شناسهٔ خبر: 27511894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب اظهارات وزیر امور خارجه؛

ظریف: گروه اقدام آمریکا شکست خواهد خورد

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که گروه اقدام ایران که به تازگی در وزارت امور خارجه آمریکا تشکیل شده است، شکست خواهد خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری روز یکشنبه افزود: ظریف در شصت و پنجمین سالگرد کودتای مورد حمایت ایالات متحده برای سرنگونی نخست وزیر منتخب دمکراتیک ایران، این مطلب را بیان کرد.به این مناسبت احساسات ضد آمریکایی به ویژه در جمهوری اسلامی اوج می گیرد.
وی با مقایسه تحریم های تازه واشنگتن توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر تهران با کودتای 1953 که منجر به سرنگونی محمد مصدق نخست وزیر ملی گرای ایران شد، افزود: تهران اجازه نخواهد داد تاریخ تکرار شود.
ظریف در پیامی توئیتری نیز نوشت: ایالات متحده 65 سال پیش در چنین روزی دولت دمکراتیک دکتر مصدق را که به روش مردمی انتخاب شده بود، سرنگون کرد که منجر به بازگشت حکومت استبدادی و سرکوب ایرانیان برای دوره 25 ساله پس از آن شد و اکنون نیز گروه اقدام رویای همان کار را از طریق اعمال فشار، انتشار اطلاعات نادرست و عوام فریبی دارد، اما هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز گفت: این کودتا بهترین درس تاریخی است که آمریکائیان قابل اعتماد نیستند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که اروپا باید هزینه حفظ توافق هسته ای(برجام) رابپردازد.
به نوشته این خبرگزاری، ظریف در مصاحبه با یک رسانه داخلی ایران افزود:دولت های اروپایی پیشنهادهایی برای ادامه روابط نفتی و بانکی با ایران پس از فرارسیدن دومین مرحله ازسرگیری تحریم های ایالات متحده درماه نوامبر (آبان) ارایه داده اند.
به گفته ظریف؛ ایران تنها هنگامی می تواند به اراده سیاسی اروپا واکنش نشان دهد که با اقدامات عملی همراه باشد.
فرانس پرس به نقل از وزیرخارجه کشورمان افزود: اروپائیان می گویند که برجام (توافق هسته ای) دستاوردی امنیتی برای آنان است، طبیعتا هر یک از آنان باید (برای حفظ برجام) سرمایه گذاری کرده و بهای امنیت خود را بپردازند، ما باید شاهد پرداخت این بها در ماه های آتی باشیم.
اروپام**1486**1590

نظر شما