ایران آنلاین /وی گفت: وقتی قرار باشد قیمت قطعات وارداتی با نرخ آزاد ارز محاسبه شود، نتیجهاش رشد شدید قیمت خودروها خواهد بود و هیچ بعید نیست مشتریان با پراید ۴۰میلیونی و پژوی ۷۰ میلیونی مواجه شوند.
طی یک هفته گذشته هیچکدام از قطعهسازان نتوانستهاند نسبت به ترخیص اجناس خود اقدام کنند؛ زیرا گمرک به آنها گفته ابتدا باید به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مراجعه و پس از انجام امور مربوطه و پرداخت مابهالتفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.
قطعهسازان هنوز موفق به دریافت ارز (از بازار ثانویه) نشدهاند.
همچنین مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان هشدار داد:
با ارسال نامههایی به خودروسازان اعلام کردهایم که با تداوم شرایط فعلی امکان تامین قطعات موردنیاز آنها را از ابتدای شهریور نداریم و پیشبینی میشود کاهش تیراژی ۸۰ درصدی گریبان خودروسازی را بگیرد.
دولت باید ارز مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه را که حدود ۳ میلیارد دلار است، تامین کند و علاوهبر آن، قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش محصولات در حاشیه بازار برطرف شود.
علاوهبر اینها، باید ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیز به زنجیره خودروسازی کشور تزریق شود.
خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کردهاند و قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
محمد شهپری عضو انجمن قطعهسازان نیز گفت:
تامینکنندگان داخلی مواد اولیه، قیمتها را بالا بردهاند و هیچ نظارتی بر آنها نیست.
همه فاکتورهایی که از تولیدکنندگان داخلی فولاد و مس و... دریافت کردهایم، موجود است و این فاکتورها نشان میدهند آنها طی کمتر از یک سال گذشته تا چه حد افزایش قیمت داشتهاند./ بورس نیوز
نظر شما