شناسهٔ خبر: 27534637 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام پزشکی قانونی:

پزشکان برای فعالیت در پزشکی قانونی رغبتی ندارند

ایلام - ایرنا - قائم مقام سازمان پزشکی قانونی گفت: با وجود ترمیم حقوق و مزایا و همچنین بهبود وضعیت معیشتی، پزشکان برای جذب در ادارات پزشکی قانونی رغبتی از خود نشان نمی دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عبدالرزاق برزگر روز دوشنبه در آئین معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام اضافه کرد: مجوز بکارگیری 120 پزشک در لایحه بودجه اخذ شده است اما به علت سختی کار و با وجود ارتقا حقوق و مزایا تاکنون موفق به جذب تمامی پزشکان نشده و تنها 70 پزشک استخدام شده اند.
وی یادآور شد: برای حل مشکل کمبود نیروی تخصصی در مجموعه ادارات پزشکی قانونی درصدد هستیم بدون آزمون و از بین دانشجویان پزشکی به صورت تعهد خدمت، نیرو جذب کنیم.
وی تاکید کرد: از نظر تشکیلاتی هفت هزار و 300 پست سازمانی در پزشکی قانونی وجود دارد که تنها 2 هزار و 500 نفر در این پست ها فعال هستند.

** امکان ایجاد آزمایشگاه های تخصصی در همه استان های کشور وجود ندارد
قائم مقام سازمان پزشکی قانونی گفت: با توجه به محدودیت منابع و کمبود اعتبارات امکان ایجاد آزمایشگاه های تخصصی در همه استان های کشور وجود ندارد.
برزگر با بیان اینکه تا پیش از این تمامی نمونه ها برای انجام آزمایشات تخصصی به تهران ارسال می شد، یادآور شد: اکنون این مشکل با ایجاد قطب های آزمایشگاهی در کشور تا حدودی مرتفع شده و دیگر نیازی به ارسال نمونه به تهران نیست.
وی تاکید کرد: سازمان پزشکی قانونی از نظر نیروی آزمایشگاهی وضعیت مناسبی دارد و تنها مشکل در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی است که بدلیل بالا بودن تکنولوژی مورد نیاز بسیار گران هستند با این وجود اکنون بجز چند مرکز استان، تمامی مراکز استان های کشور دارای آزمایشگاه آسیب شناسی و سم شناسی هستند.

** صدمات ساختگی دست اندازی به بیت المال است و باید ریشه کن شود
قائم مقام سازمان پزشکی قانونی گفت: پدیده صدمات ساختگی که در برخی موارد به صورت باندی و گروهی انجام می شود، دست اندازی به بیت المال است و باید ریشه کن شود.
برزگر افزود: پزشکی قانونی نخستین سازمانی است که در زمینه کنترل و جلوگیری از صحنه سازی بوسیله تصادفات ساختگی به وظایف خود عمل کرده است.
وی یادآور شد: این پدیده به بیت المال صدمه و حقوق مردم را ضایع می کند که با همکاری نیروی انتظامی و بیمه ها در زمینه کنترل آن اقدام شده است اما هنوز ریشه کن نشده است.
وی تاکید کرد: با همکاری مرکز تحقیقات بیمه و همه گروه های دخیل در زمینه ریشه کن کردن این پدیده در کشور تلاش می شود.

** رئیس دادگستری ایلام: مراکز پزشکی قانونی باید در شهرستان ها دایر شود
رئیس کل دادگستری استان ایلام نیز در این آئین گفت: شهرستان های این استان دارای مراکز پزشکی قانونی نیستند و دایر کردن این مراکز یکی از مهمترین دغدغه ها و مطالبات مردم این استان است.
محمد رزم افزود: راه اندازی مراکز پزشکی قانونی در شهرستان ها جزو مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به این استان است و بارها در این خصوص با سازمان پزشکی قانونی مکاتبه شده اما نتیجه ای در بر نداشته است.
وی تاکید کرد: مردم برای انجام امورات مربوط به پزشکی قانونی باید از فواصل دور و نزدیک به مرکز استان مراجعه کنند که مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است.

**ایجاد آزمایشگاه آسیب شناسی و سم شناسی نیاز اصلی پزشکی قانونی ایلام
رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: این استان دارای آزمایشگاه آسیب شناسی و سم شناسی نیست و نمونه ها به استان های کرمانشاه و کردستان فرستاده می شوند که جوابدهی آنها تا حدود 6 ماه به طول می انجامد.
رزم اضافه کرد: طولانی شدن فرآیند جوابدهی نمونه های آزمایشگاهی باعث نارضایتی اصحاب دعوی و اطاله دادرسی شده ضمن اینکه احکام صادره نیز بازدارندگی لازم را ندارند.
وی یادآور شد: پیش از این 15 میلیارد ریال برای راه اندازی این 2 آزمایشگاه نیاز بود که تنها هشت میلیارد ریال آن اختصاص داده شد اما اکنون با وجود بالا رفتن تورم اعتبار بسیار بیشتری برای راه اندازی نیاز است.

** ایلام با کمبود شدید پزشک قانونی در ایام اربعین مواجه است
رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه در ایام اربعین بیش از 2 میلیون و 500 هزار زائر از مرز مهران تردد می کنند، گفت: این استان در این ایام با کمبود شدید پزشک قانونی مواجه است.
رزم افزود: با توجه به حجم بالای تردد زائران وجود یک تیم پزشکی قانونی در مرز مهران ضروری است اما بدلیل کمبود نیرو در مرکز استان، امکان استقرار در مرز وجود ندارد که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی یادآور شد: نبود سردخانه دائم یا ثابت در مرز مهران نیز یکی از مشکلات اساسی در ایام اربعین است که سازمان پزشکی قانونی باید در این زمینه اقدام کند.
به گزارش ایرنا، در این آئین مهدی علیزاده مهاجر به عنوان مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام معرفی و از خدمات ساسان روندی تجلیل شد.
روندی به مدت 9 سال مدیرکل پزشکی قانونی ایلام بود.
6032/6119

نظر شما