شناسهٔ خبر: 27428028 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

انتقاد روزنامه ایتالیایی از سکوت رسانه های امریکا در قبال فجایع یمن

روزنامه ایتالیایی "ایل جورناله" با لحنی انتقادآمیز از سکوت رسانه ها به ویژه آمریکایی درقبال فاجعه یمن نوشت: رسانه های آمریکا تبدیل به بلندگوی قدرت شده و چشمان خود را روی جنگ در یمن بسته اند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / این روزنامه افزود: ترامپ رئیس جمهوری است که مشارکت آمریکا با عربستان را علیه شورشیان یمن آغاز کرد. آمریکا به عربستان سعودی سلاح می فروشد و سوخت و تجهیزات جنگنده های آنرا فراهم می کند. جنگنده هایی که بیشتر علیه مدارس و بازارها استفاده می شوند. آمریکا همچنین کمک های نظامی و اطلاعاتی به عربستان را تضمین می کند.

ایل جورناله نوشت: در یمن تاکنون بیش از 15 هزار نفر که اغلب آنها غیرنظامی بودند، جان خود را از دست داده اند. بلوک زمینی، هوایی و دریایی به رهبری سعودی ها و متحدان آن به قدری ساختارهای یمن را تضعیف کرد که منجر به بزرگترین اپیدمی وبا در تاریخ شد. در پایان 2017 یک میلیون نفر از جمعیت 28 میلیونی یمن به وبا مبتلا شدند و سپس یک قحطی 18 میلیون یمنی را در برگرفت. آیا این یک کثافت بازی نیست؟ آیا این یک دلیل خوب برای حمله و نابودی ترامپ جنگ طلب نیست؟
این روزنامه افزود: در سال 2017 شبکه 'Mnsbc' آمریکا در رابطه با راشاگیت و روس ها 1385 گزارش پخش کرد و تنها در 82 گزارش نامی از یمن برده شد. جالب اینکه از این 82 سرویس نیز تنها یک گزارش درباره یمن صحت داشت که در آن گفته شد 'بمباران سعودی می تواند منجر به تشدید اوضاع بد انسانی شود'. درحالی که هیچ اشاره ای به اپیدمی وبا در یمن نشد با اینکه سازمان ملل این اپیدمی را شدیدترین در تاریخ دانسته است.
ایل جورناله نوشت: در سال 2018 نیز همین داستان تکرار شد، گزارشات متعددی درباره جرایم فرضی روس ها در سوریه منتشر شد اما هیچ مطلبی درباره آنچه آمریکا در یمن می کند، منتشر نمی شود. داستان فاجعه کودکان و غیرنظامیان تنها زمانی (برای رسانه های امریکا) جالب خواهد بود که روی آن پرچم آزادی و دموکراسی (پرچم امریکا) کشیده شده باشد. متاسفانه این یک ترقی خواهی ساخت امریکا است که حتی در رسانه های ایتالیا نیز به چشم می خورد.
این روزنامه افزود: نیویورک تایمز بطور غمناکی تبدیل به بلندگوی تبلیغات نومحافظه کاران شده است. از جمله مثال های جالب اخیر می توان به گزارش ماه آوریل گذشته اشاره کرد که در آن سعی می کرد نشان دهد که داعش از طریق جمع آوری مالیات در قلمرو خلیفه، خود را نگه می دارد و هیچ کدام از متحدان آمریکا به او کمک نمی کنند.
ایل جورناله نوشت: جالب اینکه همان روزنامه ای که بیش از بقیه در رابطه با ایمیل های هک شده هیلاری کلینتون از سوی روس ها که توسط ویکی لیکس منتشر شده بود، فریاد می کشید، فراموش کرد که خود کلینتون در نامه ای خطاب به جان پودستا رئیس کمپین ریاست جمهوری، در سال 2015 نوشته بود که باید از تمام ابزار سنتی ، از دیپلماسی تا اطلاعاتی برای فشار بر عربستان سعودی و قطر که به کمک های مالی و پشتیبانی لجستیک به داعش و گروه های افراطی سنی در خاورمیانه ادامه می دهند، استفاده کرد.
این روزنامه در پایان نوشت: اکنون باید با جدیت از خود بپرسیم که چگونه روزنامه نگاری پذیرفته است که تبدیل به بلندگوی قدرت شود؟ درام واقعی در اینجا است. / ایرنا

نظر شما