شناسهٔ خبر: 27584588 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

رکورد سه ساله قیمت نفت شکسته شد؛

برنت 70 دلاری

طی سال 2017 توافق فریز تولید موجب کمبود عرضه تا 100 هزار بشکه در روز بوده است و می توان برآورد کرد که با توجه به رشد تقاضا در سال 2018 تقاضای نفت تا 430 هزار بشکه در روز از عرضه پیشی بگیرد. این امر موجب شده تا مریل لینچ پیش بینی خود را از متوسط قیمت نفت وست تگزاس از 52 دلار به 60 دلار افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

*علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

 

بهای هر بشکه نفت خام دریای شمال در بازارهای جهانی طی شب گذشته افزایش یافت و برای اولین بار از نوامبر 2014 از 70 دلار گذشت، بطوریکه در ساعات پایانی دیشب توانست قیمت 70 دلار و 28 سنت را نیز ثبت کند. بهای برنت امروز سه شنبه 26 دی ماه با 24 سنت تعدیل همچنان بالای 70 دلار و 4 سنت معامله می شود. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس امریکا نیز در بازار نیویورک با رشد 20 سنتی در محدوده  64 دلار و 50 سنت داد و ستد می شود. بازارهای امریکا روز گذشته تعطیل بودند و امروز در حالی بازگشایی شده اند که گزارش مورگان استنلی با پیش بینی رسیدن نفت به 75 دلار در سه ماهه سوم 2018 نقل بازار آتی نیویورک است.

سقوط شاخص دلار؛ کلید تقویت بازارها در هفته ی جاری

سقوط شاخص دلار در پی افزایش انتظارات برای رشد تورم، با توجه به آخرین گزارش شاخص های قیمت مصرف کننده مربوط به سه ماهه چهارم موجب شد تا با شروع بازارها در نیمه ژانویه قیمت انواع کامادیتی ها تقویت شود. اوایل هفته، صورتجلسه نشست پایان سال بانک مرکزی اروپا منتشر شد که نشان می دهد این بانک برای سیاست های انقباضی پولی در سال 2018 برنامه ریزی کرده است و همین امر موجب شد تا ارزش یورو در مقابل دلار افزایش یابد. از سوی دیگر رئیس بانک مرکزی ژاپن نیز با تبیین سیاست های پولی این بانک از رشد اقتصادی بدست آمده دفاع کرد و از تورم محقق شده در چارچوب برنامه این بانک اظهار خوشنودی کرد و آن را برای ادامه رشد اقتصادی ژاپن مناسب ارزیابی کرد.  بر همین اساس ارزش ین نیز در مقابل دلار به بالاترین سطح چهارماه اخیر رسید. افزایش ارزش یورو و ین موجب افزایش فشار بر شاخص دلار شد و بر این اساس شاخص دلار روز گذشته به کمترین سطح خود از اول دسامبر 2014 سقوط کرد. این امر در شرایطی به وقوع پیوست که متغیرهای درونی بازار نفت به نوبه خود در شرایط تقویت تقاضا و کاهش عرضه قرا دارند و از قیمت ها حمایت می کنند. عرضه و تقاضا مهم ترین بازوهای قیمت در بازار نفت هستند. تحلیلگران بانک مریل لینچ بر این نظرند که بازار زودتر از آنچه انتظار می رفت به توازن دست یافته است و دلیل آن پایبندی بیش از انتظار اعضای اوپک و نوپک به توافق فریز نفتی، زمستانی سردتر از سال های قبل است که می توان کند شدن آهنگ رشد تولید شیل را نیز به این دو عامل افزود.

سال خوب نفت در گزارش های مریل لینچ و مورگان استنلی

دو بانک بزرگ امریکایی در گزارش هایی که برای مشتریان خود ارسال کرده اند به افزایش شدت تقاضا در بازار 2018 اشاره کرده اند اگرچه همچنانکه در ادامه خواهد آمد تحلیلگران دو بانک در اعداد و ارقام قدری با هم تفاوت دارند ولی در این مهم متفق القول اند که طی سال 2017 بازار با مازاد تقاضا روبرو بوده و پیش بینی هر دو بانک بر این اساس است که در 2018 نیز کمبود عرضه با پیشی گرفتن تقاضا ادامه خواهد یافت. تحلیلگران مریل لینچ بر این نظرند که با توجه به کامل شدن داده های مربوط به سال 2017 با دسترسی به اطلاعات بیشتر می توان دقیق تر از قبل شرایط را ترسیم کرد. بر اساس آنچه بررسی ها نشان می دهد، طی سال 2017 توافق فریز تولید موجب کمبود عرضه تا 100 هزار بشکه در روز بوده است و می توان برآورد کرد که با توجه به رشد تقاضا در سال 2018 تقاضای نفت تا 430 هزار بشکه در روز از عرضه پیشی بگیرد. این امر موجب شده تا مریل لینچ پیش بینی خود را از متوسط قیمت نفت وست تگزاس از 52 دلار به 60 دلار افزایش دهد.

همچنین مورگان استنلی نیز در گزارش خود میزان کمبود عرضه نفت را در بازارهای جهانی طی سال 2017 معادل 500 هزار بشکه در روز عنوان کرده است و پیش بینی نموده با وجود رشد تولید شیل در ادامه سال بدلیل وضعیت تقاضا این کمبود نهایتاً به 200 هزار بشکه برسد. گزارش مورگان استنلی نشان می دهد که زمستان سرد در امریکای شمالی دلیل اصلی توقف تولیدکنندگان شیل است و به همین دلیل بر اساس گزارش های منتشر شده  موسسه بیکر هیوز، تجهیزات نفتی جدید با وجود رشد قیمت در بازار پس از چهار هفته ثبات و کاهش، تازه در هفته ی منتهی به 12 ژانویه 10 دستگاه افزایش داشته و به 752 دکل رسیده است. چراکه سرما و یخبندان شدید مانع از افزایش فعالیت تولیدکنندگان و ادامه به کار تجهیزات حفاری می شود. همچنین گزارش دیگری از موسسه نفت امریکا نشان می دهد که افزایش تجهیزات حفاری مستقیماً به افزایش تولید منجر نمی شود و بسیاری از مالکان بدلیل شرایط قراردادی که در صورت عدم حفاری تا مدتی معلوم امتیازشان لغو می شود، این تجهیزات را بکار می گیرند ولی لزوماً به بهره برداری نمی رسانند. به هر ترتیب مورگان استنلی در گزارشی که برای مشتریانش ارسال کرده، پیش بینی کرده قیمت نفت با توجه به مجموع عوامل تاثیرگذار، تا پایان سه ماهه سوم سال 2018 میلادی به 75 دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

عصر امروز سه شنبه، گزارش موسسه نفت امریکا از تغییرات هفتگی ذخایر نفت و بنزین این کشور منتشر می شود و پیش بینی می شود که میزان ذخایر هفتگی 3 میلیون و 890 هزار بشکه کاهش را تجربه کرده باشد. اگر کاهش ذخایر امریکا بیشتر از پیش بینی ها محقق شود، می تواند از قیمت ها حمایت کند. در حال بهای نفت از اوایل دسامبر حدود 15 درصد رشد داشته است و با وجود اینکه تولید امریکا در ماه دسامبر کاهش داشت و از 9 میلیون و 780 هزار بشکه در روز به 9 میلیون و 490 هزار بشکه افت کرد، بسیار محتمل است که در هفته های آتی شاهد افزایش تولید نفت و عبور آن از مرز 10 میلیون بشکه باشیم. این امر موجب خواهد شد تا بر قیمت ها فشار وارد شود.

نظر شما