندانی نداشته است، معمولا و به صورت سنتی، دولتها در لوایح بودجه، اعتبارات طرحهای عمرانی را زیاده از حد قابل حصول پیشبینی میکنند که این اقدام معمولا با دو هدف صورت میگیرد؛ اول اینکه امکان چانهزنی و توافق با دستگاههای اجرایی در مرحله تهیه بودجه و با نمایندگان در فرآیند تصویب بودجه فراهم شود. در گام بعدی، دولت قصد دارد اهتمام خود را در گسترش فعالیتهای عمرانی و آبادانی کشور نشان دهد که معمولا به دلیل عدم تحقق منابع و وجود کسری بودجه، دولت از طریق عدم تخصیص بخشی از اعتبارات طرحهای عمرانی بخشی از کسریهای موجود در بخشهای اجتنابناپذیر مانند حقوق و دستمزد، یارانهها و سایر امور را پوشش میدهد.» در جمعبندی گزارش مرکز پژوهشها به این موضوع هم تاکید شده است که اعداد و ارقام تحقق بودجههای جاری و عمرانی در سالیان گذشته به خوبی نشان میدهد معمولا تمام بودجههای جاری تخصیص داده شدهاند (دولتها مجبور بودهاند تخصیص بدهند) اما بودجههای عمرانی معمولا با نوسان و زیر عدد مشخص شده و در قانون محقق شدهاند.
توصیههای مرکز پژوهشها برای تحقق بودجه عمرانی 94
صاحبخبر -