شناسهٔ خبر: 27577151 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پردیسان و مناطق محروم استان قم نیاز به کتابخانه دارند

R7854/P1377/S6,62/CT7

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم گفت: متأسفانه با کمبود کتابخانه‌های عمومی درپردیسان و مناطق محروم و پرجمعیت مواجه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم با هدف رفع نیاز کتابخانه های عمومی استان و لزوم ایجاد کتابخانه در پردیسان و مناطق محروم استان برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرعطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، سید محمدرضا هاشمی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، رضا سیار فرماندار قم، معصومه ظهیری مشاور استاندار و مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری حضور داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جباری در این جلسه ضمن اشاره به ارتقاء کیفیت برنامه‌ها و بهینه‌سازی فضای کتابخانه‌ها بیان کرد: این اداره کل برای معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی و اطلاع‌رسانی در جهت استفاده مردم از ظرفیت‌ها و امکانات کتابخانه، ارتباط نزدیکی با دستگاه‌های مختلف، نویسندگان، ناشرین، صداوسیما و مطبوعات داشته است.

وی افزود: برای جذب افراد، امکانات متنوعی را همراه با در نظر گرفتن علاقه‌مندی‌ها و سلایق مختلف در حوزه‌های فرهنگی همچون نقد کتاب با حضور نویسندگان، نشست کتاب‌خوان، کارگاه‌های آموزشی و هنری، مسابقات کتاب‌خوانی، جشن کتاب همراه با ویژه‌برنامه‌هایی شاد در گروه‌های سنی کودک و نوجوان، رونمایی از تازه‌های کتاب داشته‌ایم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: با توجه به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و ترغیب و تشویق افراد به کتاب و کتاب‌خوانی، متأسفانه با کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم و پرجمعیت و همچنین کتابخانه مرکزی در استان مواجه ایم.

وی در ادامه به نبود کتابخانه عمومی در پردیسان و روستاهای پرتراکم همچون کرمجگان و جنداب اشاره کرد و گفت: در این مناطق، شهروندان عزیز علاقه‌مند به کتابخوانی و ایجاد کتابخانه هستند و تمام تلاش ما این است، این اقشار همانند دیگر همشهریان گرامی از این امکانات برخوردار شوند و با پیگیری و رایزنی‌های فراوان با دستگاه‌های مختلف سعی در رفع این مشکل با حمایت و توجه مسئولین استانی داریم.

جباری در پایان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تخصیص بودجه ساخت کتابخانه شهدای نوبهار که رو به اتمام است، تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه این جلسه سید محمدرضا هاشمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم عنوان کرد: قم به‌عنوان خاستگاه انقلاب از ظرفیت خیرین برای احداث کتابخانه‌ها و تجهیزات آن برخوردار است که باید در این زمینه همکاری لازم به عمل بیاید و آنان را به این عمل خیرخواهانه تشویق کنیم.

وی افزود: افزایش کتابخانه‌های عمومی به ارتقاء فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی منجر می‌شود.

سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز با تشکر از فعالیت‌های مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: این اداره کل با انجام فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی سعی در فضاسازی و زیباسازی مناسب کتابخانه‌های عمومی در سطح استان برای رضایت مراجعه‌کنندگان و رسیدن به استانداردهای لازم را داشته است. اما همچنان به علت کمبود منابع مالی با موانعی برای توسعه کتابخانه‌های عمومی روبرو هستند.

وی رفع این معضل را مشارکت همه مسئولین استانی عنوان کرد و راهکارهایی درباره احداث کتابخانه در پردیسان ارائه کرد و گفت: در این زمینه تا دریافت نتیجه مطلوب پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

معصومه ظهیری مشاور استاندار و مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری با اشاره به افزایش کیفی و کمی فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌ها و گسترش زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و برنامه‌های فرهنگی در دوره اخیر در سطح استان بیان کرد: برنامه‌هایی که آن را رصد می‌کنیم باعث شناخته شدن کتابخانه‌ها و جذب مخاطبین به آن شده است.

وی گفت: فعالیت‌های فرهنگی متنوع مانند کارگاه‌های قصه‌گویی ویژه خانواده‌ها و کارکنان، تجلیل از نویسندگان و رونمایی از تازه‌های نشر و همچنین هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی نیز تأثیر مهمی در ارتقا فرهنگ داشته است.

رضا سیار، فرماندار قم نیز ضمن تأیید کمبود کتابخانه‌ در مناطق پرجمعیت و کم برخوردار ابراز امیدواری کرد با همیاری و هم‌اندیشی مقامات استانی بتوانیم برای حل مشکلات گام‌های مثبتی برداریم.

همچنین نعمت‌الله امانی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز ضمن اشاره و تأیید فعالیت‌های انجام‌شده در راستای چگونگی تخصیص اعتبار به پروژه عمرانی ساخت کتابخانه به‌ویژه در منطقه پردیسان توضیحاتی را ارائه کرد.

در پایان ناصر حمزه‌ای، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش آمادگی خود را برای همکاری فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات موجود اعلام کرد.

انتهای پیام/ش

نظر شما