شناسهٔ خبر: 27520973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری:

25 طرح صنعتی در چهارمحال و بختیاری افتتاح می شود

صاحب‌خبر - شهرکرد - خبرنگار ابتکار : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال وبختیاری از افتتاح 25 طرح صنعتی و صنفی این استان در هفته دولت خبر داد و در ادامه اعتبار هزینه شده برای تکمیل و راه اندازی این واحدها را 484میلیارد ریال عنوان کرد که با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال 234 نفر در شهرستان های بروجن، شهرکرد، فارسان، اردل و لردگان فراهم می شود
سید نعیم امامی در نشست با خبرنگاران گفت: امسال 767 میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از 26 واحد صنعتی سرمایه گذاری و هزینه شده است.
وی تعداد پروانه های صادره این مدت برای تاسیس و توسعه واحدهای صنعتی را نیز 139 مورد عنوان و تاکید کرد: این رقم حاکی از افزایش 46 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
امامی افزود: این واحدها نیز با اعتباری بالغ بر 16 هزار میلیارد ریال تکمیل و بهره برداری خواهد شد.
امامی همچنین با بیان اینکه عملیات 971 طرح صنعتی به ارزش 92 هزار میلیارد ریال در استان در دست اجراست ، افزود: 350 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 40 درصد و اعتبار 50 هزار میلیارد ریالی در دست تکمیل است که تا سه سال آینده بهره برداری می شود.
وی میزان اشتغالزایی مجموع این طرح ها را بیش از 20 هزار نفر عنوان و اظهار داشت: بهره برداری از 350 این طرح ها بیش از هفت هزار فرصت شغلی جدید فراهم می کند..
وی همچنین گفت: به منظور جلوگیری از احتکار کالا 2 کارگروه مبارزه با احتکار، اختفای کالا و تحریم، راه اندازی و بازرسی ها در سطح بازار تشدید شده است.
وی افزود: امسال 29 هزار بازرسی با حضور 40 تیم در بازار انجام که منجر به تشکیل 788 پرونده به ارزش چهار هزار و 800 میلیون ریال شده است.
به گفته وی معادن فلزی درچهارمحال و بختیاری وجود ندارد وعمده معادن استان را معدن های سنگ ساختمانی و رسوبی شامل می‌شود.وعملیات استخراج معادن فلزی دراستان امسال اغاز می شود.
امامی افزود: نخستین بار طی 40 سال گذشته با همکاری سازمان زمین شناسی اکتشافات شمال استان بطور کامل انجام و منجر به اکتشاف معادن فلزی در این منطقه شده است.
وی همچنین از اتمام اکتشافات ماهواره ای در استان خبر داد و افزود: سازمان صنعت و معدن با اتمام اکتشافات ماهواره ای بدنبال انجام حفاری های زیرسطحی است.
امامی ادامه داد: هم اینک بیش از 180 معدن در استان فعال است که استخراج پنج معدن از این تعداد در سال جاری آغاز شده است.
وی میزان اشتغال معادن استان را یکهزار و 850 نفر اعلام کرد. رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت استان درادامه ازتشکیل کارگروه مبارزه با فساد و احتکار کالا در چهارمحال و بختیاری خبردادوگفت کارگروه مبارزه با فساد و احتکار کالا تشکیل شده که هدف آن بررسی صحت احتکار کالا است و در صورت اثبات نیز برخورد شدید با متخلف صورت می‌گیرد.
وی افزود 3 طرح شامل کارخانه بستنی‌سازی استان که در بروجن احداث و اکنون با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است و طرح دیگر واحد تولید انواع فشفشه و لوازم آتش‌زا است که کشور را از واردات مواد آتش‌زا بی‌نیاز می‌کند، همچنین نخستین طرح پرتودهی گاما نیز به صورت غیردولتی در شهرکرد با بیش از 45 میلیارد تومان در آینده‌ای نزدیک با حضور مسئولان عالی‌رتبه نظام به بهره‌برداری می‌رسد.‌اینها ازجمله طرحهای بزرگ ومهم صنعتی دراستان هستند.
به گفته وی طرح پتروشیمی لردگان با قدرت تمام و 2100 نیرو در حال فعالیت است که پیشرفت فیزیکی آن بیش از 92 درصد است وازجمله اقدامات این سازمان برای این طرح معافیت های گمرکی وانجام کلیه امورات مربوطه درخود استان می باشد
وی تصریح کرد: این پتروشیمی از سال 95 که 35 درصد پیشرفت داشته امروز به 92 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و بزرگترین واحد تولید کود اوره کشور و در کنار آمونیاک است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با ابرازتاسف از وضع بازار گفت: متاسفانه نرخ ارز شناور و متلاطم است و چه کالاهایی که مستقیما با ارز در ارتباط هستند و چه کالاهایی که تولید داخل هستند و هیچ ارتباطی نیز با ارز ندارند گران شده‌اند.
امامی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات 2 واحد تولیدی بزرگ استان را با مشکل مواجه کرده است، بیان کرد: صادرات خوراک آبزیان ممنوع شده است که این واحد با مشکل صادرات و انباشت تولیدات مواجه شده است. همچنین واحد شیر خشک پگاه نیز که عمده محصولات آن صادر می‌شد که صادرات محصولات این واحد نیز ممنوع شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کارگروه مبارزه با فساد و احتکار کالا تشکیل شده که هدف آن بررسی صحت احتکار کالا است و در صورت اثبات نیز برخورد شدید با متخلف صورت می‌گیرد.
امامی با اشاره به تشکیل کارگروه تحریم ادامه داد: در این کارگروه مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی از جمله مواد اولیه و ماشین‌آلات ممکن است رخ دهد بررسی می‌شود. تاکنون در این زمینه برای هیچکدام از واحدهای ما مشکلی پیش نیامده اما ممکن است در صورت تعلل مسئولان این واحدها در ماه‌های آینده دچار مشکل شوند.

نظر شما