شناسهٔ خبر: 27505784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجماع جهانی آمریکا را منزوی کرده است

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: همبستگی جهانی در برابر آمریکا کمک می‌کند که از لحاظ سیاسی توازن به ضرر آمریکا باشد و این موضع کشورهای جهان پشتوانه‌ای در برابر آمریکا برای ماست.

صاحب‌خبر -

آمریکابه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا به عنوان یکی از ابرقدرت های جهان، همواره در تلاش است تا با اعمال فشار اهدافش را در تعامل با دولت های دیگر پیش ببرد، سیاست نخ‌نمایی که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ هرچه بیشتر نمود داشته و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبوده است. 

رئیس جمهور آمریکا در چند ماه گذشته با خروج از برجام و نقض تمام تعهداتش در قبال ایران و گروه 1+5 و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان، با مخالفت های بسیاری  از سوی سایر کشورها از جمله ترکیه و عراق روبرو شد. آنکارا هفته گذشت به صراحت موضع خود در قبال ایالات متحده را بیان کرد؛ همچنین شاهد بودیم که موضع العبادی نخست وزیر عراق هم در حمایت از ایران و  مقابل تحریم‌های آمریکا بود.

در همین راستا وزیر امور خارجه اتریش هم در آستانه نشست غیررسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که اواخر آگوست در اتریش برگزار خواهد شد، با اشاره به اقدامات اخیر واشنگتن در حوزه سیاست خارجی گفت: موضوع تنها بر سر حاکمیت قانون است. وقتی ما بر سر تعهداتی که خود ایجاد کرده‌ایم باقی نمی‌مانیم، تعهداتی مانند توافق هسته‌ای ایران و یا عضویت در سازمان تجارت جهانی و چارچوب های دیگری که براساس اقدامات مشترک بوده است، آنگاه ناامنی افزایش می‌یابد. کارین کنایسل دیپلمات اتریشی هم به این موضوع اشاره کرد که مرحله اول تحریم‌هایی که علیه ایران به اجرا درآمده  نیز می‌تواند متوجه شرکت‌های اروپایی شود.این واکنش‌های جهانی نشان دهنده حجم مخالفت ها علیه سیاست های خارجی آمریکا بوده و نشان می دهد که جهان به یک بی‌اعتمادی عمومی در رابطه با آمریکا رسیده است. 

محمد مرندی کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  ، درباره مخالفت های جهانی در قبال سیاست خارجی آمریکا در خروج از برجام و اعمال فشارهای یکجانبه علیه ایران گفت: در حال حاضر آمریکا به دلیل انتقادهای شدید جهانی در شرایط خوبی نیست و به طور نسبی منزوی شده است.

مرندی با اشاره به موضع برخی از کشورهای جهان در قبال اقدامات اخیر آمریکا گفت: مواجهه بعضی از کشورهای جهان چون عراق و ترکیه با سیاست آمریکا در حمایت از ایران و حتی انتقادهای اروپایی‌ها از واشنگتن، به ما کمک می‌کند اقتدارمان بیشتر شود . درهمین راستا هم شاهد  اعتراض مردم عراق به اظهارات العبادی نخست وزیر این کشور بوده و دیدیم که چطور همین اتقادها نخست ویز عراق را وادار به تغییر موضع و اصلاح آن کرد.

کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر اقتدار ایران در منطقه افزود: با توجه به حمایت های این کشورها از ایران، می‌توان چنین نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری‌های ایران در منطقه با وجود تمام انتقادها  نتیجه بخش بوده است. مثلا رفتار اخیر آمریکا با ترکیه باعث نزدیکی این کشور به ما شده است و همین امر در روند آینده و در حفاظت از اقتصاد هر دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اقتدار ما را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ و ادامه تحریم‌ها بیان کرد: آمریکایی‌ها به تحریم ها ادامه خواهند داد، گرچه ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ اما نکته قابل توجه این است که آمریکا نه تنها علیه ایران جنگ اقتصادی به راه می‌اندازد بلکه در مورد سایر کشورها هم چنین سیاستی را اعمال می کند و همین رویکرد هم  به  همگرایی جهانی علیه آمریکا  کمک کرده و ادامه کار را برای واشنگتن دشوارتر می‌کند.

مرندی تاکید کرد: ایران باید از اجماع حاصل شده علیه ترامپ استفاده کند و با کشورهای دیگری که آنها هم مورد تهاجم آمریکا واقع شده اند رابطه خود را تقویت کرده و همگرایی‌‌اش را افزایش دهد تا از این طریق بتواند بهتر در برابر حملات آمریکا ایستادگی کند. با این اوصاف  قطعا ایران موفق خواهد شد؛ اما ماه‌های آینده کمی سخت خواهد گذشت.

کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه با بیان نارضایتی و انتقاد مقامات اروپایی از آمریکا در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد:  مقامات متعدد اروپایی نشان دادند که از رفتار آمریکا در حوزه‌های مختلف بسیار ناراحت هستند. 

وی ادامه داد: گرچه اروپایی‌ها در عمل ایستادگی چندانی از خود نشان ندادند، اما همبستگی جهانی در برابر آمریکا مثل موضع ترکیه، چین و همچنین نارضایتی عمیق اروپایی‌ها کمک می‌کند که از لحاظ سیاسی توازن به ضرر آمریکا باشد و این موضع کشورهای جهان پشتوانه‌ای در برابر آمریکا و به نفع ما است؛ البته نباید نسبت به اروپایی‌ها خیلی امیدوار بود اما به طور کلی عصبانیت روس‌ها، ترکیه و کشورهای دیگر از سیاست های ترامپ می‌تواند برای ما امیدوار کننده باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت:نمی‌توان اطمینان داشت که موضع‌گیری کشورهای دیگر علیه سیاست‌های خارجی آمریکا می‌تواند سبب عقب‌نشینی ترامپ شود؛ در هرصورت ما باید در برابر آن ایستادگی کنیم و با دولت‌های جدیدتری همکاری بیشتری داشته باشد.

مرندی در پایان با تاکید براینکه نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری ها در داخل بیش از گذشته احساس می شود،  خاطرنشان کرد: به هر حال دولت‌های قدرتمند دیگری مانند هند، بلژیک، آفریقای جنوبی، همچنین برخی کشورهای اروپایی و همسایگانی مثل عراق و ترکیه در جهان وجود دارند که می‌توان با آنها به همکاری پرداخت. قطعا آمریکایی‌ها به اهداف خود نخواهند رسید؛ در مورد عراق هم می توان گفت متحدان عراقی برای ایران بهتر هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما