شناسهٔ خبر: 27523159 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

کشت بافت، تکنیکی جدید در تولید گیاهان

صاحب‌خبر -
به گزارش شیرازه ، مدیر شرکت زیست فناوری فراکشت گفت: در این روش محیط کشت ژله‌ای تولید و همه عناصر مورد نیاز گیاه و هورمون گیاهی به آن اضافه می‌شود.

محمد امین تقی پور افزود: این نمونه‌ از قسمت انتهایی گیاه در محیط کشت قرار می‌گیرد تا در دما، رطوبت و نور استاندار به رشد خود ادامه دهد.

وی افزود: در این روش گیاه بدون نیاز به خاک و آب تکثیر می‌شود و در بازه زمانی کوتاه شش هفته ای در محیط کشت به گیاه کامل تبدیل و آماده استقرار در گلخانه، باغ، مزرعه و یا آکواریوم می‌شود.

تقی پور افزود: تولید تیراژ بسیار زیاد از تعداد کمی گیاه در مدت زمان کوتاه، انتقال خصوصیات گیاه مادر به نسل‌های بعدی در گیاهان اصلاح نژاد شده، تولید گیاهان عاری از هرگونه باکتری و ویروس و احیا گیاهان در معرض انقراض را از مزیت‌های روش کشت بافت نسبت به روش‌های سنتی قلمه زدن و کاشت بذر برشمرد.

وی با بیان اینکه تاکنون رزمحمدی، رز هلندی، استویا و گیاهان آکواریومی با روش کشت بافت تکثیر شده است، افزود: در حال تحقیق در خصوص سازگار کردن گیاه حشره خوار ونوس که کاربرد زینتی دارد، به عنوان آفت کش طبیعی برای استفاده در مزارع و باغ‌ها هستیم.

تقی پور افزود: در این شرکت سالانه ۴۰ هزار نشا انواع گیاهان تولید می‌شود که در آینده نزدیک این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار نشا افزایش خواهد یافت.
صدا وسیمای فارس

نظر شما