شناسهٔ خبر: 27424332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

میرزایی در واکنش به اقدام شرکت انگلیسی مبنی بر توقف ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران:

عدم تبعیت شرکت‌های اروپایی از دولت‌های اروپا/ سفارتخانه‌ها باید شرکت‌های کوچک و سودآور اروپایی را شناسایی و جذب کنند

عضو کمیسیون انرژی در مجلس با اشاره به اقدام شرکت انگلیسی مبنی بر توقف ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران، گفت: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور باید شرکت‌های کوچک و یودآور اروپایی را شناسایی و جذب کنند.

صاحب‌خبر -

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در واکنش به توقف ساخت نیروگاه خورشیدی از سوی شرکت انگلیسی کوئرکاس تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: شرکت‌ها در اروپا دولتی نیستند و در انتخاب شرکای تجاری از نظر دولت تبعیت نمی‌کنند. با توجه به رویکرد آمریکا و تجارب گذشته هم پیش بینی می‌شد که بسیاری از شرکت‌های اروپایی که در بازار آمریکا حضور دارند با خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌ها، ایران را ترک خواهند کرد.

لزوم همکاری با شرکت‌های کوچک اروپایی و بازاریابی برای شناسایی شرایط سرمایه‌گذاری

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در چنین شرایطی دولت‌های اروپایی باید بتوانند راه را برای مبادلات پولی با ایران تعبیه کنند، از این رو شعباتی از بانک‌های اروپایی باید با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم نفت خام را از ما خریداری کنند.

وی افزود: از سوی دیگر جمهوری اسلامی در این شرایط می‌تواند با شرکت‌های کوچک اروپایی همکاری کند اما بازاریابی برای این اقدامات باید انجام گیرد، دولت‌های اروپایی نمی‌توانند این بازاریابی را برای ما انجام دهند. بنابراین سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی باید سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سودآور کوچک را شناسایی و جذب کند.

سفارتخانه‌ها باید شرایط جذب سرمایه به داخل را فراهم کند

میرزایی یادآور شد: متاسفانه شرکت‌های داخلی و سایر مسئولان مربوطه به درآمدهای نفتی اکتفا کردند و به دنبال راههای دیگر سرمایه‌گذاری در کشور نیستند. در واقع برای تبدیل این چالش به فرصت باید راه‌های درآمدزایی را شناسایی و انتخاب کنند. متاسفانه در داخل کشور هم مسئولان به امید یکدیگر هستند و کارهای خود را بر دوش یکدیگر می‌اندازند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت‌های اروپایی نمی‌توانند جور تنبلی ما را بکشند، این نظریه هم غیرمعقول و بدون سرانجام است لذا سفارت خانه ها به عنوان نقطه اتصال شرکت‌های خارجی با داخل باید این شرایط را شناسایی و تعبیه کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ دیه‌گو بیاسی، مدیراجرایی کوئرکاس در ایمیلی به رویترز اعلام کرد بدنبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ما تصمیم گرفتیم تمامی فعالیتهایمان در ایران شامل پروژه ۶۰۰ مگاواتی را متوقف کنیم. لذا شرکت کوئرکاس از توقف پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو (۵۷۰ میلیون دلار) در ایران تحت تاثیر اقدامات خصمانه آمریکا خبر داد./

پایان پیام

نظر شما