شناسهٔ خبر: 27574299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرصت استفاده از یک رویداد گردشگری در شهریورماه

کلوخ‌پزان اقلید و جشنی برای شکرانه برداشت/ آئینی کهن که هنوز فراموش نشده است

سفر کردن با تجربه عجین شده است و آداب کهن از تجربه‌هایی هستند که دیدن آنها از نزدیک سفر را دلچسب‌تر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مردمان دیار فارس دارای چنان فرهنگ غنی هستند که با استفاده از هر کدام از آداب آنها می‌توان یک بسته سفر ویژه تعریف کرد. اقلید که به نام کلید فارس معروف است دارای آیینی به نام کلوخ‌پزان است که به عنوان نوعی شکرگذاری برگزار می‌شود و علاقمندان به آیین‌های بومی می‌توانند با برنامه‌ریزی برای یک سفر در شهریورماه به این شهرستان تجربه سفر خوبی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اهمیت استفاده موثر از آداب سنتی و رسوم دیرینه در استان به خبرنگار فارس می‌گوید: استفاده از این موقعیت‌ها در گردشگری رویدادی در توسعه گردشگری پایدار نقش موثری دارد.

مصیب امیری ادامه می‌دهد: در این میان مراسمی که به ثبت ملی رسیده‌اند از ظرفیت‌های گسترده‌تری برای استفاده در گردشگری رویدادی برخوردارند.

وی با ابراز رضایت از ثبت ملی جشنواره کلوخ‌پزان اقلید عنوان می‌کند: این آیین اجتماعی که در فهرست میراث ناملموس قرار می‌گیرد، سال 95 به ثبت ملی رسید و امسال 16 شهریورماه همچون سنوات گذشته، برگزار می‌شود.

امیری می‌افزاید: برگزاری تورهای گردشگری داخلی و خارجی با محوریت این رویداد آیینی می‌تواند در توسعه گردشگری استان و معرفی بیشتر این مراسم موثر واقع شود.

 

شکرانه‌ای برای برداشت

مسوول میراث فرهنگی اقلید نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با توصیف میراث فرهنگی ناملموس بیان می‌کند: مجموعه‌ای از رسوم، مهارت‌ها، فضاهای فرهنگی و ... که از گذشته در میان مردمان یک منطقه رواج داشته است در شمار میراث فرهنگی ناملموس قرار می‌گیرد.

محمدرضا قلندری می‌افزاید: خاصیت میراث ناملموس این است که برای حفظ و بقاء باید از نسلی به نسل دیگر منتقل شود تا همواره مورد بازآفرینی قرار بگیرد.

وی با اشاره به آیین کلوخ‌پزان به عنوان یک رسم دیرینه در فارس اظهار می‌کند: این رسم کهن در اقلید و در شهریورماه به عنوان شکرانه‌ای برای برداشت محصول سیب‌زمینی برگزار می‌شود.

قلندری اضافه می‌کند: امسال نیز این آیین در 16 شهریورماه در اقلید برگزار خواهد شد و کلوخ‌هایی که از زمین شخم‌زده جمع‌آوری شده‌اند به شکل هرم روی یکدیگر قرار داده می‌شوند و با افروختن هیزم در این هرم سیب‌زمینی در آتش می‌ریزند تا پخته شود.

کلوخ‌پزان 97

مسوول میراث فرهنگی اقلید از برگزاری کلوخ‌پزان در شهریور 97 خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و شورای اسلامی شهر اقلید، سازمان‌های مردم‌نهاد و ... این آیین برای سومین سال در پارک انقلاب برگزاری خواهد شد.

قلندری ادامه می‌دهد: در جشنواره امسال، نمایشگاهی از صنایع دستی، غذاهای محلی، موسیقی سنتی و قابلیت‌های فرهنگی و هنری اقلید در محل برگزاری کلوخ‌پزان نیز برگزار می‌شود.

-

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/ح

 

نظر شما