شناسهٔ خبر: 27373946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۳۰ سال خدمت رسانی خالصانه به نیازمندان توسط انجمن خیریه ۱۴ معصوم (ع) اهواز

انجمن خیریه ۱۴ معصوم (ع) اهواز، در سال ۱۳۶۷ رسما فعالیت خود را آغاز کرد و با همت بلند افراد نیکوکار از بدو تاسیس نسبت به تأمین نیازهای مادی و معنوی خانواده های ایتام و نیازمند اهتمام ورزیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان _ اهواز:‌ دستگیری از مستندان و کمک به نیازمندان امری پسندیده و مورد تاکید اسلام و قرآن است و در این خصوص روایات فراوانی از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار (ع) وجود دارد؛ چنانچه خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن، به انفاق کنندگان وعده داده که چندین برابر مال بخشیده شده را به آنان برمی گرداند و تأکید بر این مطلب در آیات و روایات به حدی است که حتی افراد فقیر و تنگ دست هم به انفاق توصیه شده اند تا خداوند به مالشان برکت داده و آنان را از فضل خویش بهره مند سازد.

 

خوزستان، استانی زرخیر است که ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی در زمینه های کشاورزی، نفت، گاز، فولاد و ... دارد و برای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ با وجود این ثروت عظیم، افراد نیازمند هم در این استان کم نیستند که می توان از دلایل عمده این وضعیت را جنگ تحمیلی دانست.

 

در کشور نهادهایی همچون کمیته امداد و بهزیستی وظیفه حمایت از نیازمندان و ایتام را بر عهده دارد اما در کنار این نهادها، شاهد فعالیت مؤسسات و انجمن های خیریه ای هستیم که به صورت خودجوش و فارغ از کمک های دولتی، با کمک خیرین به امر کمک رسانی به نیازمندان، بی سرپرستان، ایتام و ... می پردازند.

 

در خوزستان هم تعداد این مؤسسات کم نیست و در شهرهای مختلف خیرین به شناسایی مستمندان پرداخته و از طرق مختلف به کمک رسانی و حمایت از این قشر از جامعه می پردازند. یکی از این مؤسسات، انجمن خیریه چهارده معصوم (ع) اهواز است که 30 سال از فعالیت آن می گذرد و علاوه بر دفتر مرکزی، سه شعبه دیگر در مناطق مختلف اهواز، یک شعبه در تهران و یک شعبه در کرج دارد.

 

این انجمن در سال 1367 با شماره ثبت 99 رسما فعالیت خود را آغاز کرد و با همت بلند افراد نیکوکار از بدو تاسیس نسبت به تأمین نیازهای مادی و معنوی خانواده های ایتام و نیازمند اهتمام ورزیده و فعالیت های زیادی را در زمینه های فرهنگی، اشتغالزایی، تامین مسکن نیازمندان و ... انجام می دهد. ترتیبی داده شد تا اصحاب رسانه خوزستان بتوانند از فعالیت های مختلف این انجمن بازدیدی داشته باشند.

 

 

احداث مؤسسه آموزشی پویندگان آیین و معرفت

احمدعلی کلاه دوز، مدیرعامل انجمن خیریه چهارده معصوم (ع) اهواز، در خصوص فعالیت های این انجمن گفت: این انجمن سال 1367 به همت تعدادی از خیرین راه اندازی شد و هر کس متعهد شد که 14 نفر را عضو انجمن کند و در حال حاضر بیش از 10 هزار نفر عضو دارد.

 

وی با بیان اینکه همچنین بیش از 20 هزار صندوق صدقات توزیع شده و بالای هزار نفر حامی در این انجمن فعالیت می کنند، افزود: در خوزستان و اهواز مساله فقر بسیار زیاد است؛ بعد از جنگ تحمیلی 600 هزار نفر به جمعیت اهواز اضافه شد که یا بر اثر بیکاری از شهرهای شمالی استان و یا بر اثر جنگ و بی خانمان شدن به این شهر وارد شدند.

 

مدیرعامل انجمن 14 معصوم (ع) اهواز، با اشاره به اینکه آمار فقرا در این کلانشهر بسیار بالا و کمک های مردمی نسبت به نیازها پایین است، از این رو باید نسبت به معرفی خیریه و اعتمادسازی مردم تلاش کنیم، ادامه داد: سال گذشته حدود هشت میلیارد تومان به افراد تحت پوشش انجمن در زمینه های مختلف پرداخت کردیم.

 

وی به تاسیس صندوق قرض الحسنه بنی هاشم اشاره کرد که اعضای این صندوق هیت امنای انجمن 14 معصوم هستند و اذعان داشت: زمین این ملک که پیش از این پاساژ بود، توسط یکی از خیرین اهواز به انجمن اهدا شد و با بازسازی آن، صندوق بنی هاشم را ثبت و راه اندازی کردیم و به مددجویان وام هایی بدون هیچ گونه کارمزدی اعطا می شود.

 

کلاه دوز، از احداث مؤسسه پویندگان آیین و معرفت خبر داد و تصریح کرد: این مجموعه شامل 10 مدرسه پسرانه و دخترانه است که مخاطبان آن بچه های باهوش و بااستعداد اهواز هستند و از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان برای آنها کار آموزشی و تربیتی انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه این مجموعه آموزشی از سال 89 در زمینی به وسعت 2 هکتار شروع به ساخت کرد که 6 میلیارد تومان برای خرید آن هزینه شده، اضافه کرد: این مجموعه شامل کارگاه، آزمایشگاه، ناهارخوری، سالن ورزشی، سالن کامپیوتر، کانون قرآن و عترت، مرکز فارغ التحصیلان و ... است.

 

وی با اشاره به اینکه بناست در این مدارس از بهترین دبیران، معلمان و اساتید دانشگاه جهت آموزش دانش آموزان بهره مند شویم تا بتوانیم آینده سازانی برای استان و کشور تربیت کنیم، یاد آور شد: بناست حدود 40 هزار متر بنا در این مجموعه ساخته شود که در فاز اول، ساخت چهار هزار مترمربع آغاز شد و تا چهار ماه آینده افتتاح می شود.

 

وی با بیان اینکه این مجموعه در منطقه مهرشهر اهواز در حال ساخت است، خاطر نشان کرد: هزینه برآورد شده برای ساخت مجموعه آموزشی پویندگان آیین و معرفت 80 میلیارد تومان است که تاکنون بیش از 12 میلیارد تومان آن تامین شده است.

 

 

بیش از 1300 خانواده تحت پوشش انجمن 14 معصوم اهواز قرار دارد

همچنین حسن نیزاری، عضو هیئت مدیره انجمن خیریه چهارده معصوم (ع) اهواز، عنوان کرد: این انجمن، اولین انجمن خیریه در خوزستان و اهواز است که کار خود را با متد جدید و نظم و انضباط خاص نه به شکل یک مؤسسه سنتی بلکه به صورت یک تشکیلات سازمانی آغاز کرد.

 

وی اظهار کرد: تمام خانواده های تحت پوشش انجمن از روز اول تاسیس تا امروز همه افراد مستمند واقعی هستند و اهل تکدی گری نبودند و توسط اطرافیانشان به انجمن معرفی شدند و پس از تحقیق و تفحص و به دور از گرایشات خاصی، آنها را تحت پوشش قرار دادیم.

 

وی با بیان اینکه این انجمن در حال حاضر جمعیتی بالغ چهار هزار و 700 نفر شامل یک هزار و 342 خانواده را تحت پوشش دارد، ابراز کرد: پرونده مددجویان هر چند وقت یکبار بررسی مجدد می شود و کسانی که توانستند با کمک انجمن به خودکفایی مالی برسند از زیر پوشش انجمن خارج و افراد جدید جایگزین آنها می شود.

 

نیزاری، به آمار نونهالان، دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش این انجمن اشاره کرد و گفت: 84 نفر در مقطع مهدکودک و پیش دبستانی، یک هزار و 633 دانش آموز از ابتدایی تا دبیرستان و 320 دانشجو جمعا 2 هزار و 37 نفر تحت پوشش انجمن هستند.

 

وی با اشاره به اینکه این انجمن دارای واحدهایی همچون مشارکت های مردمی، اشتغال و کاریابی، فرهنگی، صندوق صدقات و مددکاری است، تاکید کرد: از جمله فعالیت های ما خرید، رهن و تعمیر مسکن، درمان، ازدواج، تامین جهیزیه، تهیه مایحتاج و امور معیشتی و ... است.

 

وی از خرید 38 واحد مسکونی توسط این انجمن خیریه خبر داد و خاطر نشان کرد: زمین این خانه ها توسط یکی از خیرین اهدا و ساخت این واحدها توسط انجمن انجام شد؛ از این تعداد 25 واحد سال گذشته در اختیار مددجویان قرار گرفت.

 

عضو هیئت مدیره انجمن 14 معصوم اهواز، اضافه کرد: مالکیت این واحدها با انجمن 14 معصوم است و به صورت قراردادی در اختیار نیازمندان قرار می گیرد و این قرارداد هر ساله تمدید می شود و در صورت خودکفایی و تمکن مالی مددجویان، خانه ها به افراد دیگر داده می شود.

 

وی از رسانه ها خواست این فرهنگ را ایجاد کنند که مردم به سمت انجمن های خیریه اقبال بیشتری پیدا کرده و کمک های مردمی به صورت متمرکز در انجمن ها جمع آوری شود و تصریح کرد: با کمک و رسیدگی به نیازمندان می توانیم جامعه را از ناهنجاری های اجتماعی پاک کرد.

 

وی ادامه داد: اهواز به عنوان یک شهر حاشیه نشین بزرگ، جزء شهرهایی است که تعداد زیادی حاشیه نشین دارد و معمولا در این مناطق فقر بیداد می کند و زمینه برای مسائل اخلاقی فراهم است، اگر بتوانیم به این خانواده ها خدمت رسانی کنیم می توانیم جلوی بسیاری از معضلات را بگیریم.

 

 

فراهم کردن سالانه 400 فرصت شغلی برای مددجویان

جعفر زاده، معاون امور اجتماعی انجمن 14 معصوم (ع) اهواز، هم در خصوص فعالیت های واحد اشتغال و خوداتکایی، گفت: در این بخش از فرصت های بازار کار به نحو شایسته استفاده می شود و کارگاه ها و کارفرماهایی که نیازمند نیروی انسانی هستند متناسب با نیازی که اعلام می کنند، نیروهایی را شناسایی و معرفی و مددجویان را وارد باز کار می کنیم.

 

وی هدف از این قسمت را آموزش و توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش انجمن دانست و افزود: مددجویان در بخش ‌های مختلف مشاغل فنی و حرفه‌ ای و صنایع دستی آموزش‌ های لازم را توسط انجمن می‌ بینند و با مساعدت انجمن در بخش تهیه ابزارآلات کار، سرمایه اولیه و فضای کار مشغول به کار می ‌شوند.

 

جعفرزاده، از دریافت مجوز کاریابی در سال 90 از ادراه کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خبر داد و اضافه کرد: افراد نیازمند به کار، پس از مراجعه به این بخش و انجام مشاوره شغلی، بر اساس استعداد و توانمندی که دارد، وارد بازار کار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه از سال 90 تاکنون جزء کاریابی های برتر استان بودیم، خاطر نشان کرد: سالانه به طور میانگین برای ۴۰۰ نفر فرصت شغلی فراهم می ‌شود و از سال ۹۶ تاکنون ۳۷۹ نفر در بخش ‌های مختلف مشغول به کار شدند.

 

معاون امور اجتماعی انجمن 14 معصوم (ع) اهواز، به فعالیت های واحد مددکاری اجتماعی انجمن اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش پنج هزار نفر تحت پوشش بودند که 300 نفر از مددجویان به خودکفایی رسیدند و در حال حاضر به چهار هزار و 700 نفر خدمات رسانی می کنیم.

 

وی اذعان داشت: در این واحد اقداماتی همچون پرداخت مستمری، هزینه درمان، کمک هزینه ازدواج، تهیه مسکن، اجاره و تعمیرمنزل، تامین لوازم ضروری زندگی، وام قرض الحسنه و کمک های موردی در بخش های مختلف متناسب با نیاز مددجو و بضاعت انجمن انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه در سال 96، بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون تومان مستمری به خانواده ‌های نیازمند پرداخت شد، عنوان کرد: در بحث ارزاق هم 2 و نیم میلیارد تومان سبد غذایی تهیه شد و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت، همچنین 110 میلیون تومان هزینه ازدواج، 700 میلیون تومان هزینه مسکن، 250 میلیون تومان هزینه درمان پرداخت شده است.

 

 

انجام فعالیت های فرهنگی در انجمن 14 معصوم اهواز

در ادامه مجید شالباف، رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه 14 معصوم (ع) اهواز، در خصوص فعالیت های فرهنگی این انجمن اظهار کرد: مجموعه فرهنگی در کنار سایر فعالیت های انجمن در بحث آموزش و کار فرهنکی فعالیت می کند و به 2 هزار و 37 دانش آموز، دانشجو و نونهال در این بخش خدمات رسانی می شود.

 

وی ابراز کرد: دانش اموزان از خدمات متنوعی استفاده می کنند که یکی از آنها خدمات کتابخانه ای است، 13 هزار جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد و با مجوز نهاد کتابخانه های عمومی خدمات رسانی می کند و و فعالیت استانداری را ارائه می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان تحت پوشش توسط سرویس های ایاب و ذهاب انجمن از سطح شهر جمع آوری و در کلاس های آموزشی، هنری و تقویتی و کتابخانه ای شرکت می کنند، یاد آور شد: مهدکودک و پیش دبستانی با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت می کند و دانش آموزان پس از گذراندن این دوره به راحتی می توانند وارد دبستان شوند.

 

شالباف، تصریح کرد: این مجتمع شامل بخش تحصیلی، مشاوره، مهد و پیش دبستانی، کتابخانه، کلاش های تقویتی و کنکور، سایت کامپیوتر، کلاس‌های اوقات فراغت و دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی زنان و دختران تحت پوشش در بخش‌ های عروسک ‌سازی، گلیم بافی، تابلو فرش، خیاطی، شیرینی پزی و ... است.

 

وی با بیان اینکه تمامی کسانی که تحت پوشش انجمن هستند بنا به علاقه خود و با مشاوره مددکاران باید در این کلاس ها شرکت کنند تا بتوانند در بازار کار جذب و اشتغال ایجاد شوند، گفت: بخش‌ تأمین ارزاق خانواده‌ ها و سردخانه مواد پروتئینی دیگر بخش‌ های این انجمن است که سبد غذایی به خانواده های تحت پوشش ارائه می شود.

 

نظر شما