شناسهٔ خبر: 27377482 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فصل دوم کاوش های ربع رشیدی تبریز آغاز شد

مرتضی آبدار روز چهارشنبه به ایرنا گفت: در این مرحله، تیم 20 نفره متشکل از محققان برجسته بین المللی از کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا و کارشناسان داخلی مشارکت

صاحب‌خبر - مرتضی آبدار روز چهارشنبه به ایرنا گفت: در این مرحله، تیم 20 نفره متشکل از محققان برجسته بین المللی از کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا و کارشناسان داخلی مشارکت دارند.
وی افزود: کاوش های باستان شناختی این مجموعه تاریخی از مهم ترین برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان محسوب می شود که به دنبال آن بررسی های معماری و مرمتی این مکان باستانی تسهیل خواهد شد.
وی اعلام کرد: مرحله دوم کاوش های باستان شناختی و بازشناسی خطوط معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی تا یک ماه به اتمام خواهد رسید و براساس نتایج حاصله مرمت اثر آغاز می شود.
وی گفت: با دو دوره کاوش های انجام شده در این محل سعی بر مرمت برج ها در قالب تئوری های مرمتی است تا فضای مجموعه باستانی ربع رشیدی برای بازدیدکنندگان جذاب و ملموس تر شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه مجموعه باستانی ربع رشیدی تبریز سال گذشته به پایگاه پژوهشی میراث ملی تبدیل شد، گفت: این موضوع سبب ادامه مطالعات پژوهشی در این مکان و تقویت بعد علمی مرمت این اثر شد.
وی گفت: در زمان حاضر ساماندهی محوطه و اجرای مسیر تخته چوبی در مجموعه تاریخی، باستانی ربع رشیدی انجام و بقایای سنگ قبرها و ستون هایی با قدمت دوره ایلخانی نیز ساماندهی شده و در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.
'ربع رشیدی' تبریز بزرگترین مرکز علمی، آموزشی علوم پزشکی جهان در قرن هشتم هجری بود.
این دانشگاه به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد.
3071/6183
انتهای پیام

نظر شما