شناسهٔ خبر: 27368661 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزی که مرز خسروی سجده گاه آزادگان شد - نازنین باباخانی*

قصرشیرین - ایرنا - 26 مرداد در تقویم جمهوری اسلامی یک روز به یادماندنی و ثبت شده در اذهان همه ایرانیان است، روزی که سفیران استقامت یعنی آزادگان سرافراز از مرز رسمی خسروی پس از سال ها تحمل رنج اسارت به آغوش وطن بازگشتند و بر خاک وطن سجده کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین یکی از راهبردی ترین مرزهای کشورمان بوده و کمتر کسی است که نام این مرز را نشنیده باشد و از اهمیتش چیزی نداند.
این مرز با سابقه قدیمی ترین مرز رسمی ایران با عراق است که در گذشته تردد زائران عتبات عالیات از این مرز انجام می شد که گمرک آن در سال 1305 بر روی جاده ترانزیتی بین المللی تهران - خسروی و در انتهای بزرگ راه کربلا در کشورمان تاسیس شد که این جاده پس از مرز خسروی در ادامه مسیر از بغداد - دمشق - بیروت و سواحل مدیترانه گذشته و به اروپا می رسد.
یکی از افتخارهای بزرگ مرز رسمی خسروی به آغوش کشیدن پرستوهای عاشقی است که سال ها رنج اسارت و شکنجه را با صبر و ایمان خود در زندان های مخوف رژیم بعثی متحمل شدند.
آزادگانی که با ایمان و توکل به خداوند متعال، ظلم را به زانو در آوردند و با صبر، مقاومت و ایستادگی توانستند مدال افتخار شجاعت را بر گردن خود بیاویزند و سرافرازانه به آغوش وطن برگردند.
26 مرداد سال 69 را همگان به خاطر دارند، روزی که از شب قبل از آن ایران اسلامی سراسر شور، شعف و شوق بود و تک تک ایرانیان برای پذیرایی از فرزندان دور از وطن خود سر از پا نمی شناختند و بی صبرانه منتظر در آغوش کشدن فرزندان خمینی کبیر بودند.
تمامی خیابان ها و کوچه ها آذین بندی شده بود و بر درب هر منزلی پارچه نوشته ای مزین به «خوش آمدی ای قهرمان» نصب شده بود، بوی اسپند و پخش شیرینی و شربت در تمامی کوچه ها، معابر و خیابان ها، خبر از فردایی خوش می داد تا اینکه 26 مرداد فرا رسید.
شهرستان مرزی قصرشیرین سر از پا نمی شناخت، همه آمده بودند از مرد، زن و پیر و جوان و هر کس در حد بضاعتش گل و شیرنی و اسپند به دست بود، چشم ها بارانی و بر لب ها گل لبخند نشسته و قصرشیرین یکپارچه غریو فریاد شادی خوش هاتین (خوش آمدید)، صفا هاوردین (صفا آوردید) بود.
26 مرداد سال 69 رسید، سه سال پس از اعلام و برقراری آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران و عراق و توقف جنگ در جبهه ها، نخستین گروه آزادگان ایرانی در میان استقبال پرشور مردم و مسئولان از مرز خسروی وارد خاک ایران اسلامی شد و به جمع خانواده های خود بازگشتند.
ستاد رسیدگی به امور آزادگان در 22 مرداد 69 تشکیل شد و به تبادل انبوه اسیران پرداخت که این ستاد با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه ها، تبادل حدود 40 هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی در مرز خسروی انجام داد.
پرستوهای عاشق با سجده بر خاک وطن از مرز خسروی وارد کشور شدند، لحظه هایی که در قاب دوربین ها و در اذهان همه ایرانیان ثبت شد و به یادگار ماند، لحظه های ناب در آغوش کشیدن پرستوهای عاشق را کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد.
روزی که رفتند، به فرمان خمینی کبیر(ره) رفتند و روزی که برگشتند با اطاعت از فرامین امام خامنه ای بار دیگر برای عمران و آبادانی ایران اسلامی کمر همت بستند و امروز می بینیم که همان دلاوران روزهای جنگ و همان قهرمانان زندان های مخوف رژیم بعث که با ایمان و اراده خود مشکلات را به زانو در آوردند، اکنون در کسوت پزشکان، مهندسان، مدیران و معلمان و ... برای آینده ایران سرافراز تلاش می کنند.
اما شهرستان مرزی قصرشیرین و مرز خسروی که مفتخر به آغوش کشدین آزادگان سرافراز است همیشه در روزهای مرداد و در سالروز ورود این سرافرازان بار دیگر خاطرات آن روزها را زنده می کند و از این رو آئین هایی برای پاسداشت آن روز و یادآوری خاطره خوش بازگشت ورود آزادگان در این مرز رسمی برپا می شود.
همه کسانی که لحظه سخت انتظار را کشیده اند، می دانند که آزادگان سرافراز و خانواده های آنان در روزهای جدایی چه کشیدند و تنها لحظه ناب وصل بود که می توانست غبار غم های دوران اسارت را بشوید.
سخت ترین لحظه برای خانواده هایی بود که عزیزانشان دور از وطن و خانواده در زیر شکنجه های رژیم بعث به مقام شهادت نائل شدند و غریبانه و معصومانه پرکشیدند و داغ بازگشت بر وطن را بر دل های عزیزانشان نهادند.
اینک باز هم بر صبر، فداکاری و قهرمانی آزادگان سرافراز درود می فرستیم.
امسال نیز به رسم سال های گذشته در 26 مرداد در مرز خسروی گردهم می آییم تا بار دیگر روزهای خوش بازگشت بلند قامتان آزاده را تداعی کنیم و جشن بگیریم.
آزادگان سرافراز، ای اسوه های صبر و پایداری، سالروز ورودتان به آغوش میهن اسلامی گلباران.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.
7079/3012/8066/1772
*خبرنگار ایرنا

نظر شما