شناسهٔ خبر: 27393200 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیام های لبنانی و منطقه ای سخنرانی نصرالله

بیروت- ایرنا- سخنرانی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم دوازدهمین سالگرد پیروزی مقاومت در تجاوز 33 روزه رژیم صهیونیستی به این کشور در رسانه های لبنانی و منطقه ای بازتاب گسترده ای داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نصرالله دیشب در جمع هزاران نفر از اقشار مختلف مردم و مقام ها و شخصیت های سیاسی، مذهبی لبنان و دیپلمات های برخی کشورها، در چند محور داخلی و خارجی به سخنرانی پرداخت.
برخی رسانه ها، موضوعات داخلی و برخی نیز موضوعات خارجی را که سید مقاومت مطرح کرد بازتاب دادند.
یکی از مهم ترین بخش های سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان درباره پیام و نصیحت به رهبران گروه های سیاسی لبنانی بود که در روزنامه ها و رسانه های این کشور بازتاب بیشتری یافت.
موضوعات دیگر مورد توجه رسانه ها، تاکید نصرالله بر قدرت حزب الله و مقاومت، نزدیک بودن پایان جنگ در سوریه و آمادگی برای جشن نهایی، محکومیت جنایت های محور سعودی در یمن و یکی دانستن قاتلان کودکان یمن با کودکان لبنان، شکست معامله قرن در فلسطین و ضعف عربستان و بحران های آن بود.

**الجمهوریه
روزنامه «الجمهوریه» لبنان در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود نوشت: دیشب گره جدیدی در فرایند تشکیل دولت لبنان بوجود آمد. «سعد الحریری» در اظهاراتی گفته که اگر دیگران بر عادی سازی روابط با سوریه اصرار کنند، دولت جدید تشکیل نخواهد شد؛ و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله بدون اینکه نامی از او ببرد، پاسخ داده که به «رهبران دیگری که ما با آنان در موضوع رابطه با سوریه اختلاف نظر داریم، نصیحت می کنم که بر روی مواضعی که بعدا از آن عقب نشینی می کنند، پافشاری نکنند.»
الجمهوریه البته این را هم ذکر کرد که نصرالله ابراز امیدواری کرده که «گفت و گوها به تشکیل کابینه منتهی شود.»

**النهار
روزنامه «النهار» لبنان نیز در گزارشی با تیتر «نظام سوریه، بار دیگری میان الحریری و نصرالله» نوشت که علامت های شک زیادی درباره سرانجام تشکیل دولت در این کشور وجود دارد، و در این حال اختلاف ها به طور مشخص در موضوع رابطه با سوریه شدت می گیرد.
النهار همچنین توئیت «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات را نیز که به سخنان سید حسن نصرالله واکنش نشان داده بود، در خبری آورد.
قرقاش در توئیت خود، سخنان دبیرکل حزب الله را درباره جنایت ها و ناکامی محوری به سرکردگی عربستان سعودی، نمونه ای برای شکست سیاست بی طرفی رسمی لبنان دانست و این سخنان را مزدوری ایران توصیف کرد.

**الأخبار
روزنامه «الاخبار» لبنان برای پوشش خبری سخنان دیشب دبیرکل حزب الله تیتر «نصرالله: از ضاحیه تا یمن، قاتل یکی است» را انتخاب کرد.
وی اظهار داشت: آنکه خون کودکان را در یمن می ریزد، همان است که خون لبنانی ها را ریخت. به عزیزان و اهل کرامت و شرافت، به خصوص خانواده های شهدای «ضحیان» یمن می گوییم که بدانید یقیناً کسی که با شما جنگید و عزیزانتان را کشت، همان است که با ما در «ضاحیه» جنگید. همان نیرو و سلاح و همان هدف؛ و همانگونه که خون کودکان لبنانی پیروز شد، خون فرزندان و کودکان شما در یمن هم به پیروزی خواهد رسید.
این روزنامه لبنانی در ابتدای گزارش خود نوشت که قدرت محور مقاومت و تغییر قواعد درگیری به نفع آن در منطقه در سخنرانی سید حسن نصرالله، نمود بیشتری داشت و این خطاب، چند پیام به دشمن اسرائیلی بود که دیگر نمی تواند هر لحظه دست درازی کند، چرا که می داند هرگونه تجاوزی، با پاسخی دردناک مواجه خواهد شد.
الاخبار افزود: نصرالله به گفتن این که مقاومت همه مؤلفه های پاسخ در هر زمان و مکانی را دارد اکتفا نکرده و تصریح کرد: حزب الله قدرتمندتر از ارتش اسرائیل است.

**البناء
روزنامه ملی گرای «البناء» لبنان نیز بخش های مختلف سخنان سید مقاومت را برجسته کرد و نوشت که نصرالله دیشب گفت: حزب الله از ارتش اسرائیل قدرتمندتر است؛ پیروزی در سوریه به زودی نهایی می شود؛ برای ایران نگران نباشید؛ و معامله قرن هیچ چشم اندازی ندارد.
این روزنامه در ادامه نوشت که نصرالله به اسرائیلی ها پیام داد که حزب الله از ارتش شما، و جنگ هایی که با آن تهدید می کنید و جرات راه اندازی آن را ندارید، قدرتمندتر است؛ مقاومتی که شما را در سال 2006 شکست داد، امروز از چند نظر همچون سلاح، اراده و عزم و تجربه و آزمودگی، و یقین به پیروزی، قدرت بیشتری دارد.
البناء هم اظهارات سید حسن نصرالله درباره یکی بودن دشمن و یکی بودن شیوه وحشی گری در کشتار لبنانی ها و یمنی ها را بازتاب داد و آن را پیام و وعده ی پیروزی مانند لبنان توصیف کرد.

**اللواء
روزنامه «اللواء» لبنان نوشت که نصر الله گفت: مقاومت در لبنان امروز از هر زمان دیگری در گذشته قدرتمندتر است.
این روزنامه یکی از جملات دبیرکل حزب الله در موضوع داخلی لبنان را نیز برجسته کرد، آنجا که نصرالله گفت: در صورتی که کسی در داخل یا خارج بر تحولات منطقه ای حساب باز کرده تا بر روی تشکیل دولت تاثیر بگذارد، در اشتباه و توهم است.
این روزنامه لبنانی تهدید و هشدار نصرالله را که گفت «اگر برای ما محرز شود که برخی روی تحولات منطقه ای حساب باز کرده اند، موضع ما درباره تشکیل دولت به گونه دیگری خواهد بود» نیز برجسته کرد و از قول وی نوشت: این به نفع کسی نیست.

**الدیار
روزنامه «الدیار» لبنان نیز در پوشش سخنرانی دیشب سید مقاومت، اظهارات او را درباره طرح شوم آمریکا برای پایان دادن مساله فلسطین برجسته کرد و تیتر زد: ایستادگی ما جلوی معامله قرن را می گیرد.
نصرالله در بخشی از سخنان خود، به طرح سازش موسوم به «معامله قرن» اشاره و خاطرنشان کرد: با آمدن ترامپ بر سرقدرت در آمریکا و محمد بن سلمان در عربستان سعودی، طرح معامله قرن را شروع کردند. تحقق معامله قرن، بهترین رویایی است که اسرائیل می تواند روزی از روزها در خواب ببیند، است.
دبیرکل حزب الله لبنان در عین حال تاکید کرد که طرح معامله قرن با مشکلات واقعی روبروست و بسیار احتمال می رود که اگر مقاومت، معادلات خود را تثبیت کند، این طرح ناکام بماند.
الدیار از قول نصرالله نوشت که ایستادگی محور مقاومت و پیروزی ایران، عراق، سوریه و مقاومت یمن و نیز لبنان، از اجرای معامله قرن جلوگیری می کند.

**رای الیوم
تارنمای خبری تحلیلی «رای الیوم» نیز سخنرانی دیشب سید حسن نصرالله را بازتاب داد و نوشت: دبیرکل حزب الله گفت که آنچه طی هفت سال اخیر در سوریه رخ می دهد، جنگ «تموز» (ژوئن) دیگری است با همان اهداف سابق. پیروزی سال 2006 بر دشمن اسرائیلی محقق شد اما نه به فضل نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد، یا اتحادیه عرب و رژیم های عربی، بلکه این پیروزی به فضل خدا و به فضل ایستادگی ملت لبنان، و به فضل ثبات در موضع سیاسی حاصل شد.
رای الیوم نوشت: نصرالله با بیان اینکه «حزب الله امروز از اسرائیل قدرتمندتر است» اضافه کرد که حزب الله به زودی زود پیروزی در سوریه را نیز جشن می گیرد.
این تارنما، این را هم برجسته کرد که نصرالله گفته «تصویر سعودی ها امروز تصویر کسی است که به سوریه تروریست فرستاده و در یمن مرتکب کشتار می شود و از فلسطین نیز دست کشیده است.»

**الجزیره
شبکه «الجزیره» و تارنمای آن با بیان اینکه «پیروزی، پیام نصرالله به داخل و خارج بود» سخن مهم او را «حزب الله از اسرائیل قدرتمندتر است» دانسته و گزارش داد که نصرالله گفت: امروز مقاومت، با هر آنچه از سلاح، تجهیزات، امکانات، قدرت، تجربه، خبرگی، ایمان، اراده و شجاعت در اختیار دارد، از هر زمان دیگری در گذشته و از زمان پیدایش، قدرتمندتر است.
الجزیره آن بخش سخنان دبیرکل حزب الله را هم بازتاب داد که گفت «کسی ما را تهدید به جنگ نکند، ولی با این حال به کسی که می خواهد شعله جنگ را برافروزد می گوییم: اگر جنگ می خواهند، ما از جنگ نمی ترسیم و در برابر آنها آماده ایم و در آن پیروز خواهیم بود.»

**النشره
تارنمای لبنانی «النشره» اما بخش دیگر سخنان سید حسن نصرالله را بازتاب داد: محور تحت سرکردگی عربستان سعودی در حال افول است؛ عربستان سعودی، با چند کشور و جهات بین المللی، سلسله ای از بحران های بزرگی را پشت سر می گذارد؛ تصویر عربستان سعودی امروز در جهان به عنوان کشوری است که جهان را تهدید می کند.
النشره گزارش داد که نصرالله گفت: عقب نشینی سعودی ها از تایید معامله قرن به دلیل آن است که فهمیده اند این طرح، خودکشی است.

**اسپوتینک
تارنمای خبری «اسپوتینک» عربی روسیه هم زیر گزارشی با این تیتر که «نصرالله به روی عربستان سعودی آتش گشود و از قطر و کودتا سخن گفت» نوشت: دبیرکل حزب الله لبنان دیشب درباره بحران خلیج سخن گفت و از تنش های فعلی بین عربستان سعودی با کانادا و ترکیه حرف زد.
به گزارش اسپوتینک، نصرالله عربستان سعودی را متهم به دخالت در امور داخلی لبنان کرد و پس از آن گفت: سعودی ها با بحران های داخلی و بحران های خارجی روبرو هستند، در شورای همکاری خلیج، و حالا بحران اعلام شده با قطر، و همچنین بحران های پنهان دیگری با شورای همکاری، مشکل کوچکی هم با کانادا دارد، و ما نمی دانیم که روابط به خاطر این مشکل بین آنها تیره شده یا به خاطر ترامپ؛ این ماجرایی است که باید روی آن تأمل کرد.
این تارنمای روس ادامه داد: نصرالله گفت که کانادایی ها به سعودی ها درباره حقوق بشر و زندانیان سیاسی گوشزد کردند، آن وقت قیامت به پا شد، و این حرف را دخالت در امور داخلی شان دانستند و سفیر کانادا را فراخواندند، و سفر دانشجویان خود را لغو کردند، چرا؟ به خاطر اینکه این دخالت در امور داخلی عربستان سعودی است. اما عربستان آشکارا مداخله می کند و می جنگد؛ از گروه های مسلح در سوریه حمایت می کند؛ در عراق و ایران دخالت می کند؛ در روز روشن اعلان جنگ علیه ملت یمن می کند؛ یا در امور داخلی لبنان به صورت جزئی مداخله می کند، و همه به یاد دارند که روزی نخست وزیر قانونی کشورمان را بازداشت کرد.
خاورم**م.ا**

نظر شما