شناسهٔ خبر: 27428593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رسانه های وابسته به سازمان های حکومتی از دریافت یارانه حذف می شوند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با یک شیب ملایم به دنبال لغو مجوز نشریات کم کار هستیم، گفت: رسانه های وابسته به سازمان های حکومتی از دریافت یارانه حذف می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، سید محمد رضا دربندی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمی با مسئولان خبرگزاری ها، نشریات و پایگاه های خبری بیان داشت: ارتباط چهره به چهره با رسانه ها برای من مفید بوده و است.

 

وی افزود: وقتی ما در تهران تصمیم گیری می کنیم گاهی توجه به واقعیت ها نداریم اما سفر به استانها در تصمیم گیری به ما کمک می کند؛ سیستان و بلوچستان سومین استانی است که به آن سفر کرده ام

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آسیب های حوزه رسانه اولویت بندی شده است، ادامه داد:9 هزار و 300 رسانه دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که ائم آن سایت، خبرگزاری و نشریات هستند.

 

دربندی از فعالیت 2 هزار و 300 رسانه در فضای مجازی و 7 هزار رسانه مکتوب در کشور خبر داد و یادآور شد: از2 هزار و 300 رسانه در فضای مجازی هزار تا غیر فعال هستند و باقیمانده بین 20 تا 100 درصد فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه 30 خبرگزاری و هزار و 270 پایگاه خبری در فضای مجازی مجوز فعالیت دارند،افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها 30 خبرگزاری ندارند در حالی که در ایران 30 خبرگزاری داریم و این عطش کار رسانه ای در ایران را نشان می دهد که همگان دوستان دارند خبرگزاری داشته باشند.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از 7 هزار رسانه مکتوب، 3هزار و 200 فعال نیستند؛ دو حالت وجود دارد یا اینکه مجوز گرفته اند و به دنبال آن هستند که کم کم راه بیندازند یا مجوز گرفته اند ولی کار نمی کنند.

 

دربندی با اشاره به اینکه با یک شیب ملایم به دنبال لغو مجوز نشریات کم کار هستیم، گفت: هیات نظارت بر مطبوعات، نشریاتی را که زیر 10 درصد انتشار دارند لغو مجوز می کند.

 

وی افزود: تمام کسانی که قصد دریافت مجوز دارند پس از دریافت مجوز تا سه سال بدون آگهی و یارانه باید کار کنند و این اقدام سبب شد تا عده ای زیادی قید مجوز گرفتن نشریه را بزنند.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان نمود: نشریاتی که از اول بهمن 96 مجوز انتشار گرفته اند انتظار دریافت آگهی و یارانه را نداشته باشند.

 

دربندی اعلام کرد: 300 روزنامه، هزار و800 هفته نامه و دو هفته نامه و هزار و900 ماهنامه در کشور فعالیت دارند.

 

وی افزود: از 3 هزار و 800 نشریه مکتوب فعال، 280 در حوزه دین، معارف و قرآن، 350 نشریه در حوزه ورزش، 100نشریه در حوزه سینما، ادبیات و هنر، 75 نشریه در حوزه کودک و نوجوان و 90 نشریه در موردخانواده و سرگرمی، 10نشریه در حوزه معلولان و 12 نشریه در حوزه اقلیت های مذهبی فعالیت دارند.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هزار و 400 خانم، مدیر مسئول و 150 نفر از برادران اهل سنت مسئول نشریات هستند.

 

دربندی توجه ویژه به بدنه اصلی مطبوعات را رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: با رایزنی های به عمل آمده با صندوق هنر 3 هزار خبرنگار بیمه پایه می شوند؛ مدیرمسئولان نشریات براساس قانون خانه مطبوعات موظف است که خبرنگاران و روزنامه نگاران را بیمه کنند.

 

وی افزود: در گام اول هر خبرنگاری که به هر دلیلی مدیر مسئول، او را بیمه نمی کند و جای دیگری بیمه نیست و معطل مانده، نامه ای به من بدهد تا ما بررسی کنیم و در صورت احراز صلاحیت، مقدمات بیمه پایه را برای خبرنگار فراهم می کنیم.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در گام دوم، از صندوق هنر، 3 هزار سهمیه برای بیمه تکمیلی اخذ کرده ایم و به دنبال سهمیه دیگر هستیم.

 

دربندی گفت: صندوق هنر وامهای محدود می دهد اگر مسئولی نامه ای به من بنویسد در خواست وام کند ما نامه ای به صندوق می زنیم و این وام در اختیار آن مسئول نشریه قرار می دهیم.

 

وی افزود: وامهایی برای خبرنگاران و مدیران مسئول تعریف شده که براساس ضوابط نامه ای پرداخت می شود.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم شکایت از خبرنگاران و روزنامه نگاران است.

 

دربندی گفت: خبرنگاران و مدیر مسئولان نشریات تهران به صورت حضوری و شهرستانی ها با تلفن می توانند با مشاور حقوقی، بیمه ای و مالیاتی ارتباط برقرار کنند.

 

وی افزود:یکی از مشکلاتی که در حوزه رسانه داریم، شکایت هایی است که خبرنگاران، روزنامه نگاران و مدیر مسئولان می کنند، اگر یکی این گونه مشکل دارد می تواند با ما مشورت کند تا ما به او کمک کنیم.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی تاکید کرد: با وزیر مخابرات در مورد دادن اینترنت بدون فیلتر برای خبرنگاران صحبت شده است.

 

دربندی گفت: ساده سازی صدور کارت خبرنگاری، گسترش حضور اهالی رسانه در خانه های مطبوعات و سلامت خبرنگاران فعالیت های است که در رویکرد اول که همان توجه ویژه به بدنه مطبوعات، صورت می گیرد.

 

وی افزود: در راستای ساماندهی پرداخت یارانه، رسانه هایی که از بدنه حکومت هستند یعنی رسانه ای که وابسته به سپاه و هلال احمر و وابسته به سازمانی که بودجه دارد از دریافت یارانه حذف می شوند.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ادامه داد: همچنین به رسانه ای که مدیر مسئول آن خبرنگاران خودش را بیمه نکند یارانه تعلق نمی گیرد.

 

دربندی گفت: یکسری ظرایب کاهنده و افزاینده برای دریافت یارانه گذاشته شده است و روزنامه هایی که تذکر می گیرند یارانه آنان کاهش می یابد.

 

وی افزود: افزودن یارانه به نشریات تخصصی بر می گردد که 60 درصد از مطالب آن مرتبط با موضوعی که برای آن نشریه تعریف شده است.

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی یادآور شد: استانهای کم برخوردار ظریب ویژه ای برای پرداخت یارانه به آنان اختصاص داده ایم.

 

دربندی با اشاره به اینکه برای سایت ها یارانه در نظر گرفته شده است، گفت: سایت های که در رتبه بندی ما شرکت کرده اند و یا تخصصی و یا در منطق کم برخوردار هستند، یارانه به آنان تعلق می گیرد.

نظر شما