شناسهٔ خبر: 27516386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون فرهنگی قوه قضائیه: اثرات پیشگیرانه زندان مطلوب نیست

R41347/P1377/S6,1188/CT11

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه زندان دانشگاه جرم و جنایت است گفت: اثرات پیشگیرانه زندان مطلوب نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حجت‌الاسلام هادی صادقی عصر امروز در ششمین نشست کشوری دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری‌های سراسر کشور در مشهد اظهار داشت: در مسائل زنان و کودکان به عنوان قشر آسیب‌پذیرتر در جامعه نسبت به مردان، یک تعهد برای خود داریم؛ این یک تعهد دینی، اخلاقی و انسانی است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: دلیل وجود دفاتر حمایت از زنان و کودکان در کشور همین است؛ اما این بدان معنا نیست که زنان فی نفسه ضعیف هستند یا از منظر اسلامی ارزش اجتماعی کمتری دارند؛ این طور نیست در مسئله زنان، اسلام در دورانی که همه فرهنگ‌ها در سراسر جهان نسبت به زن به عنوان جنس درجه دو می‌اندیشیدند و در جاهلیت عربستان حتی کمتر از این می‌اندیشیدند،  این فرهنگ را تغییر داد و او را همتراز از لحاظ ارزش‌های انسانی و حتی از لحاظ قدر اجتماعی و حقوق انسانی و اجتماعی با مرد قرار داد.

صادقی افزود: در مسئله زنان وقتی رهبری می‌فرمایند ما حرف داریم و پیشرو هستیم می‌خواهند عنوان کنند فرهنگ اسلامی این چنین است اما آیا فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی مطابق است؟واقعیت امر این است که با نظرمطلوب اسلام فاصله داریم؛ باید اول این را بدانیم و به رسمیت بشناسیم و بعد برای برطرف شدن این فاصله تلاش کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: هنوز خشونت‌های فیزیکی و زورگویی در برخی نقاط علیه زنان جریان دارد.یکی از کارهای دفاتر حمایت این است که برویم و بشناسیم حقیقت ماجرای زن چیست،کار ما این است که راهی برای درمانش پیدا کنیم و به او کمک کنیم، ما در فرهنگ خودمان نیاز به ارتقاء داریم اما نه به سمت فرهنگ غربی بلکه به سوی فرهنگ اسلامی.

صادقی ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه ما آسیب‌هایی است که زنان به خاطر انواع مجازات‌هایی که در قانون مجازات‌های ما وجود دارد متوجه می‌شوند، مجازات باید شخصی باشد اما وقتی شخصی را مجازات می‌کنیم خانواده، دولت و جامعه نیز مجازات می‌شود.

صادقی افزود: زندان دانشگاه جرم و جنایت است، با این که از پایه مدرسه تا دانشگاه در حال تحصیل در زندان هستند اما مقدار زمان آموزشی ما برای زندانیان محدود است اما زندانیان 24 ساعته با هم در معاشرت هستند. اگر با مجازانت زندان مخالفت می‌کنیم از این جهت است.

وی افزود: عدم تناسب جرم با زندان از مشکلات دیگر است؛ زندان تناسبی با جرم ندارد؛ مثلا برای یک دزدی کوچک، فردی را 6 ماه زندانی می‌کنند علاوه بر اینکه تناسب با جرم ندارد و 10 آسیب جدی دارد، به لحاظ پیشگیری نیز اثرات پیشگیرانه را زندان ندارد.خشونت در جامعه ما علیه زنان وجود دارد و باید با این خشونت مقابله شود، آسیب‌های اجتماعی زندان از مجازات بدنی بیشتر است. ما باید به دنبال پشتوانه حقوقی و قانونی و گرفتن تضمین قانونی برای امنیت زنان بوده و آن را در دستور کارمان قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/ش

نظر شما