شناسهٔ خبر: 27377403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس روس در گفت‌وگو با فارس:

ممنوعیت حضور کشورهای ثالث در خزر دستاورد اصلی نشست «آکتائو» است

کارشناس روس با اشاره به برنامه‌های آمریکا برای تأسیس پایگاه نظامی در سواحل «خزر» گفت: ممنوعیت حضور نیروهای کشورهای ثالث پیروزی اصلی نشست «آکتائو» است.

صاحب‌خبر -

«فرهاد ابراهیم‌اف» کارشناس علوم سیاسی انستیتوی اقتصاد و روابط بین‌المللی روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به نتایج پنجمین نشست سران کشورهای همسایه دریای «خزر» گفت: ممنوعیت حضور کشورهای ثالث در سواحل خزر پیروزی اصلی نشست اخیر است و این عامل در توسعه منطقه نقش بزرگی دارد.

وی افزود: حل بخش بزرگی از مسائل مربوط به دریای خزر ویژگی اصلی پنجمین نشست سران کشورهای منطقه بود.

این کارشناس ادامه داد: در مرحله اول 5 کشور درباره ممنوعیت حضور کشورهای ثالث در سواحل خزر توافق کردند که از این به بعد هر گونه برنامه نظامی با شرکت کشورهای خارجی ممکن نیست.

ابراهیم‌اف افزود: در مرحله دوم به ابتکار «مسکو» انجمن اقتصادی خزر با حضور متخصصان حوزه اقتصاد و کارشناسان کشورهای منطقه برگزار می‌شود که این پیشنهاد بسیار به موقع است و 5 کشور را به سمت تقویت روابط همه جانبه خواهد کشید.

وی عنوان کرد: در قالب گفت‌وگوها طرفین همزمان به سمت سازش‌ حرکت کردند و برخی منافع شخصی خود را قربانی و فواید جدی دریافت کردند زیرا در واقع در مذاکرات چند طرفه هیچ گاه رسیدن به پیروزی کامل ممکن نیست.

این کارشناس گفت: اما همچنان مسائل تقسیم خزر جنوبی در دستور کار کشورهای منطقه است.

ابراهیم‌اف تصریح کرد: در 20 سال گذشته آمریکا تلاش‌های بسیاری برای دسترسی به سواحل دریای خزر انجام داد و حتی علاقه زیاد برای ساخت پایگاه نظامی در کشورهای پساشوری داشت که این موضوع باعث نگرانی «مسکو» و «تهران» بود.

وی ادامه داد: ممنوعیت حضور نیروهای کشورهای ثالث در سواحل خزر پیروزی اصلی پنجمین نشست است و استخراج انرژی اهمیت دست دوم داشت.

این کارشناس خاطر نشان کرد: برای ادامه همکاری در قالب دریای خزر و همچنین در سطح دوجانبه تقویت روابط اقتصادی اهمیت بالایی دارد و نشست‌های بعدی سران همسایه خزر باید در این راستا قرار بگیرد.

کارشناس روس تصریح کرد: آماده‌سازی توافقنامه‌های مختلف برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری متقابل بهترین گزینه برای تقویت صلح و ثبات در خزر است.

ابراهیم‌اف در پایان گفت: همچنین کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر امکانات جدی در بخش ساخت خطوط انتقال گاز را ایجاد کرد اما باز هم برای جلوگیری از درگیری‌های سیاسی و موفقیت این پروژه‌ها حمایت همه کشورها لازم است.

انتهای پیام/ح

نظر شما