شناسهٔ خبر: 27504652 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ونزوئلا حفاظت از جان و مال مهاجرانش را از دولت برزیل خواستار شد

در پی حمله به یکی از اردوگاههای آوارگان ونزوئلایی در یکی از شهرهای شمال برزیل، مقامات کاراکاس حفاظت از شهروندان کشورشان را از دولت برزیل خواستار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی حمله به یکی از اردوگاههای آوارگان ونزوئلایی در یکی از شهرهای شمال برزیل، مقامات کاراکاس حفاظت از شهروندان کشورشان را از دولت برزیل خواستار شدند.

طبق بیانیه ای که شنبه شب در کاراکاس منتشر شد، وزارت امور خارجه ونزوئلا ضمن ابراز نگرانی از حمله روز گذشته ساکنان شهر پاکارایما در شمال برزیل به آوارگان ونزوئلایی مستقر در این شهر و همچنین اخراج جمعی آنها از خاک برزیل که نقض آشکار حقوق بین المللی است، از وزارت امور خارجه برزیل خواست برای حفاظت از خانواده مهاجران ونزوئلایی حاضر در این کشور و اموال آنها تدابیر لازم را اتخاذ کند.
در هفته های اخیر تنش میان آوارگان ونزوئلایی و ساکنان برخی از شهرهای مرزی برزیل که به حضور آوارگان در شهرهای خود اعتراض دارند، تشدید شده است. گروهی از شهروندان خشمگین پاکارایما واقع در ایالت رورایما در شمال برزیل شنبه شب به اردوگاه آوارگان ونزوئلایی که از پیامدهای بحران اقتصادی کشورشان به برزیل گریخته اند، حمله کردند و تعدای از چادرهای آوارگان را به آتش کشیدند. طبق اعلام پلیس برزیل در درگیریهایی که میان افراد محلی و آوارگان ونزوئلایی روی داد سه شهروند برزیلی زخمی شدند.
این درگیریها پس از آن روی داد که صاحب یک مغازه در شهر پاکارایما در همین منطقه مورد حمله و مغازه اش مورد سرقت قرار گرفت و خانواده اش یک مهاجر ونزوئلایی را عامل این حمله دانست.
ونزوئلا حفاظت از جان و مال مهاجرانش را از دولت برزیل خواستار شد
شهر پاکاریما که نزدیک مرزهای ونزوئلا واقع شده دوازده هزار نفر جمعیت دارد اما نزدیک به هزار آواره ونزوئلایی نیز در هفته های اخیر به این شهر وارد شده اند و اکثر آنها در خیابانها زندگی می کنند.
دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد از پرسنل خود در کنسولگری بوآویستا در شمال برزیل خواسته است برای کنترل اوضاع و تضمین سلامت جان و مال مهاجران ونزوئلایی حاضر در پاکارایما به این منطقه بروند.
دولت ونزوئلا همچنین از موضع گیریهای تحریک آمیز و اقدامات خشونت باری که یک "گروه بیگانه‌ستیز خطرناک در خدمت امپریالیسم" مرتکب می شود، به شدت انتقاد کرد.
طبق اعلام مقامات برزیل، از سال دو هزار و هفده بیش از یکصد و بیست و هفت هزار ونزوئلایی از مرز زمینی با برزیل عبور کرده اند اما نزدیک به هفتاد هزار نفر از آنها به سفر خود ادامه داده و به کشور دیگری در منطقه رفته اند. در شش ماه ابتدایی امسال نزدیک به پنجاه و شش هزار ونزوئلایی خواستار اقامت قانونی در برزیل شده اند.
­

نظر شما