شناسهٔ خبر: 27593584 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

بازی دیجی‌کالا با امنیت بازار و اعصاب مشتریان

*نیما *

صاحب‌خبر -

تغییر رویه های کاری دیجی کالا پس از التهابات اقتصادی نشان می‌دهد این بنگاه بزرگ اقتصادی وارد فاز تازه ای از تاثیرگذاری بر بازار و مشتریان شده است.
حاشیه ها درباره دیجی کالا و نحوه رفتار این فروشگاه اینترنتی تمامی ندارد. از گران فروشی و درج قیمت های عجیب تا توقف ناگهانی فروش برخی کالاها از جمله گوشی‌های موبایل در تلاطم‌های اخیر بازار،... و حالا بحث‌ها بر سر سرمایه‌گذاری خارجی در این بنگاه اقتصادی، همه و همه باعث شده است تا دیجی کالا به تدریج از یک فروشگاه اینترنتی، به یک موضوع قابل پیگرد در حوزه اقتصاد و امنیت اقتصادی کشور تبدیل شود. گرچه در حوزه فرهنگ و سبک زندگی و آن چیزی که تحت عنوان دیجی استایل فعالیت می‌کند نیز بحث و ناگفته بسیار است.
به تازگی گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی کالا نیز زیر سؤال رفته و شرکتی که اعلام شد 100 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است، مرتبط و متعلق به سرآوا بوده و جذب سرمایه حقیقی محسوب نمی‌شود. اما اینکه از این جیب به آن جیب کردن تحت عنوان سرمایه گذاری خارجی و محرمانه اعلام شدن اسناد آن با چه هدفی صورت گرفته است، موضوع بحث این گزارش نیست. بحث مهمتر، ایجاد یک رانت بزرگ در فروش اینترنتی است که حالا دیجی کالا انحصار آن را در اختیار دارد و نبود نظارت کافی یا احتمالا ضعف قوانین، هر زمان که بخواهد هر کالایی را با هر قیمتی موجود یا ناموجود اعلام می‌کند. اتفاقی که در بخش موبایل این فروشگاه اینترنتی رخ داد و ناگهان تمام مدل های گوشی موبایل «ناموجود» اعلام شد و همچنان نیز ناموجود است. اقدامی که می‌طلبد بازرسان تعزیرات و دستگاههای مانند بسیج که این روزها برخورد جدی با محتکران را پیگیری می‌کنند، سری هم به انبارها و سوله های دیجی کالا بزنند و موجودی انبارها را با آنچه در ویترین این فروشگاه به نمایش و فروش گذاشته می‌شود، تطبیق دهند.
یا مورد دیگر و البته تازه درباره طرح های فروش این شرکت که با عنوان "شگفت انگیز" و با تخفیف هایی اعلام می‌شود، تفاوت قیمتی است که کاربران هنگام خرید کالا گزارش کرده اند، به نحوی که در پیش نمایش کالا یک قیمت نمایش داده می شود و هنگام خرید، قیمت نهایی، درصد تخفیف و حتی قیمت پیش از تخفیف تغییر می‌کند!
اقدام دیگر دیجی‌کالا حذف گزینه «پرداخت در محل» از سوی این شرکت است. پیش از این، مشتریان این حق انتخاب را داشتند که پس از ثبت سفارش، نحوه پرداخت وجه را انتخاب و بصورت اینترنتی یا در محل (هنگام تحویل سفارش) به مامور دیجی کالا پرداخت کنند. اما همراه با دلالان و ملتهب کنندگان بازار که تغییرات لحظه ای قیمت دلار را بهانه افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها قرار می‌دهند، این شرکت نیز تنها پس از دریافت وجه در هنگام سفارش، آن را تایید می‌کند.

البته موارد بسیاری نیز گزارش شده است که دیجی کالا پس از دریافت وجه، به مشتری اعلام کرده است که امکان تامین کالای سفارش شده وجود ندارد!
اینها تنها چند نمونه ساده از نحوه برخورد این فروشگاه اینترنتی با مشتریان است؛ و البته موارد بنیادی‌تری درباره فعالیت‌ها، نحوه قیمت گذاری و عرضه کالا، احتکار احتمالی، و ابهامات سرمایه گذاری در آن وجود دارد که لازم است نهادهای نظارتی/تعزیراتی ضمن پیگیری جدی، همانند دیگر بنگاههایی که امروز زیر ذره بین هستند، به مورد دیجی کالا نیز رسیدگی و به افکار عمومی گزارش کنند.

نظر شما