شناسهٔ خبر: 27568843 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

سیاوشی شاه عنایتی مطرح کرد:

بازدید از کوره پز‌خانه‌های محله دولت‌خواه/ساکنین کوره‌پزخانه‌ها قربانی سیاستگذاری‌های غلط مسئولان هستند

نایب رییس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی گفت: حاشیه نشین‌ها و ساکنین کوره پزخانه‌ها قربانی سیاستگذاری‌های غلط مسئولان هستند، چرا که ما هیچ سند توسعه و آمایش ملی برای توزیع مناسب کار در کشور نداریم.

صاحب‌خبر -

طیبه سیاوشی شاه عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بازدید اخیر اعضای فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس از منطقه 19 تهران، گفت: این بازدید به دعوت چند NGO و خیریه فعال منطقه به همراه معاونت اجتماعی شهرداری از محله دولت‌خواه واقع در منطقه 19 تهران صورت گرفت. در این محله از دو کوره‌پزخانه شاه‌غلام و کاردان که دارای ساکنین قدیمی بودند بازدید کردیم.

زندگی ساکنین کوره پزخانه‌ها سخت و غیر قابل تصور است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام ساکنین این دو کوره پزخانه‌ها را مهاجرین ایرانی تشکیل می‌دادند، افزود: ساکنین این مناطق برای کار در کوره پزخانه‌ها از شهرهای مختلف کشور به تهران مهاجرت کردند که متاسفانه بعد از تعطیلی این مشاغل، کارشان را از دست داده و در حال حاضر برای گذران امورات خود به شغل‌های کاذب مشغول و برخی‌ها با آسیب‌های اجتماعی گوناگونی چون اعتیاد درگیر شدند.

وی با اشاره به زندگی سخت و غیر قابل تصور ساکنین کوره پز خانه‌ها، اظهار کرد: مکان‌هایی که ساکنین کوره پز خانه‌ها در آن زندگی می‌کنند، بسیار کوچک، غیر بهداشتی، فاقد سویس بهداشتی و حمام است به گونه‌ای که تنها امکان خوردن و خوابیدن وجود داشت،که خوشبختانه اخیراً توسط خیرین در برخی از نقاط این محله سرویس بهداشتی ساخته شده بود، به دلیل امکانات محدود بهداشتی اکثر افراد دچار بیماریهای پوستی هستند و بابت زندگی در همین شرایط نیز باید ماهانه 150 هزار تومان پرداخت کنند.

سیاوشی با اشاره به تجمع زن‌ها و کودکان برای بدست آوردن غذا و لباسی که توسط خیرین آورده می‌شود، گفت: به گفته برخی از خیرین، افرادی که برای کمک به این مناطق می‌آمدند اقدام به عکاسی می‌کردند که این موضوع تاثیر بسیار بدی بر روی ساکنین گذاشته بود و نسبت به حضور مسئولین بدبین شده بودند، کاش خیرین به جای تهیه غذا و لباس ، در این مناطق سرمایه گذاری می‌کردند تا افراد بتوانند با کار کردن زندگیشان را تامین کنند.

کودکان، بزرگترین قربانی این مهاجرت ها هستند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: این افراد قربانی سیاستگذاری های غلط مسئولین هستند، چرا که ما هیچ سند توسعه و آمایش ملی نداریم، بر همین اساس کار به تناسب آمایش در مناطق مختلف کشور توزیع نشده است و  بیشتر مشاغل در شهرهای بزرگ متمرکز شده و این افراد برای درآمد حداقلی وارد این شهرها می‌شوند، بزرگترین قربانی این مهاجرت‌ها کودکان هستند چرا که اکثر این خانواده‌ها تعداد زیادی فرزند دارند و به دلیل فقر از تحصیل باز می‌مانند.  

نایب رییس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی، در پایان خاطر نشان کرد: ورود ما به زندگی این افراد بخشی از فعالیت میدانی فراکسیون پیشگیری از جرائم و اسیب‌های اجتماعی تعریف می‌شود اما بدلیل اینکه در چهار چوب یک برنامه‌ریزی ملی و استانی تعریف نمی‌شود تاثیر گذار و راهگشا نیست. این موارد را با شهرداری و خیرین در میان می‌گذاریم تا برای بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی این مناطق قدمی برداشته شود. ما وظیفه داریم شرایط زندگی این افراد را تغییر دهیم./

پایان پیام

نظر شما