شناسهٔ خبر: 27423999 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

صفحه امروز؛ 16 آگوست

مارگارت میچل، چارلز بوکوفسکی، آلبرت کوهن و دایانا واین جونز از نویسندگانی هستند که نامشان با تقویم ادبی امروز گره خورده است.-

صاحب‌خبر -
چارلز بوکوفسکی
 
چارلز بوکوفسکی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نویسندگان آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند.
 
مارگارت میچل
مارگارت میچل، نویسنده آمریکایی چنین روزی در سال 1949 از دنیا رفت. وی نوامبر 1900 به دنیا آمد. «بر باد رفته» عنوان مهم ترین رمان اوست که سال ۱۹۲۶ شروع به نوشتن آن کرد. این رمان سرانجام سال ۱۹۳۶ چاپ شد و طولی نکشید که به 40 زبان ترجمه شد. این کتاب از چنان شهرتی برخوردار شد که سال 1936 جایزه کتاب ملی و سال 1937 جایزه پولیتزر را برای میچل به ارمغان آورد و تنها در 6 ماه فروش يك ميليوني را به خود اختصاص داد. پس از آن فیلم «بر باد رفته» سال 1940 جایزه اسکار را نیز به نام خود کرد. دولت آمریكا به منظور قدردانی از مارگارت میچل تمبری به یاد او چاپ و روانه بازار کرده است. 

چارلز بوکوفسکی
هنری چارلز بوكوفسکی شاعر و نویسنده آلمانی – آمریکایی چنین روزی در سال 1920 در آندرناخ آلمان به دنیا آمد. در سه سالگی همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد و به همین دلیل نوشته هایش به شدت تحت تاثیر فضای شهر لس‌آنجلس قرار دارد. در کارنامه ادبی او هزاران شعر، صدها داستان کوتاه، و ۶ رمان، و بیش از 50 کتاب وجود دارد و منتقدانی چون «ژان‌پل سارتر» وی را «بزرگترین شاعر آمریکا» لقب داده‌اند. وی در ۲۴ سالگی، داستان کوتاه «عواقب یک یادداشت بلند مردود» را در مجله داستان به چاپ رساند. دو سال بعد، داستان کوتاه «۲۰ تشکر از کاسلدان» را منتشر کرد و «قلب من در دست او اسیر است» را سال 1963 و «صلیب در دست مرگ» را سال ۱۹۶۵ روانه بازار کرد. پس از آن مدتی هیچ چیز ننوشت و سال‌ها به عنوان نامه‌رسان در اداره پست لس آنجلس کار کرد و روزی که دوباره نوشتن را آغاز کرد از اداره پست اخراج شد. او در سال 1969 به نوشتن حرفه‌ای تمام وقت پرداخت و کمتر از یک ماه نخستین رمانش به نام «پستخانه» را به اتمام رساند. آخرین کتاب او در سال 1994 با عنوان «موسیقی آب گرم» منتشر شد. روی سنگ قبر این شاعر تنها یک جمله نقش بسته است: تلاش نکن!

آلبرت کوهن
آبراهام آلبرت کوهن نویسنده سوییسی در چنین روزی از سال 1895 به دنیا آمد. او که زاده یونان بود، در سال 1919 شهروند سوییس شد. او که مدت ها به عنوان دیپلمات فعالیت می کرد، چهار رمان و چند نمایشنامه در کارنامه اش دارد که به زبان فرانسوی نوشته شده‌اند. این رمان ها در حقیقت به نوعی داستان هایی بر مبنای زندگینامه خود او هستند. سولال یکی از قهرمان هایش را همزاد خود او می دانند. رمان «زیبای ارباب» او که به عنوان «کتاب عشق» شناخته می شود سال 1968 جایزه آکادمی فرانسه را دریافت کرد و از آن زمان آثار او به عنوان کتاب های پرفروش انتشارات گالیمار همچنان منتشر می شوند. این رمان یکی از رمان هایی است که در فهرست صد کتابی که باید پیش از مرگ خواند، جای گرفته است. کوهن سال 1981 درگذشت.

دایانا واین جونز
دایانا واین جونز، نویسنده بریتانیایی چنین روزی در سال 1934 در لندن به دنیا آمد. شهرت وی به خاطر نگارش مجموعه داستان‌هاي فانتزي براي كودک و نوجوان است. از اين نويسنده بيش از 40 عنوان داستان و مجموعه داستان منتشر شده و کتاب های وی با کتاب های هری پاتر مقایسه می شود. اين نويسنده جوايز متعددي را در كارنامه خود ثبت كرده كه جايزه انجمن كتابخانه‌هاي آمريكا در سال 1977و 1978، جایزه گارین سال 1978، جايزه ادبيات فانتزي كارل ادوارد سال 1999و مدال كارنگي سال 1977 و همينطور جايزه كتاب سال انگليس در سال 1984 از جمله آن هاست. همچنین وی سال 2006 به خاطر نگارش داستانی که برمبنای آن يك انيميشن ژاپني ساخته شد، موفق به اخذ جايزه اسكار بهترين فيلمنامه انيميشن شد. «قصر متحرک هاول»، «داستان جادوگر» و «زندگی کریستوفر چانت» از جمله آثار اوست. وی مارس 2011 از دنیا رفت.

نظر شما