شناسهٔ خبر: 27588557 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

​نگاهی به زوایای متفاوت زندگی ابوعلی‎سینا

واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران، همزمان با روز پزشک، کتاب طنز‎ «ابوعلی‎سینا» نوشته حمید عبداللهیان را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همزمان با روز پزشک، کتاب طنز‎ «ابوعلی‎سینا» به قلم حمید عبداللهیان با نگاهی به زاویه‎های متفاوتی از زندگی این پزشک و ریاضیدان ایرانی از سوی واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران برای نوجوانان منتشر شده است.
 
نویسنده در کتاب «ابوعلی‎سینا» که سال گذشته نامزد دریافت جایزه‎ کتاب سال جمهوری‎ اسلامی ایران شد، با نگاه و زبانی طنز، به بررسی دوران کودکی تا بزرگسالی ابوعلی سینا می‎پردازد.
 
راوی این کتاب که نخستین جلد از مجموعه‎ «مشاهیر خندان» محسوب می‌شود، نوجوانی است که از نصیحت‎ها و تذکرهای  بزرگسالان در الگو قراردادن دانشمندان و اندیشمندان به ستوه آمده است و تصور می‎کند که زندگی این مشاهیر هم پر از شیطنت بوده است. بنابر این خودش به تحقیق در این‎باره می پردازد و در این بین به نکته‎هایی برمی‎خورد که کمتر در زندگی‎نامه‎ها به آن پرداخته شده است.
 
کتاب «ابوعلی‎سینا» در فهرست کتابنامه‎ رشد نیز قرار گرفته است.
 
در یکی از فصل‎‎های پایانی این کتاب می‌خوانیم: «حدود شصت‎سال پیش که می‎خواستند مقبره‎اش را درست کنند، جمجمه‎اش را از زیر خاک بیرون آوردند و مدت‎ها به این کله زل زدند. مردم آزارها! کسی با جمجمه خودشان این کار را بکند، خوششان می‎آید؟ عجیب اینکه جمجمه‎ی بوعلی مثل جمجمه‎ی آدم‎های معمولی بود! (شرط می‎بندم این یکی را اصلاً نمی‎توانستید حدس بزنید!). مگر قرار بوده که جمجمه‎اش چهارگوش یا مخروطی باشد؟»
 
از همین مجموعه به زودی کتاب «فردوسی» نیز وارد بازار کتاب می‎شود. همچنین جلد سوم این مجموعه با عنوان «ابوریحان بیرونی» مراحل نهایی آماده‎سازی را پشت سر می‎‎گذارد.
 
واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران(کتاب‌های میچکا)، کتاب «ابوعلی سینا» را در قالب 140 صفحه با قیمت 16 هزارتومان منتشر کرده است.
 
 

نظر شما