شناسهٔ خبر: 27430005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان شد

رقابت نخست وزیری «عمران خان» و «شهباز شریف» به پیروزی «عمران خان» منجر شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام روز تعیین نخست وزیر پاکستان فرا رسید و امروز جمعه روسای حزب «تحریک انصاف» و «مسلم لیگ شاخه نواز» برای تصدی این پست مهم به رقابت پرداختند و عمران خان پیروز میدان شد.
 
حزب تحریک انصاف برای اولین بار در تاریخ تحولات سیاسی پاکستان پس از استقلال در سال 1947 به عرصه رقابت های سراسری پاکستان وارد شد. تحریک انصاف حزبی غیر از احزاب مسلم لیگ نواز و "مردم" در سیزدهمین دوره انتخابات سراسری در 3 مرداد97 به پیروز رسید.

اعضای پارلمان جدید پاکستان 22 مرداد ( 13 آگوست2018 )سوگند یاد کردند و مراسم تحلیف عمران خان به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان ، فردا روز شنبه برگزار می شود.

 بیشتر اعضای پارلمان از حزب تحریک انصاف به ریاست عمران خان هستند و حزب نواز و حزب مردم به ترتیب تنها 81 و 54 کرسی پارلمان را در اختیار دارند. 
 
حزب مسلم لیگ نواز (PMLN) و حزب مردم (PPP) پاکستان دو رقیب دیرینه به ترتیب  62 و 43 کرسی پارلمان را در سیزدهمین دوره انتخابات سراسری پاکستان کسب کردند.
 
«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان شد
 
حزب پیروز تحریک انصاف پاکستان که از پس حزب حاکم خواهند بود، 114 کرسی مجلس ملی از 342 کرسی پارلمان این کشور را در اختیار
 
دارند و از آنجا که نتوانست اکثریت قاطع آراء را کسب کند برای تشکیل کابینه جدید، دولت ائتلافی تشکیل داد. بهمین دلیل تحریک انصاف
 
(PTI) با جنبش متحده قومی (MQM) پاکستان برای تشکیل دولت جدید پاکستان به توافق رسید.

پیش از این عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان اعلام کرد در نخستین سفر خارجی خود به ایران سفر می کند.

پیشتر "خورشید شاه" عضو ارشد حزب «مردم» رقیب سنتی حزب نواز اعلام کرد حزبش در جلسه امروز پارلمان شرکت خواهد کرد ولی به هیچ کدام از این افراد رای نخواهد داد.

با وجود انتقادهای شدید رسانه های هندی "نوجوت سینگ" کاپیتان اسبق تیم ملی کریکت هند امروز در مراسم سوگند نخست وزیری عمران خان بازیکن سابق کریکت شرکت داشت.

نظر شما