شناسهٔ خبر: 27409407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پشت بام‌ مجتمع های مسکونی تبریز قابل تبدیل به فضای سبز است

تبریز - ایرنا - مدیرعامل سازمان پارک ها و زیباسازی شهرداری تبریز گفت: پشت بام‌ مجتمع‌های تجاری و مسکونی بزرگ از بهترین فضاها برای ایجاد فضای سبز به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی مدبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در همین راستا طرحی در قالب پشت بام سبز شهری در مجموعه سازمان پارک های تبریز در حال مطالعه است.
وی با بیان اینکه پشت بام‌های بزرگ و وسیع در نقاط مختلف شهر از فضاهای مغفول مانده در حوزه فضای سبز به شمار می‌رود که باید برای شکل گیری آن ها برنامه ریزی کرد، اظهار داشت: در این راستا باید جلسات مشترکی بین سازمان پارک ها، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نظام مهندسی برگزار و جزئیات اجرایی شدن این طرح بررسی شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و زیباسازی شهرداری تبریز یادآوری کرد: در سطح تبریز ساختمان‌ها و مجتمع‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان در فضاهای بالای 500 متر از پشت بام آن ها برای ایجاد فضای سبز استفاده کرد.
مدبر ادامه داد: به عنوان مثال در چهارراه شهید بهشتی تبریز 10 هزار متر مربع ساختمان سازی وجود دارد که پشت بام آن ها به شکل خالی رها شده است.
وی گفت: تبریز از لحاظ تراکم و بافت شهری در رتبه‌های نخست بین سایر کلانشهرها قرار دارد که این موضوع ایجاد فضای سبز در پشت بام‌ها به خصوص در انبوه سازی‌ها و مجتمع‌های بزرگ را ضروری می کند.
مدبر ادامه داد: با توجه به رشد عمودی شهرها در زندگی کنونی و کمبود فضاهای شهری، امکان توسعه فضای سبز محدود می‌شود و در چنین شرایطی می توان از پشت بام‌ها برای جبران این کمبود استفاده کرد.
بام‌های سبز مدرن که از سیستم لایه‌های پیش ساخته تشکیل می‌شود به نسبت پدیده‌ای نو است و این نوع بام‌ها در دهه 1960 در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپا گسترش یافت.
گرچه این بام ها در شمال اروپا مانند کشورهای اسکاندیناوی، هلند و اسکاتلند کاملا رواج داشت اما شکل مدرن و شهری آن در آلمان و آمریکا ایجاد شد.
بر اساس برآوردهای موجود اکنون حدود 10 درصد از کل بام‌های آلمان، بام سبز بوده و ایالات متحده آمریکا نیز بام‌های سبز قابل توجهی دارد اما تعداد آن‌ها به اندازه اروپا نیست.
8023/6183

نظر شما