شناسهٔ خبر: 27507871 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

180 گروه دامپزشکی بر قربانی دام در خراسان رضوی نظارت دارند

دکتر احمد شریعتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این چارچوب 110 گروه دامپزشکی به صورت سیار و 70 گروه به صورت ثابت بر عرضه و کشتار بهداشتی

صاحب‌خبر - دکتر احمد شریعتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این چارچوب 110 گروه دامپزشکی به صورت سیار و 70 گروه به صورت ثابت بر عرضه و کشتار بهداشتی دام نظارت دارند.
وی ادامه داد: در روز عید قربان 300 نفر متشکل از 100 دامپزشک، 160 کارشناس و کاردان دامپزشکی و 40 ناظر ذبح شرعی برای نظارت بر دامهای قربانی در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: ذبح دام در منازل و معابر عمومی انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام، تبعات زیست محیطی و روحی و روانی به دنبال دارد بنابراین دام فقط باید در کشتارگاه ذبح شود.
وی گفت: 800 بیماری مشترک بین انسان و دام نظیر هاری، سل، تب مالت، سالک، شاربن و تب کریمه کنگو وجود دارد و 50 درصد بیماریهای عفونی انسانی از طریق دام منتقل می شوند لذا اهمیت پیشگیری از این بیماریها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شریعتی افزود: هدف از نظارتهای ویژه دامپزشکی در روز عید قربان جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک بین دام و انسان و در صدر آنها تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که خوشبختانه هر ساله در عید قربان شاهد رشد خوبی از کشتار دامها در کشتارگاهها هستیم.
وی ادامه داد: عید قربان پارسال حدود سه هزار و 500 دام قربانی در کشتارگاه مشهد ذبح شد که طبق برآوردها 70 درصد دامهای قربانی در این روز را شامل می شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تمام شبکه های دامپزشکی و کشتارگاههای دام سطح خراسان رضوی در روز عید سعید قربان فعال و آماده ارائه خدمات بطور رایگان هستند.
طرح نظارت بر عرضه و کشتار دامها در عید قربان از سال 1386 در استان خراسان رضوی آغاز شده است.
3027/1858
انتهای پیام

نظر شما