شناسهٔ خبر: 27556541 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

در چند متری شورا برخی محلات یادآور تصاویر قحطی زده سومالی است/فرصت یکماهه شهرداری جهت بررسی لایحه نصب دکل‌ های مخابراتی در شیراز

صاحب‌خبر -
در چند متری شورا برخی محلات یادآور تصاویر قحظی زده سومالی است/ پشت دیوار شورا پر از پریشانی و پلشتی است
به گزارش شیرازه ، رئیس کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای شهر شیراز شامگاه دوشنبه (29 مرداد) در جلسه علنی گفت: حال شیراز خوب نیست زیرا علیرغم اینکه یگانه مخالقان و احیاگران سلامت اندام هایی چون قلب، کبد، کلیه و چشم در این شهر آرمیده اند و زیرساخت های کم نظیر پزشکی در این شهر گسترده شده است اما شهروندانِ این شهر، از نُرم استاندارد سلامت فاصله دارند.

قاسم مقیمی با بیان اینکه جنس مردمان این شهر جور نیست!، اظهار داشت: بهداشت فردي و اجتماعي شهروندان در همین چند متری شورا در بافت تاریخی و مناطقی چون شهرک بهار، شهرک سعدی و برخی محلات مناطق محروم شیراز بعضا يادآور تصاوير قحطي زده اوگاندا و سومالی است که شایسته شیراز نبوده و نیست؛ این برای ما شورایی ها زیبنده نیست که در تالار پارلمان شهر بنشینیم و پشت دیوار پر از پریشانی و پلشتی باشد.

وی افزود: بر حسب آمار بانک جهانی و داده های سازمان بهداشت جهانی که به تازگی استخراج شده است میانگین جهانی سرانه خرج و مخارج سلامت، رقم هزار دلار برای هر شهروند است در حالیکه اين عدد در ایران و سپس در شيراز اندکی بیش از 300 دلار يعني یک سوم میانگین جهانی است که سهم واقعی هر يك از ما از سبد سلامت در این اوضاع اقتصادی و کاهش ارزش ریال به 50 دلار می رسد.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: در خوشبينانه ترين حالت هزینه بهداشتی هر شهروند شیرازی يك ششم متوسط جهاني و بدبينانه به یك بيستم ميانگين دنيا مي رسد.

مقیمی درخصوص زیرساخت های سلامت با اظهار اینکه جمعیت متغیر دو میلیون نفری شیراز نیازمند 40 مرکز جامع درمانی است که در حال حاضر تنها 50 درصد این موضوع محقق شده است، تصریح کرد: اين گوياي آن است كه تمام توان و توشه دولت در اين چهار دهه همين بوده است! و می طلبد که خیرین تامین سلامت با حضور جهادی در این حوزه پهنه ی بیش‌تری از بهشت را از آن خود کنند.

وی افزود: قاعدتا وظيفه حاكميت در بخش سلامت تاكيد و توجه دادن بر پيشگيري و آگاهي بخشي به عامه مردم است و درمان امري سودآور است كه باید سرمايه گذارانِ بخش خصوصي ورود نمايند و دولت در اين عرصه، كمتر نقش آفرين باشد.

به گزارش شیرازه، این عضو شورای شهر شیراز خطاب به رئیس شورا و شهردار شیراز گفت: آیا بهتر نیست در این شرایط خاص و حساس به جای تمرکز بر ساخت و ساز و رشد گستره اماکن درمانی، تمرکز و اولویت هارا بر فرهنگ ‌سازی درمان و سلامت فردی و خانوادگی داشته باشیم!

وی در انتها بیان کرد: بیاییم دست به دست هم دهیم و با بنیانگذاری مرکز جامع درمانی شهر شیراز مختص نیروهای شهرداری و نیز سایر شهروندان، یادگار ماندگاری از شورای پنجم به جا بگذاریم.

تبیین عملکرد و مشکلات کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: با توجه به رویکرد قبلی در جهت ایجاد سازه های عمرانی بزرگ مقیاس، تاثیرات قابل تامل بر وضعیت ترافیکی شهر و انجام هماهنگی‌ های لازم در بین دو حوزه عمران و حمل و نقل و ترافیک، در شورای پنجم اسلامی شهر تصمیم بر آن شد که کمیسیون واحدی شکل بگیرد.

نواب قائدی اظهار داشت: با توجه به رویکرد شورای پنجم درخصوص نگاه انسان محوری در مدیریت شهری و لزوم توسعه زیرساخت های حمل و نقلی مورد نیاز و تقویت سیستم حمل و نقل همگانی، این کمیسیون طی یک سال گذشته عمده تلاش خود را در این راستا متمرکز کرده و در بودجه سال 97 نیز به این موضوع توجه ویژه ای داشته است.

وی افزود: علاوه بر پیگیری و نظارت بر انجام پروژه های نیمه تمام و اولویت دار، پروژه های جدیدی در دستور کار قرار گرفته است تا با توسعه متعادل و متوازن اماکن و فضاهای خدماتی در سطح شهر، مدیریت ترافیک در معابر شهری و توسعه سیستم های حمل و نقل همگانی، امکان ارائه خدمات ایمن، آسان و با کیفیت برای شهروندان فراهم شود!

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: چند، یکسال از فعالیت دوره پنجم شورای شهر می گذرد اما با توجه به زمان مورد نیاز اولیه جهت شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی کمیسیون، هجمه مسائل مختلفِ مرتبط، مراجعات به کمیسیون و تغییرات مدیریتی در مجموعه شهرداری، عملأ شش ماهه دوم سال 96 علیرغم تلاش های صورت گرفته اهداف کمیسیون به دلیل عدم ثبات مدیریتی اهداف کمیسیون در حوزه های زیرنظر کمیسیون محقق نشده است.

قائدی در ادامه گفت: برگزاری جلسات هم اندیشی، شناسایی نیازها و مشکلات حوزه های مختلف و تصمیمات مناسب در جهت رفع آنها از اهداف این کمیسیون است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اظهار اینکه نیاز جدی به اصلاح و یا تدوین برخی دستورالعمل ها و آیین نامه ها در جهت ساماندهی سیستم حمل و نقل همگانی احساس می شد، بیان کرد: در ابتدا به این امر پرداخته شده که انتظار می رود با اجرای کامل آنها، توسعه ناوگان و تحقق سیستم یکپارچه حمل و نقل همگانی، تأثیرات مثبتی در زمینه کیفیت خدمات و افزایش مطلوبیت آن شاهد باشیم.

وی افزود: اقدامات جامع، اصولی و علمی جهت حل مشکلات ترافیکی و توسعه زیرساخت های شهری، نیازمند تحقق مطالعات جامع حمل و نقل به عنوان نقشه راه است هر چند که تصمیمات و اقدامات مناسب و هر چند مقطعی در برخی موارد عمرانی و حمل و نقلی وجود داشته است.

قائدی نظارت بر عملکرد عمرانی شهرداری، تکمیل پروژه های نیمه تمام و انجام پروژه های دارای اولویت و مهم شهری، نظارت بر اجرای لوایح، طرح ها و مصوبات کمیسیون و صحن شورا، توسعه متوازن زیرساخت های شهری، تعریف و انجام طرح های حمل و نقلی مبتنی بر روش‌های علمی و اصولی، توسعه و تقویت رویکرد انسان محوری در حوزه حمل‌ و‌ نقل شهری را از مهم ترین اهداف کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز دانست.

ارائه راهکارهایی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و حمل و نقلی، ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه حمل‌ و‌ نقل شهری، هوشمند‌سازی موثر در حوزه حمل‌ و‌ نقل شهری، استانداردسازی خدمات حمل‌ و‌ نقلی، بهبود وضعیت ایمنی حمل‌ و‌ نقل درون شهری و ایجاد روش و شیوه‌های نوین حمل و نقلی دیگر وظایف کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بود که این عضو شورا مطرح کرد.

وی اذعان داشت: کمیسیون فوق با برگزاری 61 جلسه عادی، فوق العاده و مشترک با سایر کمیسیون ها، علاوه بر پیگیری مسائل و امور مهم شهرداری و شهر و همچنین به سرانجام رساندن پروژه های ناتمام، 25 طرح و لایحه را مورد بررسی قرار داده و جهت تصویب به صحن شورا ارسال کرده است.

قائدی با بیان اینکه به منظور تحقق جلوه هایی از مدیریت واحد شهری، جلسات متعددی با سایر دستگاه ها و ارگان های خارج از مجموعه شهرداری برگزار شده است، اظهار داشت: در مقیاس کلان و طی دو دوره نشست هیئت رئیسه شوراهای اسلامی کلان شهرها، مسائل و مشکلات مشترک بین کلان شهرها مطرح و پیگیری های لازم صورت پذیرفته است.

عضو شورای شهر شیراز مهم ترین فعالیت ها و تصمیم های کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز را برشمرد و گفت: تصویب هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای احداث و تکمیل خطوط و ایستگاه های مترو (در خطوط 1، 2 و 3)، تصویب 330 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس جدید (دیزلی و برقی)، احداث و راه اندازی شیوه های حمل و نقلی نوین (مانند تراموا) از جمله این تصمیمات است.

وی افزود: انتخاب یک نفر از اعضای انجمن معلولین به عنوان مشاور کمیسیون جهت پیگیری مناسب سازی معابر، پیاده روها، اماکن، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی برای جانبازان و معلولین نظارت و پایش مستمر پروژه ها و اصلاح سیستم کنترل پروژه ها هوشمندسازی پارکینگ‌ ها نیز در کارنامه عملکردی این کمیسیون قرار دارد.

قائدی به چالش هایی که پیش روی کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا بوده اشاره کرد و گفت: محدودیت منابع مالی شهرداری و عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران و کاهش سرعت پیشرفت پروژه ها، مسکوت ماندن مطالعات جامع حمل و نقل شیراز و منوط شدن برخی از پروژه های مهم ترافیکی شهر به نتایج این مطالعات و  ناقص بودن دستورالعمل ها و صرف انرژی و وقت کمیسیون بر اصلاح و تدوین آنها از جمله این مشکلات است.

وی در انتها به دیگر چالش های موجود در این حوزه پرداخت و به مواردی چون عدم تامین نقدینگی برای تسویه 185 دستگاه اتوبوبس خریداری شده از کارخانه و مشکلات زیاد در خصوص نوسازی و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی، عدم وجود پیوست های ترافیکی برای پروژه ها و نیاز به بازنگری و تاخیر در شروع فاز اجرایی اشاره کرد که دیگر مشکلات کمیسیون مذکور به حساب می آیند.

دکل هایی شبیه برج میلاد/ فرصت یکماهه برای شهرداری جهت بررسی لایحه نصب دکل‌ های مخابراتی در شیراز
به گزارش شیرازه ، دستورکار ارجاع پیشنهاد لایحه نصب دکل‌ های مخابراتی در شهر برای بررسی بیشتر به شهرداری توسط کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در این جلسه مطرح و تصویب شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورا درخصوص پیشنهاد ارائه لایحه ساماندهی دکل‌ ها و ایستگاه‌ های مخابراتی در سطح شهر گفت: درحالی نصب دکل های مخابراتی برای ارائه خدمات به شهروندان شیرازی ضروری است که نابسامانی هایی در این خصوص در شهر وجود داشته است.

شهردار شیراز اعلام کرد: اپراتورها از لحاظ قانونی درباره مسائل زیست محیطی مکلف هستند و اذعان دارند که تمامی موارد لازم در این خصوص را رعایت کرده اند.

نایب رئیس شورای شهر شیراز دکل های موجود در سطح شهر را شبیه به برج میلاد عنوان کرد و اظهار داشت: این دکل ها بیش از اندازه بزرگ هستند که سیمای شهر را بر هم زده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه آئین ساماندهی دکل ها در شهرداری تهیه شده است، اعلام کرد: تا ماه گذشته آئین نامه ای درخصوص ساماندهی دکل ها در شهرداری نبوده که این موضوع ما را دچار پارادوکس کرده است.

لازم به ذکر است شهرداری شیراز یک ماه فرصت دارد تا این لایحه را بررسی کند و تا اتمام این زمان نباید هیچ گونه مجوزی برای نصب دکل صادر شود.

به گزارش شیرازه ، 13 دستورکار در جلسه علنی شورا مطرح شد که 6 عدد اعلام وصول بود و مابقی به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده شد.

نظر شما