شناسهٔ خبر: 27477212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دادگاهی در ترکیه درخواست کشیش آمریکایی را برای آزادی رد کرد

این کشیش پس از تهدید ترامپ مبنی بر اینکه اگر آنکارا از آزادی کشیش آمریکایی خودداری کند تحریم های بیشتری را شاهد خواهد بود در درخواستی به دادگاه آزادی خود را خواستار شد .

صاحب‌خبر -

دادگاهی در ترکیه درخواست کشیش آمریکایی را برای آزادی رد کردبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، دادگاهی در ترکیه درخواست آندرو برانسون کشیش آمریکایی را برای آزادی رد کرد.
 این کشیش پس از تهدید دونالد ترامپ مبنی بر اینکه اگر آنکارا از آزادی کشیش آمریکایی خودداری کند تحریم های بیشتری را شاهد خواهد بود در درخواستی به دادگاه آزادی خود را خواستار شد اما دادگاه با این درخواست مخالفت کرد.
آنکارا از زبان وزیر بازرگانی هشدار داد، اگر آمریکا بخواهد بار دیگر تحریم هایی را علیه ترکیه تحمیل کند آنکارا نیز مقابل به مثل خواهد کرد. همچنین وزیر امور خارجه ترکیه حل مشکلات با واشنگتن را ممکن دانست اما تاکید کرد، با تداوم تهدیدهای آمریکا، حل مشکلات میسر نخواهد بود.
عباده عبدالفتاح خبرنگار العالم در ترکیه در گزارشی اعلام کرد، بار دیگر دادگاهی در ترکیه با درخواست کشیش آمریکایی برای آزادی، مخالفت کرد. بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه به سوژه ای برای دولت دونالد ترامپ در آمریکا تبدیل شده است تا جنگی سیاسی و اقتصادی را با ترکیه در پیش بگیرد. این بحران با تهدیدات ترامپ در دو بعد سیاسی و اقتصادی علیه ترکیه آغاز شد و به سرعت دولت آمریکا تهدیداتش را به اجرا گذاشت و به بهانه خودداری ترکیه از آزادی کشیش بازداشتی، تحریم هایی را علیه آنکارا تحمیل کرد.

واکنش ترکیه نیز، که از زبان مقامات مختلف این کشور بیان شد، واکنش تندی بوده است. این کشور هم زمان با تهدیدات، اقدامات عملی را نیز آغاز کرد که آخرین گام در این زمینه افزایش تعرفه های گمرکی چندین کالای تولیدی آمریکا بوده است.
وزیر تجارت ترکیه می گوید:« در واکنش به تحریم های آمریکا، مطابق با قوانین سازمان تجارت حهانی ، به اقدامات مشابه روی آورده ایم، در صورتی که این تحریم ها تکرار شوند ما نیز به مقابله به مثل ادامه می دهیم. »
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است:« ترکیه از افرادی که به آمریکا حمله می کنند حمایت نکرده است، به آنان اسلحه نداده است و حتی هیچ خطایی در برخورد با آمریکا مرتکب نشده است، حل مشکلات ما با آمریکا امکان پذیر است اما این روند با سیاست های کنونی واشنگتن ممکن نحواهد بود.»
کشمکش میان دو کشور همچنان ادامه دارد، از یک سو ترامپ تهدیداتش را تکرار کرد و افزود، واشنگتن برای آزادی کشیش آمریکایی، چیزی به ترکیه نخواهد داد اما مجازات های سختی را علیه این کشور تحمیل خواهد کرد، مجازاتهایی که شرایط را برای آنان دشوار خواهد کرد. در مقابل ترکیه به شیوه دپیلماتیک و از زبان وزیر امور خارجه اش پاسخ داد و گفت، روند حل مشکل به شیوه ای که واشنگتن در پیش گرفته است ممکن نیست.
در این میان کارشناسان داخلی در ترکیه نیز در پی ارائه راهکارهایی بر آمده اند. آردام آتای مدیر بخش خبر در شبکه وصال ترکیه می گوید:« ترکیه در چارچوب منافع راهبردی مشترک باید در پی ایجاد روابط اقتصادی با قدرت های خاورمیانه و جهان باشد.»
از نگاه کارشناسان در ترکیه، این کشور برای مقابله با واشنگتن جسورتر شده است به ویژه اینکه اخیرا از طرف برخی کشورهای اروپایی و آسیایی حمایت شد، حمایت هایی که در روند رو به بهبود ارزش لیره، پول داخلی ترکیه، نیز تاثیر گذار بود و توانست هر دلار آمریکا را به پنج ممیز هفتاد و هفت صدم لیره برساند.
در هر حال جنگ اقتصادی آمریکا با ترکیه موجب شده است تا آنکارا ورود به بازارهای جدید را در دستور کار خود قرار دهد، در صدر این بازارها، چین ، مکزیک و روسیه اند که بر اساس گزارش ها و اخبار منشر شده در مطبوعات داخلی ترکیه، انتظار می رود حجم تبادل تجاری میان آنکارا با پایتخت های این سه کشور به سه تریلیون دلار برسد.

نظر شما