شناسهٔ خبر: 27476153 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرادی‌کرمانی و کتابخانه های سیار نامزد جایزه آسترید لیندگرن

تهران - ایرنا - هوشنگ مرادی‌کرمانی و کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بار دیگر به عنوان نامزدهای سال 2019 جایزه آسترید لیندگرن معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با بررسی‌هایی که از آثار نویسندگان انجام شد هوشنگ مرادی‌کرمانی به عنوان نویسنده کتاب کودک و نوجوان و در بخش پروژه‌های ترویج کتابخوانی، کتا‌خانه‌های سیار روستایی کانون به عنوان نامزدهای این جایزه در سال 2019 همچون سال گذشته تکرار شدند.
جایزه جهانی آسترید لیندگرن، بزرگترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان پس از جایزه هانس کریستین اندرسن است.
آسترید لیندگرن، نویسنده به‌نام سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون 'پی‌پی جوراب بلند' و 'کارلوس روی پشت‌بام' است. وی در سال 2002 در سن 94 سالگی دیده از جهان فرو بست. دولت سوئد برای گرامی‌داشت یاد وی مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد، که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.
هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان و همچنین بالا بردن حقوق کودکان در جهان است.
هیئت‌های معرفی نامزدهای جایزه سال 2019 را از ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و انجمن نویسندگان ایران تشکیل می‌دهند.
بیش از 60 کشور از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت کرده‌اند.
برنده سال گذشته این مسابقه خانم جکیلین وودسن نویسنده آمریکایی بود.

* معرفی نامزدهای دریافت جایزه جشنواره فیلم کودک برای کودک
اسامی فیلم‌ها و پویانمایی‌های نامزد دریافت جایزه جشنواره دوسالانه فیلم کودک برای کودک (قاصدک) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد.
هیات داوران این جشنواره پس از بازبینی و بررسی بیش از ۶۲۰ اثر رسیده به دبیرخانه ۵۰ فیلم را به عنوان نامزدهای حضور در المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان و دریافت جایزه این رویداد هنری معرفی کردند.
داوران در بخش فیلم‌های زنده تولید شده از سوی کودکان ۲۴ فیلم را از میان ۱۴۲ فیلم کوتاه، ۱۳ مستند و ۵۷ فیلم مربوط به بخش مروری بر جشنواره انتخاب و در بخش آثار پویانمایی نیز ۲۶ اثر را نیز از میان ۴۱۶ پویانمایی رسیده به دبیرخانه معرفی کردند.
فیلم‌های «چاقوسازی»، «وای فای» و «گل‌های فرش» از استان آذربایجان غربی، «وقتی هوا آلوده می‌شه»، «بوسه‌های صورتی» و «خانه دهدشتی» از اصفهان، «دیوار»، «لانه» و «بیله‌سوار و خاک‌زرخیز» از اردبیل، «نزدیک دورها» از تهران، «چق چقو» از چهارمحال و بختیاری، «باور»، «هستی و ستارگان» و «دست بالای دست بسیار است» از خراسان رضوی، «کیف مدرسه» از قم، «گنجشک‌های کوچه ما» و «تصمیم» از کردستان، «بهزاد» و «ماجرای کتاب‌ها» از گلستان، «لطفا زمین را پاکیزه نگه داریم» از گیلان، «فرش و قدمت آن در اراک» از استان مرکزی، فیلم‌های «ماه پیشونی»، «کفش‌های من»، «هنگام سپید» و «وقت اذان» از استان یزد در بخش فیلم‌های زنده نامزد دریافت جایره شده‌اند.
همچنین آثار پویانمایی با عنوان‌های «نامرئی» از آذربایجان غربی،«رویای خیس» از تهران، «قناعت»، «بز و طوطی» و «گبه» از اصفهان، «قطار زندگی»، «ملا و شاگردانش» و «آدم کوچولوی گرسنه» از چهارمحال و بختیاری، «جاسوس» از خوزستان، «نذری»، «سیاهی مطلق»، «چوب جادویی» و «کلاغ فیروز» از استان خراسان رضوی، «مامان خیلی بزرگ من» از فارس، «عمو نوروز اومده» و «مرغ ماهیخوار و خرچنگ» از قزوین، «خانه رنگین کمان»، « پاپر» و «راز غار تاریک» از کرمان، «پیرمرد» از کرمانشاه، « رانندگی پر ماجرای بابا» و «دلگشا» از مازندران، «سنجاق‌ها» و «خاله قابلمه» از استان مرکزی و «زندگی زیباست» و «مورچه و پنیر» از استان یزد نامزد دریافت جایزه شده‌اند.
آثار بخش فیلم کوتاه و مستند این جشنواره را محمدرضا کریمی صارمی، غلامرضا حیدرنژاد و لیلا میرهادی و بخش پویانمایی را محمدرضا کریمی صارمی، هدی اثنی‌عشری و مهدی خرمیان داوری کردند.
داوری نهایی هشتمین دو سالانه قاصدک فیلم کودک برای کودک روزهای ۲۲ و۲۳ مرداد ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون برگزار شد.
قرار است از برگزیدگان جشنواره در نیمه اول شهریور همزمان با دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان تجلیل شود و اعضای خالق آثار نامزد دریافت جایزه به عنوان اعضای انجمن فیلم سازان نوجوان کانون به رسمیت شناخته ‌شوند.

* شناخت دنیای کودک از دریچه دوربین فیلم‌سازی کودکان
داور بخش فیلم‌های زنده (کوتاه و مستند) دوسالانه‌ فیلم کودک برای کودک گفت: کودکان ایده‌های نابی برای فیلم‌سازی درباره‌ خود و مسائل پیرامون‌شان دارند و بزرگسالان تنها باید از بچه‌ها حمایت کنند و در فعالیت هنری آنها دخالت مستقیم نداشته باشند.
غلامرضا حیدرنژاد درباره‌ ملاک‌های داوری هشتمین دوره از این جشنواره اظهار داشت: با توجه به اینکه من در چند دوره داور این بخش از جشنواره هستم، ملاک ما همیشه این است که دنیای کودکان را از دیدگاه کودکان بشناسیم.
وی با اشاره به اینکه جشنواره‌های دیگری درباره‌ فیلم کودک هست که آثار بزرگسالان در آن شرکت می‌کند، افزود: به نظر من بزرگترین ویژگی جشنواره‌ قاصدک این است که فیلم‌هایی که بچه‌ها برای بچه‌ها و یا درباره‌ مسائل پیرامون خودشان می‌سازند را مدنظر قرار می‌دهد و بررسی می‌کند.
حیدرنژاد در ادامه با اشاره به اینکه کم‌بود امکانات و دانش فنی و تکنیکی کودکان هم در بررسی آثار مدنظر هیات داوران قرار گرفته است، یادآورشد: به نظر می‌رسد اکثر فیلم‌ها ایده و اندیشه‌ خیلی خوبی دارند و ضعف اساسی آنها هم در بیان سینمایی است.
این داور رفع این مشکلات را نیازمند آموزش هدفمند بچه‌ها دانست و بیان داشت: مسائلی چون موجز نبودن آثار و اینکه چندان به تصویر متکی نیستند جزو نقاط ضعف آثار این دوره از جشنواره است.
کارگردان فیلم «آلبوم» درباره‌ این دوره از جشنواره‌ قاصدک نیز گفت: قرار بود داوری فیلم‌های زنده در سه بخش برگزار شود که یک بخش مربوط به آثار کودکان و نوجوانان از لحاظ سنی بود و دو بخش دیگر هم برای فیلم‌های مستند و داستانی اما به دلیل اینکه سن بچه‌ها در تیتراژ فیلم‌ها قید نشده بود بخش اول با دقت کافی انجام نشد، ولی در بخش مستند و داستانی بررسی‌ها به تفکیک انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: از میان آثار این بخش 12 فیلم را به عنوان برگزیده انتخاب کرده‌ایم که هشت فیلم در رشته‌های مختلف مثل کارگردانی، تصویربرداری، صداگذاری و بازیگری مقام آورده‌اند و چهار فیلم هم به عنوان فیلم‌های خوب انتخاب شده‌اند.
این کارگردان سینمای کودک با بیان اینکه در این جشنواره باید سعی شود بچه‌ها بتوانند مسائل اطراف را با چشم خودشان ببینند، با ذهن خودشان تحلیل کنند و با زبان خودشان بیان کنند و بزرگسالان باید از دور ناظر و حمایت‌گر باشند، تصریح کرد: در بعضی از آثار به‌ نظر می‌رسد که حضور بزرگسالان خیلی پررنگ است و دخالت زیادی داشته‌اند.
حیدرنژاد با اشاره به اینکه اولویت در سینمای کودک برای کودک آموزش است، افزود: دوسالانه‌ فیلم قاصدک می‌تواند قدم بسیار مهمی در آینده‌ سینمای ایران باشد.
هشتمین جشنواره دوسالانه‌ ‌ملی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) همزمان با دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان از 8 تا 16 شهریور 1397 در اصفهان برگزار می شود.

* چهار کتاب کانون در فهرست بهترین رمان‌های نوجوان 6 سال گذشته
لاک‌پشت پرنده فهرست جدیدی از بهترین کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان در 6 سال اخیر را منتشر کرده است که در بین آنها چهار عنوان از رمان‌های کانون پرورش فکری دیده می‌شود.
فهرست‌های لاک‌پشت پرنده همواره به صورت فصلی منتشر می‌شود که آخرین آن فهرست هفدهم (بهار 1396) بود که به تازگی منتشر و در آن نیز نام 6 کتاب کانون به چشم می‌خورد.
این مجموعه در فهرست هجدهم خود ه‌زمان با روز جهانی نوجوان، برترین آثار داستانی حوزه نوجوان کشور را در 6 سال گذشته معرفی کرده است که در بین آنها نام چهار رمان کانون با عنوان‌های «زیبا صدایم کن»، «سایه‌ هیولا»، «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» و «هستی» قرار دارد.
«زیبا صدایم کن» اثر فرهاد حسن‌زاده به خاطر کاربرد بهبود عاطفی فرزند و والدین، مواجهه با مشکلات و پیدا کردن راه ‌حل و «سایه‌ هیولا» نوشته عباس جهانگیریان به خاطر کاربرد آشنایی با جنگل، آشنایی با آداب و رسوم ترکمن‌ها، آشنایی با مشکلات محیط ‌بانان و حفاظت محیط زیست، در این فهرست جای گرفتند.
«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نوشته جمشید خانیان به خاطر کاربرد آشنایی با مصائب جنگ‌زده‌ها و ترویج صلح و «هستی» اثر فرهاد حسن‌زاده به خاطر کاربرد هویت‌یابی و آشنایی با زندگی مردم آبادان در دوران جنگ ایران و عراق و ترویج صلح، دیگر رمان‌هایی هستند که در این فهرست معرفی شدند.
این کتاب‌ها را گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان، با بررسی کتاب‌های 6 سال اخیر، انتخاب کرده‌اند.
گروه داوری لاک‌پشت پرنده از معصومه انصاریان، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، شکوه حاجی‌نصرالله، مینا حدادیان، شیوا حریری، شادی خوشکار، فاطمه زمانی، علی‌اصغر سیدآبادی، گیسو فغفوری، حدیث لزرغلامی، نلی محجوب، مریم محمدخانی، فرمهر منجزی و رویا میرغیاثی تشکیل شده است.
علمی**1883**1440

نظر شما