شناسهٔ خبر: 27588031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حذف صدها حساب هاي توئيتر و فيسبوکي مرتبط با ایران و روسیه

خبرگزاری صداوسیما

شرکت فیس بوک و توئیتر اعلام کردند صدها حساب کاربري را که ادعا مي کنند عمدتا از ایران و روسيه به رفتار غیرموثق هماهنگ شده دست زده بودند حذف کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ شرکت فیس بوک و شرکت توئیتر اعلام کردند حدود 300 حساب را بستند که عمدتا از ایران نشات می گرفتند و بر اساس ادعاي آنها به "رفتار غیرموثق" هماهنگ شده دست زده بودند حذف کرده اند.

این شرکت های رسانه اجتماعی براساس اطلاعات شرکت امنیت سایبری فایر آی FireEye عمل کردند که گفت این حساب ها در حال ترویج تبلیغات ایران از جمله بحث های حاوی مضامین "ضدسعودی، ضداسرائیلی و حامی فلسطین" هستند.
ناتانیل گلیشر رئیس سیاستگذاری امنیت سایبری در فیس بوک در پیامی منافي آزادي بيان ادعايي گفت: ما 652 صفحه، گروه و حساب را به خاطر رفتار غیرموثق هماهنگ حذف کردیم که از ایران نشات می گرفت و افرادی را در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا)، آمریکای لاتین، انگلیس و آمریکا هدف گرفته بود.
توئیتر این تلاش را "دستکاری هماهنگ شده" نامید.
شرکت فایر آی این تلاش را تلاشی برای نفوذ نامید و در بیانیه ای گفت این تلاش سال گذشته میلادی آغاز شد و تا ماه جاری میلادی ادامه یافته بود.
این شرکت اعلام کرد: با این حال، مهم است خاطرنشان کنیم این فعالیت ظاهرا به طور خاص با هدف نفوذ در انتخابات میان دوره سال 2018 آمریکا طراحی نشده بود و فراتر از مخاطبان آمریکایی و سیاست آمریکا را در بر می گرفت.
این شرکت اعلام کرد باز هم رفتارهای غیرموثقی را که مرتبط با روسیه است کشف کرده اما این فعالیت به نظر ارتباطی با پویش مرتبط با ایران ندارد.
در همين حال مارک زاکربرگ رئیس اجرایی فیس بوک اعلام کرد فیس بوک بیش از 650 صفحه، گروه و حساب کاربری را که به عنوان " شبکه هایی از حساب های کاربری که افراد را در خصوص آنچه انجام می دادند گمراه می کردند ", شناسایی شده بودند, حذف کرد.

این شبکه اجتماعی اعلام کرد در حالی که تحقیقات ادامه دارد, محتوای برخی از صفحات به ایران بازمی گشت و محتوای دیگر صفحات به گروه هایی مرتبط می شد که قبلا با عملیات اطلاعاتی روسیه مرتبط بودند.

زاکربرگ گفت :" ما معتقدیم آن ها بخش هایی از دو مجموعه از پویش ها بودند ".
این حساب های کاربری, که برخی از آنها در اینستاگرام بودند, به عنوان گروه های جامعه مدنی یا اخبار مستقل ارائه شده بودند, اما در واقع در تلاش های هماهنگ شده فعالیت می کردند.

براساس اعلام ناتانیل گلیچر Nathaniel Gleicher رئیس بخش سیاست امنیت سایبری در فیس بوک, محتوایی که در این حساب های کاربری ارائه می شد, کاربران فیس بوک را در انگلیس، آمریکای لاتین, خاورمیانه (غرب آسیا) و آمریکا هدف قرار می داد.
اطلاعات محرمانه ارائه شده از سوی شرکت امنیت سایبری فایر آی FireEye در خصوص مجموعه ای از صفحات " مطبوعات جبهه آزادی " در این شبکه اجتماعی و دیگر سرویس های آنلاین, به تحقیقات فیس بوک منجر شد.
بر اساس اعلام گلیچر, فیس بوک این صفحات را از طریق اطلاعات ثبت پایگاه اینترنتی که در دسترس عموم قرار دارد, آدرس های کامپیوتر و اطلاعات درباره مدیران حساب به رسانه های دولتی ایران مرتبط کرد.
گلیچر خاطر نشان کرد مثال های ارائه شده شامل یک حساب کاربری به نام " جستجو برای حقیقت " که متعلق به یک سازمان رسانه ای ایرانی- پرس تي وي- بود.
نخستین حساب های کاربری " مطبوعات جبهه آزادی " ­که پیدا شدند در فیس بوک بودند و در سال 2013 میلادی ایجاد شده بودند و محتوای سیاسی با تمرکز بر خاورمیانه, انگلیس, آمریکا و آمریکای لاتین در آنها وجود داشت.

نظر شما