شناسهٔ خبر: 27369707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نقش دانشگاه ها در توسعه اقتصادی جدی گرفته شود

استاندار کرمانشاه، گفت:اقتصاد مقاومتی با رویکرد دانش بنیان می تواند عقب ماندگی های اقتصاد را در کشور جبران کرده و به آن جهش ببخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، عصر سه شنبه(23 مرداد) در نشست شورای اداری که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سالن شهدای دولت برگزار شد، گفت: دکتر ستاری در بازدیدی که صبح امروز از واحدهای تولیدی با رویکرد دانش بنیان داشتند از نزدیک با مسائل و مشکلات آن ها آشنا شده و قول مساعد برای کمک به این واحدها دادند.

 

وی افزود: یکی از ثروت ها و سرمایه های بزرگ استان کرمانشاه نیروی انسانی است که امروز برش مختصری از آن را در این واحدهای فناور، تحت عنوان نخبگان و کسانی که در بحث اقتصاد مقاومتی با  رویکرد دانش بنیان، یک حرکت جهشی را در استان آغاز کرده اند، مشاهده کردیم.

 

استاندار کرمانشاه، با اشاره به مشکلات پیش روی نخبگان بر لزوم حمایت از آنان تأکید و اظهار کرد: نخبگان در مسیر تجاری سازی اختراعات خود برای دریافت تسهیلات با توجه به بروکراسی بسیار سختی که در سیستم بانکی‌وجود دارد با مشکل مواجهند.

 

وی ابراز کرد: باید این مشکل با راهکارهایی به صورت ویژه حل و فصل شود تا بتوانند شکوفایی خود را به نمایش گذاشته و هویدا کنند.

 

بازوند، بیان کرد: اگر به دنبال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هستیم باید رویکرد دانش بنیان که  از میان 24 رویکرد اقتصاد مقاومتی اصلی ترین رویکرد است ‌‌و می تواند آن را به معنای واقعی خود برساند، مورد حمایت قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با رویکرد دانش بنیان می تواند عقب ماندگی های اقتصاد را در کشور جبران کرده و به آن جهش ببخشد.

 

استاندار کرمانشاه، اذعان کرد: اگر نقش دانشگاه ها در توسعه نادیده گرفته شود هزینه آن بسیار گران تمام می شود. دانشگاه ها باید همراه و هماهنگ با بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کنند.

 

وی گفت: وقتی بخش خصوصی احساس کند یک جامعه علمی از آن حمایت می کند سرمایه گذرای را با خاطر جمع انجام می دهد.

 

بازوند، اضافه کرد: باید دانشگاه ها به کمک توسعه استان و بخش خصوصی آمده و موانع سر راه آن را حتی اگر در دل سیستم های دولتی و مالی باشد، برای کمک به اقتصاد شناسایی کنند تا تولید ثروت داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: دانشگاه های ما علاقه فراوانی برای غلبه بر چالش های استان دارند و این آمادگی در دانشگاه رازی، علوم پزشکی، پارک علم ‌و فناوری و بنیاد نخبگان وجود دارد که یک قوت قلبی برای حضور بخش خصوصی باشد.

 

استاندار کرمانشاه، با اشاره به موفقیت مدیران استان در مهار نرخ بیکاری طی چهار ماه گذشته، گفتتوانستیم نرخ رو به رشد بیکاری را متوقف کرده و آن را کاهش دهیم.

 

وی اذعان کرد: در بحث اشتغال زایی و در زلزله که سعی کردیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، قدم های خوبی برداشته شد که در نهایت در سه ماهه منجر به سیر نزولی در نرخ بیکاری شد.

 

بازوند، از ارتقاء جایگاه استان از رتبه 31 به رتبه 28 کشور و بهبود کسب و کار در کرمانشاه، خاطرنشان کرد: ستادهای «تسهیل و رفع موانع تولید» و «اقتصاد مقاومتی» در این روند اثر گذار  بود هر چند که قرار گرفتن در این جایگاه نیز وضعیت خوبی برای استان کرمانشاه نیست.

 

وی گفت: در چهار ماهه نخست سال، نرخ صادرات استان کرمانشاه نسبت به سال گذشته 44 درصد رشد داشته است که در نوع خود بی سابقه است این در حالی است که میانگین صادرات در کشور 14.5 درصد داشته است.

 

رئیس شورای اداری استان کرمانشاه، با اشاره به تخصیص اعتبارات عمرانی مناطق زلزله زده در هفته گذشته، عنوان کرد: به همین منظور 130 میلیارد تومان نقدینگی وارد خزانه دولت شده است که براساس تصمیمات اتخاذ شده در کمیته تخصیص باید توزیع شود.

 

وی با تأکید بر تسریع در مبادله این اعتبارات، بیان کرد: تقریباً تمامان اعتبارات نقدی است و نهایتاً باید تا یکشنبه آینده به صورت تنخواهبین دستگاه هایی که در زلزله به زیرساخت های آنها خسارت وارد شده است، توزیع شود.

 

بازوند، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، تأکید کرد: مدیران باید تمام توان خود را برای احصاء و بیان اقدامات و دستاوردهای بی نظیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته و خدمات ارزشمند در طول 40 سال عمر با برکت انقلاب را به صورت ویژه حتی در مقایسهبا سایر کشورها، برای مردم بیان کنند.

 

وی همچنین تکریم ارباب رجوع و ضرورت ملاقات های مردمی مدیران را متذکر شد و گفت: ساده سازی در ادارات برای ملاقات مردم با مدیران وجود ندارد. باید مردم به راحتی بتوانند با مدیران ملاقات کرده و مسائل و مشکلات خود را بیان و پیگیری کنند.

 

استاندار کرمانشاه، گفت: میز مسئولین اگر به مردم منفعت و سود نرساند، میز خوبی نیست مردم باید نسبت به این میز احساس آرامش کنند نه اینکه با سختی فراوان بتوانند در پشت میزهای مدیریت با شما دیدار کنند.

 

وی با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر رسیدگی به مشکلات مردم به عنوان اولین موضوعی که در هریک از جلسات با مسئولین به آن اشاره دارند، اعلام کرد: از طریق مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات، ملاقات های عمومی دستگاه های مختلف اجرایی را به صورت سرزده مورد بازدید قرار خواهم داد.

 

 

نظر شما