شناسهٔ خبر: 27423932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تنش پنتاگون و خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی همچنان ادامه دارد

R1036247/P36447/S8,1128/CT10

در شرایطی که سخنگوی پنتاگون قصد داشته است تا روابط خود با رسانه های خبری آمریکایی را بهبود بخشد ولی این روابط بار دیگر با تنش و چالش های بزرگتری روبرو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پلیتیکو، روابط سخنگوی پنتاگون با خبرنگاران رسانه های آمریکایی از سه هفته قبل تاکنون دچار تنش شده و او قصد داشته است تا در یک نشست دیگر با خبرنگاران این تنش ها را حل و فصل کرده و روابط پنتاگون با رسانه های خبری را بهبود بخشد.

ولی بر اساس اعلام سه خبرنگار که در این نشست حضور داشته اند، دیدار دانا وایت سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با خبرنگاران بار دیگر با تنش روبرو شده است. زمانی که خبرنگاران مسائلی مثل دسترسی سخت به جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و سایر مقام های ارشد پنتاگون را مطرح کردند، دانا وایت این مسائل را با انتقاد از دقت گزارش های منتشر شده در رسانه های خبری آمریکایی رد کرد.

وایت در این باره گفت: من آنچه را که خبرنگاران در رسانه های خود منتشر می کنند به دقت زیر نظر دارم ، نحوه پوشش خبری و رسانه ای رویدادهای پنتاگون به شیوه ای نیست که کارکنانش دوست داشته باشند.

دانا وایت و سرویس رسانه ای پنتاگون پیش از این نیز دسترسی خبرنگاران به اطلاعات، مصاحبه ها و مسافرت های ماتیس را محدود کرده اند.

ولی طی هفته های اخیر برخی خبرنگاران اعلام کرده اند که دسترسی آنها به اتفاقات و رویدادهای پنتاگون محدودتر از قبل شده است. در یک مورد در بهار امسال، مقام های پنتاگون مانع از سفر یک خبرنگار به همراه نظامیان آمریکایی به خارج از کشور شدند، آن هم به دلیل انتشار یک مطلب انتقادی علیه پنتاگون توسط این خبرنگار.

نمونه دیگر عدم دعوت از خبرنگاران وبگاه دیفنس وان برای شرکت در یک میزگرد با حضور معاون وزیر دفاع آمریکا در اوایل ماه جاری بوده است. این میزگرد با هدف بررسی پیشنهاد ترامپ درباره ایجاد نیروی فضایی آمریکا برگزار شده است. دلیل عدم دعوت از خبرنگاران دیفنس وان آن بوده است که یکی از خبرنگاران این وبگاه زودتر از آنکه پنتاگون رسما طرح مربوط به تشکیل نیروی فضایی آمریکا را علنی کند، بخش هایی از این طرح را فاش کرده بود.

کوین بارون سردبیر این سایت تایید کرده است که هیچ یک از خبرنگارانش به این میزگرد دعوت نشده بودند و کاخ سفید نیز با ارسال ایمیلی به وی اعلام کرده است که علت عدم دعوت از خبرنگاران این سایت به خاطر افشای طرح تشکیل نیروی فضایی آمریکا بوده است. البته کاخ سفید به خاطر این حادثه عذرخواهی کرده است.

بارون در این باره گفت: به نظر می رسد دیفنس وان عمدا به خاطر گزارش های قبلی ما از این نشست خبری کنار گذاشته شده است.

در حالی که دانا وایت حاضر به اظهار نظر در این باره نشده است ولی ترجیح داد از طریق چارلز سامرز سخنگوی دیگر پنتاگون بیانیه ای صادر کند. در این بیانیه آمده است: ما متعهد به ارائه دقیق و به موقع اطلاعات به رسانه های خبری، کنگره و مردم آمریکا هستیم .

سامرز در ادامه این مساله را رد کرده است که پنتاگون اقدامات تلافی جویانه ای را علیه برخی خبرنگاران انجام داده است.

وی افزود: شاید برخی خبرنگاران احساس کنند که برای سفرهای خارجی کمتری به همراه ماتیس دعوت می شوند ، آن هم نسبت به دولت های قبلی . این مساله بدان دلیل است که وزارت دفاع آمریکا به دنبال مشارکت دادن رسانه های خبری منطقه ای بیشتری است.

با این وجود، خبرنگاران پنتاگون از عدم دسترسی به مقام های ارشد وزارت دفاع آمریکا به شدت انتقاد می کنند و بر این باورند که این مساله دسترسی به اطلاعات لازم برای آمریکایی ها را سخت و دشوار کرده است، آن هم درباره فعالیت های وزارت دفاع که بخش مهمی در دولت ترامپ به شمار می رود و کنترل میلیاردها دلار را برای هزینه کردن برای نظامیان آمریکایی در داخل و خارج از کشور بر عهده دارد.

انتهای پیا /

نظر شما