شناسهٔ خبر: 27522377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صرفه جویی در مصرف سوخت دیگر اولویت اقتصادی آمریکا نیست

دولت ترامپ در بیانیه ای مهم که حاکی از تغییر عمده در سیاست این کشور در زمینه انرژی است اعلام کرد صرفه جویی و حفاظت از منابع نفتی دیگر یک اولویت اقتصادی برای آمریکا نیست.

صاحب‌خبر -

صرفه جویی و حفاظت از منابع نفتی دیگر اولویت اقتصادی آمریکا نیستبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، آسوشیتد پرس در گزارشی از واشنگتن نوشت دولت ترامپ در بیانیه ای مهم که حاکی از تغییر عمده در سیاست این کشور در زمینه انرژی است اعلام کرد صرفه جویی و حفاظت از منابع نفتی دیگر یک اولویت اقتصادی برای آمریکا نیست.
این بیانیه چندین دهه تلاش دولت های آمریکا برای تولید خودروهای کم مصرف و نیز دیگر طرح های صرفه جویی و حفظ منابع سوخت های فسیلی را در معرض تهدید قرار می دهد.
این موضع گیری جدید دولت ترامپ در راستای طرح دولت برای لغو و تسهیل استانداردهای مربوط به سقف مصرف سوخت خودروها به ازای هر صد کیلومتر قرار دارد که ماه گذشته منتشر شد. دولت ترامپ بدون هیچ سرو صدایی و در سکوت کامل خبری این سند را منتشر کرده است.
وزارت انرژی آمریکا در بیانیه خود اعلام کرده است افزایش تولید نفت و گاز طبیعی موجب کاهش نیاز و تقاضای آمریکا برای نفت وارداتی شده است که این مسئله لزوم رعایت تدابیر شدید صرفه جویی در مصرف انرژی در آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیانیه همچنین آمده است انقلاب حفاری منابع شیل های نفتی که موجب بهره برداری از این ذخایر شده همچنین موجب افزایش توانمندی آمریکا در مقایسه با گذشته برای استفاده از منابع نفتی این کشور بدون نگرانی شده است.
دولت ترامپ با انتشار این سند به طور رسمی استدلالهای قدیمی برای حفاظت از منابع نفتی از جمله مصوبات کنگره مبنی بر محدودیت های مربوط به استاندار مصرف سوخت خودروها در هر صد کیلومتر را به چالش کشیده است. در این سند هیچ اشاره ای به تغییرات جوی نشده است این درحالی است که حمل و نقل یکی از اصلی ترین منابع تولید گازهای گلخانه ای درجهان معرفی شده است.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شخصا وجود مساله ای به عنوان تغییرات جوی را به چالش کشیده است و مفهوم برتری آمریکا در زمینه انرژی را به عنوان یک هدف ملی مطرح کرده است و خواستار لغو محدودیت های مربوط به مصرف نفت، گاز و زغال سنگ، از جمله توقف طرح اوباما برای تولید برق سالم شده است.
وزارت انرژی آمریکا در بیانیه خود اعلام کرده است دولت آمریکا به رغم افزایش ذخایر و عرضه نفت همچنان بر این باور است که باید انرژی معقولانه و هوشمندانه مصرف شود. با این حال این وزارت خانه هیچ جزییات دیگری در این باره منتشر نکرده است. سخنگوی وزارت انرژی آمریکا نیز روز دوشنبه به سئوالات درباره این بیانیه پاسخ نداده است.
اما واکنش ها به این بیانیه به سرعت آغاز شد.
تام کلوزا تحلیلگر برجسته مسایل نفتی در موسسه تحقیقاتی سرویس اطلاعاتی بهای نفت مستقر در مریلند در اظهاراتی گفت این بیانیه دولت آمریکا درست مانند این است که فردی بگوید من یک مرد تنومند و چاق هستم و چون بهای مواد غذایی کاهش یافته است اکنون زمان آن است که بیشتر غذا بخورم.
وی افزود اگر به این مسئله از زاویه ای دیگر نگاه کنیم و معتقد باشیم که سوخت های فسیلی به جو زمین آسیب می زنند، دیدگاهی متفاوت از وزارت انرژی آمریکا خواهیم داشت. شاند داناهو وکیل صندوق دفاع از محیط زیست نیز گفت تغییرات جوی خطری آشکار، جاری و فزاینده است.
وزارت انرژی آمریکا همچنین در بیانیه خود به طور ضمنی به این مسئله اذعان کرده است که واقعیت ها درباره نفت در جهان در مقایسه با ده سال پیش تغییر کرده است. تنها ده سال پیش، در تابستان سال دو هزارو هشت میلادی، بهای نفت به بشکه ای 147 دلار رسید و اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت نیز از انتقال ثروت از کشورهای وابسته به نفت وارداتی بسیار خرسند بود. با این حال اکنون بهای نفت بشکه ای حدود شصت و پنج دلار است.
در حال حاضر آمریکا به شدت در حال رقابت برای کسب جایگاه نخستین تولید کننده نفت در جهان است. تولید نفت آمریکا تابستان امسال به بیشترین میزان در طول تاریخ رسید که عمده ترین علت آن پیشرفت های فنی در زمینه نوین حفاری افقی و نیز روشهای تزریقی جدید برای استخراج نفت است.
جان گراهام مسئول سابق آمریکایی در زمان دولت بوش که اکنون رییس دانشکده امور زیرمحیطی در دانشگاه ایندیانا است می گوید اینکه اقتصاد آمریکا تا چه اندازه به تولید نفت وابسته است یا برعکس به مسایل مختلف از جمله ملاحظات سیاسی بستگی دارد و این مسئله تنها به مسایل اقتصادی و زیر محیطی محدود نمی شود و ملاحظات نظامی و ژئوپلتیک نیز در آن دخیل است.
گراهام می گوید توان آمریکا برای ایفای نقش به عنوان یک رهبر جهانی در زمانی که این کشور در رتبه نخست تولید نفت و گاز قرار گیرد بیشتر خواهد شد با این حال هنوز دلایلی وجود دارد که بخواهیم مصرف خود را کاهش دهیم.
پیشنهادها و طرح های دولت کنونی آمریکا شامل توقف معیارهای مصرف سوخت در هر صد کیلومتر برای خودروها و کامیونت ها پس از سال 2020 میلادی است. این درحالی است که انتظار می رفت دولت آمریکا این محدودیت ها را شدت بدهد. به گفته دولت آمریکا طرح های جدید در نهایت موجب افزایش مصرف نفت آمریکا خواهد شد.
در حالی که مسئولان دولت ترامپ می گویند لغو این محدودیت موجب بهبود امنیت جاده ای می شود، اسناد تحقیقاتی که این ماه توسط نهاد حفاظت از محیط زیست آمریکا منتشر شد نشان داده است این اقدام دولت آمریکا در واقع موجب افزایش مرگ و میر های جاده ای می شود.
سناتور تام کارپر نماینده دموکرات ایالت دلاوار می گوید شرکت ها، تولید کنندگان و محیط زیست آمریکا همه براساس این طرح جدید بازنده خواهند بود. تنها پیروز آشکار صنایع نفت آمریکا است و متوجه شدن این مسئله اصلا سخت نیست که ترامپ طرفدار کدامیک است.
دولت ترامپ پیگیری های بسیار کمی در زمینه طرح های سوخت های جایگزین پیشران برای خودروهای با سوخت فسیلی صورت داده است.
بیل وهروم معاون آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اظهارات بسیار دلسرد کننده ای درباره خودروهای برقی داشته است که صنعتی جوان محسوب می شود که مورد حمایت مالی دولت فدرال و بسیار از ایالت های آمریکا است. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره توقف طرح محدودیت مصرف سوخت خودروها و نیز آسیب هایی که به صنعت خودروهای برقی وارد می شود گفت مردم علاقه ای به خرید خودروهای برقی ندارند.
شرکت های فعال در زمینه نفت و گاز نیز در تلاش برای اجرای هر چه سریعتر طرح های جدید دولت در زمینه سوخت های فسیلی هستند. برای مثال در ماه ژوئن، موسسه نفت آمریکا و دیگر صنایع آمریکا نامه هایی به هشت فرماندار آمریکا نوشته اند و از سامانه های موتورهای احتراق داخلی دفاع کرده و امتیازاتی که این ایالت ها برای مصرف کنندگان خودروهای برقی در نظر گرفته اند را به چالش کشیدند.
فرانک ماچیارولا از مدیران انجمن تجاری موسسه نفت آمریکا در اظهاراتی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره تغییرات سیاست دولت آمریکا در زمینه انرژی گفته است افزایش تولید نفت و گاز آمریکا موجب امنیت و فراوانی انرژی می شود. وی می گوید نگرانی درباره کم بودن و فراوان نبودن انرژی تبدیل به یکی از ستون های اصلی در تدوین سیاست های دولت آمریکا در زمینه انرژی شده بود. با این حال به لطف افزایش تولید، این ستون دیگر تقریبا کاربردی ندارد و بلا استفاده خواهد بود.

نظر شما