شناسهٔ خبر: 27415749 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کتاب خاطرات اسارت یک محافظ رونمایی شد/ گلریز: دشمنان از راه فرهنگی وارد شده اند

مراسم رونمایی از کتاب جندی مکلف عصر امروز در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

کتاب خاطرات اسارت یک محافظ رونمایی شدبه گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب «جندی مکلف» که خاطرات اسارت یک محافظ (حسین اصغری) گردآوری شده عصر روز پنج شنبه 25 مرداد در فرهنگسرای ابن سینا با حضور محمد گلریز (خواننده)، عزت الله ضرغامی عضو شورای انقلاب فرهنگی، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد،محسن صالحی خواه نویسنده کتاب «جندی مکلف» برگزار شد.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم گفت: از آزادگان، آزاده و اسرا بسیار گفته شده است، آیا واقعا آزادگان به این مناسبت‌ها و مراسم‌هایی که برایشان گرفته می شود نیازی دارند؟ آیا جناب اصغری نیازی داشتند کتابشان را رونمایی کنیم؟ همه میدانیم که اسرا با همه اخلاصشان به جبهه ها رفتند.

وی با بیان علت اصرار بر برگزاری روز و هفته آزادگان، گفت: اسارت، یک مینیاتور و ظرفیتی از آنچه بود که در دنیای آزاد داریم. اقلیت‌های مذهبی، اقوام و سنین مختلف از آزاده سیزده ساله (مهدی طحانیان) تا هفتاد و هشت ساله را در اسارت داشتیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: اسرار نیمه‌های شب، با خدا راز و نیاز کردن است و این اتفاق باعث شد تا اسراء در تحریم اقتصادی و شرایط سخت، سرمایه‌های بزرگ انقلاب شدند، اسرایی که باید با مشکلات روحی و روانی برمی‌گشتند، حالا الماس‌های بزرگ و درخشانی شدند.

حجت الاسلام  و المسلمین ابوترابی فرد: اسارت دانشگاهی برای تقرب به خدای سبحان بود

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد با اشاره به اینکه اسارت یک برگ زرین، زیبا و ماندگار و پراثر از تاریخ ایران و دفاع مقدس است، گفت: اسارت عرصه‌ای بود که به حوزه‌ای از انواع تهدید‌ها تبدیل شد، تهدیدات جدی برای نوجوانانی که بسیاری از آنان دوران سنی ۱۶، ۱۸ تا ۲۰ ساله را تجربه می‌کردند و به یک فرصت استثنایی برای رسیدن به بالاترین مدارج انسانی تبدیل شد.

وی افزود: اسارت به معنای واقعی کلمه، دانشگاهی برای تعالی، تکامل و تقرب به خدای سبحان بود. آنچه بستر این حرکت عظیم و پرافتخار را فراهم کرد به نور ایمان، معنویت و جهاد در راه خدا بستگی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: کسانی که با الهام از آموزه‌های دینی به عنوان مجاهد فی سبیل الله در میدان‌های نبرد حاضر شدند، در راه مجاهدتی سخت با دژخیمان نمونه تاریخ، سخت‌ترین دوران را در اردوگاه‌های تاریک که روزنه‌ای از امید در آن دیده نمی‌شد با استقامت و ایمان سپری کردند. آقای اصغری که در میدان جهاد حضور دارد و نقش مهمی در حفاظت از انقلاب ایفا می‌کند و در معرض شهادت است، متواضعانه از همسرش برای حضور در نبردی دشوار اجازه می‌گیرد. خداوند به احترام این افراد، جهنم صدام را به قطعه‌ای از بهشت تبدیل کرد. آزادگان اذعان دارند که این جهنم شکنجه و آلوده به حضور افراد پست از جبهه نیرو‌های بعثی چگونه به بهشت مبدل شد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آزادگان عراق را فتح کرده بودند، اظهار داشت: آزادگان در مسیر شلاق‌ها و تونل‌های مرگ، اسلام و انقلاب را با همه ارزش‌ها و اصولش عینیت بخشیدند؛ گاهی چشم آزادگان در این تونل‌های وحشت از حدقه بیرون پرید. یکی از تهدید‌های دوران اسارت و تنهایی، اوقات فراغت، افسردگی و خستگی از این زندان‌های بی روح و بی نشاط بود. گرانبهاترین و نایاب‌ترین گوهر، در آن دوران وقت و زمان بود و برای تمام دقایق و لحظاتشان برنامه داشتند.

گلریز: دشمنان از راه فرهنگی وارد شده اند

در این مراسم محمد گلریز، خواننده کشورمان با اشاره به درخواست خود از رئیس سازمان صدا و سیما برای پرداختن به سرود‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در رسانه ملی بیان کرد: در این شرایط دشمنان قسم خورده این مرز و بوم از راه فرهنگی وارد شده اند، آن‌ها که در جنگ سخت نتوانستند حریف ما شوند با جنگ نرم آمدند تا با ما مقابله کنند. مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با شاعران داشتند بانگ آزادی را زمزمه کردند و گفتند شعر باید اینگونه باشد؛ میان مردم زمزمه شود. واقعا موسیقی مقاومت و دفاع مقدس ما در کشور فراموش شده است البته یک موسیقی آمده است که نام آن را موسیقی اجق و جق گذاشتم.

اصغری: من راوی جنگ نیستم

در این مراسم سردار حسین اصغری، با اشاره به صبر و شکیبایی همسرش، مقاومت و تحمل مادرش و دو دخترش در برابر فضای اسارت، گفت: هرچه فکر می‌کردم حقیقت باشد، در کتاب آورده ام. تقریبا دو سال و خورده‌ای از اسارت ما گذشته بود و این زمزمه به گوشمان می‌رسید که شاید فضا و تعاملاتی بین ایران و عراق انجام شود که در نهایت به قطعنامه ۵۹۸ منجر شد. در بین اسرا شخصی به نام سید ناصر بود که قرار شد او به موجب قطعنامه به ایران بیاید و هر کسی به او مطلبی می‌گفت، یکی از اسرا به نام سید رضا به او گفت: «به بابام بگو این سید رضا خار چشم عراقی هاست خودش متوجه ماجرا می‌شود».

وی افزود: هنگامی که به فضای مجازی و حوزه‌های انتخاباتی وارد می‌شوم یاد سید ناصر و سید رضا می‌افتم. من راوی جنگ نیستم شاهد جنگ هستم.

اصغری در بیان بخشی از جزئیات جنگ بیان کرد: وقتی به خاکریز رسیدیم وقتی به ما گفتند به خط بزنید ما به خط زدیم؛ وقتی به خاکریز اول رسیدیم عملیات لو رفت. طوری شد که شب را روز دیدم. میدان مین به گونه‌ای شد که رزمندگان پر پر شدند آنجا پایمان را روی شهدا گذاشتیم و رفتیم، اما پایمان را روی آرمان‌های شهدا نگذاشتیم. ما هیچ چیزی نداریم شهدا از همه چیزشان گذشتند.

ضرغامی: آزادگان برای ما مثل ستاره علامت هستند

عزت الله ضرغامی عضو شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: در قرآن آمده است: «برای شما علامت قرار می‌دهیم که راه را گم نکنید»؛ بدون علامت مگر می‌شود راه رفت. امروز که ما با هم صحبت می‌کنیم اگر علامت‌هایی اضافه شده است نباید راه را گم کنیم. وقتی کسی به طبیعت می‌رود باید علامت‌هایی باشد که راه را گم نکند. آن وقت مگر می‌شود خداوند در دنیا برای ما علامت‌هایی نگذاشته باشد. آزادگان مثل ستاره‌ها علامت هستند آزادگان حتی اگر پیر شوند برای ما مثل ستاره علامت هستند.

وی افزود: آزادگان ما مانند ستاره زیبایی عمیق و خیره کننده‌ای دارند که راه را به ما نشان می‌دهند تا راه را گم نکنیم.

محسن صالحی خواه در پایان با اشاره به اینکه نوشتن کتاب «جندی مکلف» توفیقی بود که خداوند نصیبم کرد، گفت: دعا کنید تا آخر در این مسیر بایستیم و قلم ما تنها برای شهدا بلغزد.

در پایان مراسم از کتاب «جندی مکلف» رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما