شناسهٔ خبر: 27583548 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

استاد ستارزاده عنوان کرد؛

تبریز مهد پرورش هنرمندان جاودان

نصر: استاد پیشکسوت نقاشی ، تبریز را مهد پرورش هنرمندان بزرگ و جاودان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، مسعود ستارزاده متولد ۱۳۴۴ شمسی تبریز و دیپلم هنرستان هنرهای زیبای میرک است. وی به دلیل حضور در جبهه های جنگ، دیگر موفق به ادامه تحصیلات در دانشگاه نشد. از اساتید وی در آن زمان استاد ابراهیم مقبلی و استاد عباچی زاده و زنده‌یاد استاد محمدرضا ایرانی بودند.

اوایل سال ۱۳۵۹شمسی طی بازدیدی از نمایشگاه آثار آبرنگ ناصر نورمحمدزاده و نیز نمایشگاه جمعی آثار هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای میرک، سوژه ها و رنگهای آثار نورمحمدزاده در او چنان تاثیری گذاشت که راهش را به سوی هنر آغاز کرد و عزمش را در ورود به هنرستان میرک راسخ تر کرد و با نمره خوبی نیز در این مکان آموزشی ماندگار پذیرفته شد.

بعد از آن به مناطق عملیاتی اعزام شد. وی همانجا نیز کار هنری می کرد و به طراحی و خوشنویسی مشغول بود. بعد از پایان جنگ، سال ۱۳۶۹، سال پرکاری برایش بود. تاثیرات جنگ و عملیات های پرافتخار دفاع مقدس باعث شد که برخی مشکلات جسمی برایش به وجود آید؛ مدتی است که به دلیل بیماری و عوارض جنگ در بستر بیماری به سر می‌­برد.

سابقه برگزاری هشت مورد نمایشگاه انفرادی در محل بنیاد ایرانشناسی امروزی در تبریز(خانه تاریخی شربت زاده)، گالری والی تهران و نمایشگاههای متعدد گروهی و انفرادی در تهران و تبریز، چاپ آثار در نمایشگاههای دوسالانه هنرهای تجسمی، سابقه نوازندگی ساز کلارینت و قره نی در کارنامه هنری وی دیده می ‌شود.

استاد ستارزاده مانند بسیاری از هم مسلکانش در حوزه هنر خطه آذربایجان، از برخاستگان هنرستان هنرهای زیبای ‘میرک’ است و زیر دست اساتید بزرگ آن مکتب هنرمندآفرین پرورش یافته است.

ستارزاده در ارتباط با فعالیت هنری خود پس از جنگ تحمیلی گفت: در محل بنیاد ایرانشناسی امروزی در تبریز (خانه تاریخی شربت زاده) هفت هشت مورد نمایشگاه انفرادی برپا کردم. در مجموعه منتشر شده نخستین و دومین دو سالانه هنری کشور نیز آثارم چاپ شد؛ متاسفانه در یک دهه اخیر به دلیل بیماری‌های فوق الذکر آن چنانکه که دلم می خواست، نتوانستم در حوزه طراحی و نقاشی فعالیت داشته باشم.

استاد برجسته نقاشی، "رئالیسم" را عمده سبک فعالیت خود عنوان کرد و گفت: بیشتر رئالیسم کار می‌کنم، ولی قالب های اکسپرسیونیسم را بیشتر می پسندم، چون این سبک معطوف به بیان و بروز احساسات درونی است که من نیز به آن علاقه دارم. شاید آثارم در نگاه نخست نشانی از رئالیسم داشته باشند، اما در نگاه عمقی اکسپرسیونیستی هستند. البته نقاش کار می کند و این وظیفه منتقد است که آثار او را نقد کند.

ستارزاده در پایان گفت: جوانان باید در حوزه هنر، بخصوص هنرهای تجسمی اقداماتی در راستای پایداری و استمرار انجام دهند و آثار خود را جهانی سازند.

گفتنی است، پیرامون برگزاری بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در تبریز، در آیین اختتامیه این جشنواره از مقام هنری استاد مسعود ستارزاده تجلیل به عمل خواهد آمد.
انتهای پیام /

نظر شما